اراک؛

شناسایی چهار گونه محصول اصلاح شده باغی در استان مرکزی

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: چهار گونه محصول اصلاح شده و مرغوب با شناسه های استاندارد برای ورود به بازارهای بین المللی در این استان شناسایی و تولید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ حمید رضا دری رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: انجیر رقم پوست پیازی، انار رقم آلک و شناسایی 2 گونه نماتد مولد گره ریشه در باغات انار شهرستان ساوه در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی شناسایی و معرفی شده است.

وی ادامه داد: انجیر به عنوان نوش دارویی برای بیماری ها است و تقاضای بازار برای مصرف محصول انجیر رقم پوست پیازی ساوه به عنوان محصول مرغوب، استاندارد برای ورود به بازارهای بین المللی و ضرورت ایجاد باغات یکدست و معرفی این محصول را دوچندان کرده بود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: عملکرد تولید 25 تا 30 تن در هکتار در سال ششم، مصرف میوه علاوه بر تازه خوری به صورت نیم خشک و فرآوری شده و نبود نیاز به گرده افشانی در تولید میوه انجیر، شکل میوه پیازی، رنگ میوه سبز- زرد از ویژگی های مهم محصول انجیر رقم پوست پیازی ساوه محسوب می شود.

دری افزود: افزایش تولید 20 به 30 تن در هکتار، ایجاد ارزش افزوده 200 میلیون ریالی در هر هکتار، ایجاد ارزش افزوده 80 میلیارد ریالی در استان و 2 هزار میلیارد ریالی در کشور از جمله مزایای اقتصادی محصول انجیر رقم پوست پیازی در صورت ایجاد باغ های یکدست است.

وی با یادآوری تولید و معرفی انار رقم آلک ساوه در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: شناسنامه دار کردن رقم های مهم و تجاری کشور، استفاده از پتانسیل بالای این رقم و جلوگیری از دست رفتن سرمایه های ملی، تولید محصولی استاندارد و ورود به بازارهای بین المللی از اهمیت ها و ضرورت های معرفی رقم انار آلک ساوه است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: افزایش تولید محصول انار به 30 تا 35 تن در هکتار در سال ششم، میوه زودرس، دارا بودن پوست قرمز تیره، دانه قرمز، متوسط وزن میوه 450 گرم و اختصاص 40 درصد وزن به آب میوه در این نوع محصول از جمله ویژگی های معرفی انار رقم آلک ساوه است.

دری ادامه داد: افزایش تولید از 22 به 35 تن در هکتار، ایجاد ارزش افزوده 195 میلیون ریالی در هر هکتار، ایجاد ارزش افزوده یک هزار و 950 میلیارد ریالی در استان و 19 هزار و 500 میلیارد ریال در کشور نیز از جمله مزایای اقتصادی تولید و معرفی این محصول است.

وی گفت: با توجه به وجود حدود 9 هزار هکتار سطح زیر کشت درختان بارور انار در شهرستان ساوه و معرفی این شهرستان به عنوان یکی از قطب های مهم تولید انار در کشور یکی از عوامل خسارت زای درختان انار نماتدهای بیماری زای گیاهی هستند که در بین آن ها نماتد مولد گره ریشه بیشترین خسارت را به این محصول وارد می کند.

دری گفت: با شناسایی و به کار بردن روش های مدیریتی این بیماری از خسارت 16 میلیارد و 200 میلیون ریال در استان جلوگیری می شود.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.