کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شاخص بورس دستکاری می شود/ضرر چشمگیر بازگشایی نمادهای بانکی

کارشناس بازار سرمایه گفت: امید است که مدیریت جدید سازمان با تغییر رویه بتواند روزهای خوب بازار سهام را در این فراز و نشیب اقتصادی به سرمایه گذاران این بازار برگرداند.

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمهگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ارزیابی عملکرد سازمان بورس گفت:روند عملکرد سازمان بورس و دگرگونی‌ها آنچنان که باید نبوده زیرا  بیش از ۸ ماهه سهام بانک‌های معتبر در سازمان بورس پیگیری نشد، شاید تلاش هایی شده بود، ولی هیچ خروجی به همراه نداشت و سازمان بورس به هیچ وجه از حقوق سهامداران دفاع نکرد که اگر چنین کاری کرده بود با بازگشایی نماد دو بانک بزرگ بعد از ۸ ماه سهامداران و مردم عادی نزدیک به چهارهزار و پانصد میلیارد تومان زیان نمی‌کردند.

وی ادامه داد: وقتی اتفاقی مانند پلاسکو رخ می‌دهد تنها هزار و پانصد میلیارد تومان زیان به همه اهالی خود می‌زند،اما زیان این دو بانک بزرگ بسیار بیشتر از این مسئله است و اینجا وظیفه مدیر سازمان و مدیران پایین دستی بود که برای وزرای دولت و شخص رییس جمهور زیان غیرقابل جبران که چند برابر زیان مالی پلاسکو بوده را عنوان می‌کردند و با کمک از نهادهای دیگر علاج واقعه می‌کردند؛ بسیارند افرادی که به دلیل امنیت بالای سرمایه گذاری در سهام، بانک‌ها را ترجیح دادند که با این اتفاق زندگی شان بر باد رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شاید بر رزومه سازمان بورس در سال جاری بتوان بازگشایی‌های عجیب و بدون سابقه را هم فهرست کرد؛ بر‌ای مثال بازگشایی نماد شرکت دانش بنیان در بورس که بیش از یک سال بسته بودن و سردگمی سهامدارن هم بسیار غم انگیز بود این شرکت در سال ۸۷ توانسته بود برای سهامدارانش به ازای هر یک سهم ۱۴۱ ریال سود بسازد و درست در مرداد ماه ۹۵ این سود را ۳۴۴۳ ریال در پیش بینی سالانه اش تبدیل شد و بی شک این روند رشد و انجام یک افزایش سرمایه عالی آن هم از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نشان از ارزندگی این سهم و رشد قیمتی آن بود.
 
وی در ادامه عنوان کرد: بعداز این افزایش سرمایه ارزشمند سهام این شرکت با ارایه گزارش ۶ ماهه در اول آبان ماه و تایید آن توسط سازمان اجازه بازگشایی و کشف قیمت در روز سوم آبان ماه دریافت کرد، اما با این حساب که قیمت سهم در روز سه آبان بین خریداران و فروشندگان با قیمت ۸۳۰ تومان مورد درخواست قرارگرفته بود ولی ناظر بازار اجازه معامله نداد، اما در معاملات روز چهارم آبان ماه، نماد این شرکت برای کشف قیمت ناظر بازار اجازه معامله بین خریداران و فروشندگان را صادر کرد، سهم کشف قیمت شد و معاملاتی به ارزش ٦ میلیارد و ٥١٣ میلیون تومان بر روی این سهم بین بیش از ١٧٠٠ نفر خریدار و فروشنده انجام شد که بیش از ٨ میلیون و ١١٠ هزار سهم بین آن‌ها جابه جا شد. معامله‌ای که بین بیش از ۱۷۰۰ نفر کد انجام شده بود ولی تمام این معامله باطل شد.
 
عباسی تصریح کرد: عدم شفافیت در نحوه توقف و بازگشایی نماد‌ها توسط سازمان بورس ادامه پیدا کرد تا آنجا که در ۱۷ دی ماه ۹۵ در پی شدت اعتراض سهامداران به نحوه عملکرد این سازمان حرکتی را در بورس دیدیم که از سال ۱۳۴۶ تا به امروز در بازار بورس سابقه نداشت در روز ۱۷ دی ماه ۹۵ برای اولین بار درهای بورس تهران بر روی سهامداران بسته شد! اتفاقی که نه توصیف دارد و توجیح؛ چراکه یک خلاف قانون محض و اهانت به سرمایه گذارانی بود که حق خود را از این سازمان عریض و طویل مطالبه می‌کردند.
 
وی یادآورشد:سهامداران می‌گویند در اکثر روز‌ها شاهد دستکاری شاخص بورس هستند.هر روز شاخص را به صورت تصنعی مثبت نگه می‌دارند. شاخصی که ۵۰۰ واحد منفی است در کسری از ثانیه با یک معامله بلوکی بین دو حقوقی بر روی سهام‌های بزرگ ناگهان ۵۰ واحد مثبت می‌شود.

عباسی در پایان عنوان کرد:امید است که مدیریت جدید سازمان با تغییر رویه بتواند روزهای خوب بازار سهام را در این روزهای پر فراز و نشیب اقتصاد به سرمایه گذاران این بازار برگرداند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار