چهاردهمین جشن تصویر سال با یاد کیارستمی افتتاح شد/ رونمایی پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر

افتتاحیه چهاردهمین جشن تصویر سال شامگاه گذشته یکم اسفند ماه با یاد عباس کیارستمی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

چهاردهمین جشن تصویر سال با یاد کیارستمی افتتاح شد/ رونمایی پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر
به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر روز گذشته یکم اسفند تا ساعتی از شب مراسم افتتاحیه جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در خانه هنرمندان ایران در دو بخش افتتاح نمایشگاه های این رویداد و افتتاح بخش فیلم با برگزاری بزرگداشتی برای زنده یاد عباس کیارستمی برگزار شد.
 
در بخش نخست مراسم افتتاحیه درهای ۸ گالری خانه هنرمندان که آثار چهاردهمین جشن تصویر سال را در خود جای داده بود به روی مخاطبان باز شد. این در حالی بود که راهرورهای هر دو طبقه خانه هنرمندان نیز به نمایش عکس های بخش های مختلف این رویداد اختصاص داشت.
 
امسال همچون همه دوره های گذشته گالری ممیز به نمایش آثار بخش پوستر و کاریکاتور هنرمندان مدعو و آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال و کاریکاتورهای مطبوعاتی منتخب یک سال گذشته اختصاص دارد.
 
در گالری بهار و پاییز عکس های بخش «نگاهی دیگر» و در گالری زمستان عکس های «هنر و هنرمندان» و در گالری تابستان عکس های مستند اجتماعی روی دیوار رفته است. گالری میرمیران هم به نمایش عکس های ورزشی اختاص داده شده است.
 
در گالری نامی نیز عکس های موبایلی و مالتی مدیای ایران نمایش داده شده است.
 
اما شاید بیش از هر چیز در نظر اول عکس های راهروهای خانه هنرمندان جلب توجه می کند. در راهروهای شرقی و غربی طبقه اول عکس های آتش سوزی پلاسکو به نمایش گذاشته شده است و در راهروهای طبقه دوم در بخش منتهی به تالار شهناز و ورودی گالری تابستان عکس های خبری و در طرف مقابل بخش ویژه آیت الله هاسمی رفسنجانی ارائه شده است.
 
اما بعد از افتتاح گالری ها ساعت ۱۶ بخش دوم افتتاحیه با نمایش فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» کاری از سیف الله صمدیان درباره زنده یاد عباس کیارستمی آغاز شد. پس از آن افتتاحیه رسمی که به بزرگداشت عباس کیارستمی اختصاص داشت، با سخنرانی حاضرینی چون محمود کلاری، سیف الله صمدیان، محمد سریر و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران همراه بود.
 
محمود کلاری در این مراسم گفت: چهاردهمین جشن تصویر را تبریک می‌گویم. نمی توانم بیش از هر چیزی این احساسم را درباره فیلمی که درباره کیارستمی ساخته شده، ابراز نکنم. فیلم های اتوبیوگرافی زیاد دیدم که توسط آدم های بزرگ ساخته شدند. همیشه فکر می کردم بهترین فیلمی که در این حیطه ساخته شده، فیلمی درباره تارکوفسکی بود که دستیار او ساخته بود. ولی الان عمیقا ابراز خوشحالی و غرور می‌کنم از فیلمی که صمدیان درباره کیارستمی ساخته است. کار بسیار قابل توجهی است و برای آشنایی با کیارستمی بهترین دریچه است.
 
وی ادامه داد: ما این شانس را داشتیم دوران طولانی را در ساخت فیلم و شرایط دیگر در کنار کیارستمی باشیم. از زبان او چیزهایی بشنویم و از نگاه او به پیرامونش دریافت هایی پیدا کنیم و چه بسا این مسیر بتواند روزنه کوچکی باز کند به جهان بسیار ویژه و متفاوت یک هنرمند بزرگی مثل کیارستمی.
 
کلاری در ادامه به ذکر خاطراتی درباره کیارستمی و نحوه کار کردن او پرداخت و بیان کرد: او فیلمسازی بود که یکسری سوال ذهنی داشت که در جریان فیلم به دنبال پاسخ آنها می‌گشت. در پیدا کردن این جواب‌ها بازیگوشی‌های بسیاری هم داشت. او می دانست پاسخ‌ها چه مفاهیمی به فیلم می آورد. رازهای کار او اینگونه بودند.
  
سخنران بعدی مراسم مجید رجبی معمار بود که در ابتدا توضیح داد درباره کیارستمی صحبتی نخواهد کرد؛ چرا که آشنایی مستقیم با او را نداشته است. او در این باره تنها گفت: زمانی که کیارستمی فوت کرد، در کره جنوبی بودم و با هر عضو انجمن هنری آنجا صحبت می‌کردم ابتدا به ما تسلیت می گفتند برای از دست دادن این هنرمند جهانی.
 
محمد سریر هم در این مراسم به ذکر خاطراتی درباره کیارستمی پرداخت و گفت: ما واقعا در زندگی غرق می شویم و یکدیگر را گم می کنیم. حضور بسیار عمیق ایشان در هنر به صورت عام که در سینما بیشتر انعکاس داشت و بیشتر خلقیات و سکوت او برای من بسیار جذاب بود. ما باید بیشتر از حضور او استفاده می کردیم.
 
در ادامه مراسم با حضور رضا کیانیان به نمایندگی از جشنواره جهانی فیلم فجر دو پوستر این جشنواره که یکی به عکسی از آثار کیارستمی اختصاص دارد و دیگری تصویری از این هنرمند است رونمایی شد.
 
سیف الله صمدیان در آغاز این بخش  گفت: امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش ویژه بزرگداشت کیارستمی، انسان های شاخصی از دنیا برای سخنرانی درباره وی به ایران می‌آیند و ۳ روز بین اول تا هشتم اردیبهشت میزگردها برگزار می‌شود. ما در تصویر سال از همه درخواست کردیم هنرمندان از تهران و شهرستان ها که فیلمی درباره کیارستمی دارند، برای ما ارسال کنند و با توافقی که با رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر داشتیم قرار شد این فیلم ها در آن بخش نمایش داده شود.
 
رضا کیانیان در ادامه این بخش گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم و ناراحت هستم که عباس کیارستمی در میان ما نیست. جشنواره جهانی فیلم فجر از سال دوم که به دبیری رضا میرکریمی برگزار می‌شود، قرار را بر این گذاشته تا هر سال پوستر جشنواره را به یکی از شخصیت های سینمای ایران اختصاص بدهد. سال اول به عزت الله انتظامی و فیلم «گاو» اختصاص داشت و امسال از ابتدا قرار بود به آثار آقای کیارستمی اختصاص داده شود که متاسفانه ایشان کوچ کرد.
 
وی ادامه داد: پوستر بخش ویژه نیز امشب رونمایی می‌شود که تصویری از خود عباس کیارستمی است که مینا زیوری سر صحنه فیلم «خانه دوست کجاست» از او گرفت. این بخش با عنوان «خانه دوست همین جاست» برگزار می‌شود.
 
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا هشتم اردیبهشت ۹۶ در تهران برگزار خواهد شد. همچنین، چهاردهمین جشن تصویر سال تا ۲۰ اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برپاست.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار