ظریف در گفتگو با ان‌بی‌سی نیوز: برگزاری مجدد مذاکرات هسته‌ای به‌منزله گشودن «جعبه پاندورا» خواهد بود

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه آمریکایی «ان‌‌بی‌سی نیوز»، درخصوص به‌کار بردن زبان تهدید در برابر جمهوری اسلامی ایران، هشدار داد.

ظریف در گفتگو با ان‌بی‌سی نیوز: زبان تهدید در برابر ایران راه به جایی نخواهد بردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، در گفتگو با شبکه آمریکایی «ان‌‌بی‌سی نیوز»، تأکید کرد زبان تهدید در برابر جمهوری اسلامی ایران، راه به جایی نخواهد برد و ایرانیان به رفتار همراه با احترام پاسخ خواهند داد.  

ظریف همچنین قاطعانه، اظهار داشت احتمال برگزاری مذاکرات مجدد درخصوص برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. 

وی افزود در حال حاضر، تمایل چندانی برای گشودن «جعبه پاندور» و مواجهه با عواقب نقض برجام وجود ندارد. 

باز کردن جعبه پاندورا به عنوان ضرب‌المثل در رابطه با مواردی استفاده می‌شود که اقدامی عواقب خطرناک و غیرقابل جبرانی به‌همراه دارد. 

ظریف این سخنان را در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ در آلمان و در بحبوحه افزایش تنش‌های میان تهران و دولت دونالد ترامپ بیان کرد. کاخ سفید چندی پیش، با هشدار به ایران درخصوص آزمایش اخیر موشک بالستیک، تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع کرد. با این وجود، وزیر امور خارجه ایران با اعلام اینکه به کار بردن زبان تهدید در برابر این کشور راه به‌جایی نخواهد برد، تهدیدهای اعمال‌شده علیه تهران را بی‌اثر خواند.

وی همچنین تصریح کرد اگر [دولت ترامپ] در برخورد با ایران، با به‌کارگیری ادبیات همراه با احترام، منافع دوجانبه را مدنظر می‌داشت، مسلماً نتایج بهتری حاصل می‌شد. 

ظریف درخصوص احتمال برگزاری مذاکرات مجدد هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، اظهار داشت: این یک توافق چندجانبه است و تکرار گفتگوها درخصوص چنین توافقاتی به‌منزله باز کردن جعبه پاندورا خواهد بود و پیامدهای بسیار ناگواری به همراه خواهد داشت. 

محمدجواد ظریف همچنین هشدار داد اگر آمریکا بخواهد به‌طور یکجانبه از توافق‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خارج شود، تهران گزینه‌های زیادی را بر روی میز خواهد داشت.

با این وجود، وزیر امور خارجه ایران برگزاری گفتگوها با «رکس تیلرسون»، همتای آمریکایی‌اش، را در صورت نیاز غیرمحتمل ندانست. وی با این حال، تصریح کرد تاکنون چنین نیازی پیش نیامده و هیچ‌گونه درخواستی از این نوع نیز مطرح نشده است. ظریف تأکید کرد در صورتی که نیاز به برگزاری نشست‌هایی در سطح وزاری امور خارجه درخصوص مسائل هسته‌ای احساس شود، این گفتگوها براساس ساز‌و‌کاری مطابق با برجام صورت خواهد گرفت. 

محمدجواد ظریف همچنین، فرمان مهاجرتی ترامپ و توقف صدور روادید برای اتباع ایرانی را گواهی بر دشمنی و خصومت رئیس‌جمهور جدید آمریکا با مردم ایران خواند. وی این دستور را «احمقانه» توصیف کرد و افزود طبق فرمان مهاجرتی ترامپ، حتی اعضای پارلمان اروپا که در ایران متولد شده‌اند، نیز اجازه ورود به خاک آمریکا را نخواهند داشت و این احمقانه است. 

وزیر امور خارجه ایران درخصوص افزایش خصومت‌ها میان تهران و واشنگتن در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، نیز گفت: ایران علاقه‌ای به جنگ و دشمنی ندارد. معتقدم که در نهایت، پیروزی از آنِ برهان و منطق خواهد بود.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
اینا اگه میتونسن امتیازای بیشتری بگیرن تا حالا یه میلیون بار نقضش کرده بودن پس خفه شن و اینقدر ادعای امتیاز گیری تو مذاکره مجدد نکنن
آخرین اخبار