ساری؛

صادرات 80 هزار تن انواع محصولات شیلاتی

80 هزار تن انواع محصولات شیلاتی پارسال از ایران به کشورهای مختلف صادر شد.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در حاشیه نخستین گردهمایی تخصصی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور در بابلسر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: 80 هزار تن انواع محصولات شیلاتی پارسال به ارزش 350 میلیون دلار به اروپا، آمریکای شمالی، آسیای جنوب شرقی، کشورهای حوزه اوراسیا ، شمال دریای خزر، حوزه کشورهای خلیج فارس و منطقه خاورمیانه صادر شد.

وی با بیان اینکه برای پرداخت تسهیلات بانکی به پرورش دهندگان ماهیان خاویاری هیچ محدودیتی وجود ندارد، افزود: اگر تولید کننده زیر 40 تن گوشت ماهی و یک تن خاویار تولید کند، می تواند طبق موافقت نامه ای که بین شیلات، بنیاد مستضعفان و استاندار مازندران امضا شد، از بسته حمایتی با نرخ کمتر از 7 درصد تسهیلات بانکی برخوردار شود.

صالحی گفت: یک تن خاویار پرورشی پارسال از کشور صادر شد و امسال نیز به 2 تن می رسد و یک تن دیگر نیز در داخل کشور مصرف می شود.

وی افزود: پیش بینی می شود ارزآوری صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف تا پایان امسال به حدود 400 میلیون دلار برسد.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه مازندران بیشترین ساحل را دریای خزر دارد، گفت: مازندران در تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری و میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار پرورشی رتبه نخست کشور را دارد.

صالحی افزود: تولیدات شیلات اکنون در ایران بیش از یک میلیون تن برآورد شده است که ۵۵ درصد از دریاها و ۴۵ درصد از آبزیان پرورشی است.

وی گفت: محصولاتی مانند میگو، قزل‌آلا، کیلکا، کنسرو تن ماهی، بعضی از ماهیان جنوبی و برخی محصولات دیگر در سال‌ های اخیر به روسیه صادر شد که همه آنها در بازار این کشور به مصرف رسید.

حسینعلی رستمی مدیرکل شیلات مازندران نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با گفت: هزار و 295 تن گوشت ماهی خاویاری و هزار و 500 کیلوگرم خاویار امسال در مازندران تولید شد.

وی با بیان اینکه 5 هزار و 200 تن انواع محصولات شیلاتی از مازندران به عراق، ترکمنستان و آذربایجان صادر شد، افزود: 272 کیلوگرم خاویار نیز امسال به کشورهای اروپایی صادر شد.

رستمی گفت: هدف از برگزاری این گردهمایی، هم اندیشی و تشکیل اتحادیه برای پرورش دهنده های ماهی خاویاری، هم اندیشی برای رفع مشکلات تسهیلات بانکی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری است.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه یکی از اقدامات انجام شده در مازندران شناسایی ظرفیت ها و مکان های مناسب برای پرورش ماهیان خاویاری، جذب سرمایه گذار و صدور مجوزهای لازم در این زمینه است، افزود: اراضی ساحلی کم بازده از جمله مناطق مستعد پرورش ماهیان خاویاری است که امکان تولید ماهیان خاویاری با استفاده از آب دریا را امکان پذیر می کند.

وی گفت: استفاده از تکنولوژی های نوین آبزی پروری جهت ارتقای بهره وری و کیفیت محصول تولیدی قابل توجه است.

رستمی افزود: بیش از 50 درصد خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در مازندران تولید می شود.

بر اساس آمارهای رسمی بیش از 90 درصد از ذخیره ماهیان خاویار جهان در دریای خزر وجود دارد و حدود 5 نوع از 27 گونه ماهیان خاویاری جهان در این دریا زندگی می‌ کنند.

نخستین گردهمایی تخصصی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری که امروز در بابلسر آغاز شد، تا عصر فردا ادامه دارد.

انتهای پیام/ ر


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار