ناصری نژاد در گفتگوی ویژه خبری:

سد گتوند با فشار و لابی آبگیری شد/ چه می شود رئیس جمهور به خوزستان تشریف می‌آورد!

«بحران آب و هوا، توقعات مردم و پیگیری مسئولان » در گفتگوی ویژه خبری دوم اسفند ماه مورد بررسی قرار گرفت.

سد گتوند با فشار و لابی آبگیری شد/ چه می شود رئیس جمهور به خوزستان تشریف می‌آوردند!به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بحران آب و هوا، توقعات مردم و پیگیری مسئولان » موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب (دوم اسفند ماه)شبکه دو سیما بود که ناصری نژاد رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و علی بختیاری نایب رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی و همچنین فریدون حسن وند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.

 در ابتدای این بحث ناصری نژاد رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۱۲ سال است که استان خوزستان گرفتار پدیده ریزگردهاست گفت: پدیده ریزگردها دو منشاء داخلی و خارجی دارد که منشاء خارجی این پدیده را می توان کشور عراق، عربستان و کویت و همچنین سد سازی کشور ترکیه بر رودخانه دجله و فرات عنوان کرد.

وی افزود: همچنین در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن، صدام برای آن که بتواند شیعیان جنوب عراق را مهار کند اقدام به خشک کردن تالاب های این منطقه کرد و عملا آن ها را از بین برد و تبدیل به صحرا کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منشاء داخلی پدیده ریزگردها را نیز می توان سد سازی، انتقال آب، کمی آورد رودخانه کارون عنوان کرد.

ناصری نژاد خاطر نشان ساخت: خیلی از کارها می شد برای پیشگیری از این پدیده انجام داد و نشد که یکی از این اقدامات اهمیت دادن ویژه به این مسئله بود و مسئولین باید بیشتر احساس مسئولیت و اهتمام می کردند در حالیکه برخوردهای مقطعی در ایام بحران انجام می شد و پس از آنکه بحران فروکش می کرد، اقدامات مقتضی نیز رها می شد که این امر خود یکی از علل عمده استقرار پدیده ریزگردها در کشور است.

خسارت جانی در استان کرمان نداشتیم/ حجم خسارت های مالی در استان کرمان بسیار وسیع است

علی بختیاری نائب رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص بارش باران در استان کرمان و حوادث ناشی از آن گفت: حجم بارندگی ها به حدی بود که نگران این اتفاق بودیم که خسارت جانی به هموطنانمان وارد شود اما با تشکیل ستاد مدیریت بحران و تمهیدات انجام شده، هشدارهای لازم به مردم و مسئولین داده شد که این امر سبب گردید خوشبختانه خسارت جانی در کرمان نداشته باشیم ولی خسارت های مالی حجم بسیار وسیعی به خصوص در بخش های زمین های کشاورزی ، عشایری و دامداری را به خود تخصیص داده است.

جلسه فوق العاده کمیسیون انرژی برای بررسی آخرین وضعیت استان های درگیر حوادث غیر مترقبه 

در ادامه این بحث فریدون حسن وند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری وجلسه ای که عصر امروز در محضر رئیس مجلس برگزار شد، قرار شد کمیسیون انرژی ساعت ۴ بعدازظهر فردا جلسه فوق العاده ای را با حضور وزرای نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست ، مدیریت بحران کشور و پدافند غیرعامل برقرار کند تا به بررسی ابعاد مختلف حوادث پیش آمده در استان های درگیر حوادث غیر مترقبه بپردازد.

وی تاکید کرد: در این نشست سعی بر این است که بتوانیم راه کار و پیشنهادات عملی را برای حل بخشی از این معضلات در قید دوفوریت در دستور کار قرار دهیم.

اعضای کمیسیون انرژی پنجشنبه به استان خوزستان سفر می کنند/ از رئیس مجلس نیز دعوت به عمل آمده تا در این سفر ما را همراهی کند 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین با اعلام اینکه اعضای این کمیسیون پنجشنبه به استان خوزستان سفر خواهند کرد گفت: کمیته نیروی کمیسیون انرژی در اولین روزهای بحران خوزستان همراه با برخی کارشناسان در این استان مستقر شدند و جلساتی با مسئولین ذیربط برگزار کردند.

حسن وند افزود: پیرو برگزاری آن جلسات و پیگیری تصمیمات گرفته شده در آن ها، قرار است مابقی اعضای کمیسیون انرژی نیز پنجشنبه جاری به این استان سفر کنند و جلسه ای را با مجمع نمایندگان استان ، تعدادی از مدیران و مسئولین وزارتخانه های ذیربط برگزار کنند که در این رابطه دعوتی هم از ريیس مجلس شورای اسلامی داشتیم که اگر اجابت کند بنا داریم در روز پنجشنبه جلسه استانی را به ریاست وی برقرار کنیم.

وی در رابطه با عملکرد شبکه مدیریت بحران کشور در حوادث اخیر گفت: امروز ستاد مدیریت بحران، نه اعتبار و نه بودجه ، نه پرسنل و نه تشکیلات و نه امکانات و نه تجهیزات و نه اختیارات و نه جایگاهی دارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساختار تشکیلات مدیریت بحران کشور باید بازتعریف شود و در کنار آن اختیارات ، امکانات، اعتبارات و بودجه به این مجموعه اختصاص داده شود یا با انحلال آن اختیارات آن را به استان ها بدهیم.

اگر مسؤلان با برنامه پیش می رفتند اکنون گرفتار چنین مسائلی نمی شديم

ناصری نژاد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، اگر مسؤلان با برنامه پیش می رفتند اکنون گرفتار چنین مسائلی نمی شوديم گفت: معلوم است که کم کاری رخ داده است و خوب مدیریت نکردیم.

وی با بیان اینکه،  اکنون 3-4 سال است که مسائل مرتبط با بیابان زدایی و جنگل کاری به حال خود رها شده است افزود:  در دوره هفتم مجلس از وزیر امور خارجه در رابطه با منشاء ریز گرد ها سوال پرسیدیم و گفته شد که چرا سازمان ملل را درگیر این موضوع نمی کنیم و البته خیلی به ما فشار آورده شد که کنار بکشیم و حرف نزنیم.

نایب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه، در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی مسئله به استیضاح وزیر نیرو کشيده شد اما استیضاح در مجلس رای نیاورد  ادامه داد: در 9 ماه اخیر از وزیر نیرو در رابطه با بحث انتقال آب سوال پرسیدم لذا باید اذعان داشت که یکی از مسائل مهم در حوزه ریز گرد و گرد و غبار بحث انتقال آب است.

سد گتوند با فشار و لابی آبگیری شد

 وی با بیان اینکه، سد گتوند با لابی و فشار ساخته شد این در حالی است که کارشناسان گفته بودند ساختن این سد نتیجه ای جز گرفتاری ندارد و اکنون این سد با شوری آب زیاد روبرو است تصریح کرد:  کار ساخت این سد در دهه 70 آغاز شد اما مسؤلان به حرف کارشناسان گوش ندادند  و این سد با فشار و لابی آبگیری شد.

نایب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه، اگر ریشه ای با موضوع برخورد می کردیم این گونه گرفتار نمی شوديم خاطرنشان کرد: متاسفانه ما چرخه طبیعت را بر هم زده ایم.

ناصری نژاد ادامه داد: بلائی به سر نخلستان ها آورده ایم که  از میلیون ها نخل در کشور به دلیل  کمی آب و شوري روز به روز با کاهش آنها مواجه هستیم .

وی با بیان اینکه، باید احساس مسؤلیت مدیران بر روی مسائل بیشتر شود افزود:  مردم خوزستان در روز22 بهمن در صحنه حاضر شودند اما از روز اول بحران با قطعی برق، آب و گاز و مشکلات دیگر روبرو شدند.

نایب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه،  این مسئله قابل پیش بینی بود اظهار داشت: بیش از یک دهه است که گرفتار این اوضاع هستیم.

وی با تاکید بر اینکه، مقره شویی و شستن شبکه برق و نیروگاه ها امری طبیعی و لازم است خاطرنشان کرد: مقره شویی باید به صورت مستمر انجام شود.

ناصری نژاد افزود: هشت ماه قبل در شهرستان شادگان شروع به شستشوی مقره های برق کردیم و لذا در حادثه به وجود آمده کمتر قطعی برق داشتیم لذا این اقدام ما تا حدودی جواب داد.

 مدیران وقتی مشکل برطرف می شود موضوع را رها می کنند

وی با اشاره به اینکه،  یکی از مشکلات این است که مدیران وقتی مشکل برطرف می شود متاسفانه مسئله را رها می کنند گفت:  با امضای بیش از 50 نماینده مجلس بیانیه ای را تهیه کردیم تا جلسه ای با حضور شخص رئیس جمهور یا معاونانش  در رابطه با استان خوزستان تشکیل شود اما این امر حاصل نشد لذا اگر خواسته ما به مرحله اجرا می رسید اکنون با اعتراض مردم مواجه نمی شوديم.

چه می شود رئیس جمهور به خوزستان تشریف می آورد!

ناصری نژاد با اشاره به اینکه، دولت باید تصمیمات قابل اجرا و با پشتوانه مالی بگیرد افزود:  چه می شود رئیس جمهور به خوزستان تشریف می آوردند؟

بختیاری نایب رئیس مجمع نمایندگان کرمان  در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،  در شهرستان های بم ، بافت، شهر بابک، جیرفت، کهنوج و مناطق دیگر دچار سیل و خسارت شدند گفت: متاسفانه خدمات رسانی با کندی انجام می شود اما لازم است در بخش عشایری به صورت ویژه رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به اینکه، تلفات دام به دلیل سرما بیشتر شده است افزود: خانه های خشتی و گلی أکثرا ریزش کرده است.

وی با اشاره به اینکه، بازسازی و تعمیر منازل زمان بر است خاطرنشان کرد: امداد رسانی در حال انجام است.

 رزم حسینی استاندار کرمان در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه،  در استان کرمان25 سال خشکسالی داشتیم گفت: بارندگی خوب ما در سال 71 بود و بارندگی که در طی 6 روز انجام شد سبب خوشحالی مردم شد اما این نعمت بزرگ الهی خساراتی در بر داشت.

استاندار کرمان با بیان اینکه، 20 شهرستان کرمان درگیر حادثه شدند اظهار داشت: این 6 روز بارندگی در کرمان معادل50 سال زراعی استان کرمان بود.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت سد جیرفت خاطرنشان کرد: سازمان هواشناسی پیش بینی های لازم را انجام داده بود لذا هشدار های لازم به مردم داده شد.

 رزم حسینی  با اشاره به اینکه، در استان کرمان تلفات جانی نداشتیم بیان کرد:  حدود 10 هزار واحد مسکونی روستایی و شهری داریم که دچار آسیب شدند.

170 میلیارد تومان برای استان کرمان خسارت برآورد شده است

استاندار کرمان با بیان اینکه،  هزار کیلومتر جاده های اصلی و  هزار و500  کیلومتر جاده های روستایی دچار آسیب شدند افزود: 170 میلیارد تومان تاکنون خسارت برآورد شده است.

وی با بیان اینکه، 400 مورد جاده روستایی بازگشایی شده است عنوان کرد: حدود 36 روستا مشکل برق داشتند که این مسئله برطرف شد.

استاندار کرمان با بیان اینکه، ظرف چند روز آینده وضعیت حالت عادی پیدا خواهد کرد افزود: تسهیلات ارزان قیمت باید برای بازسازی خانه ها داده شود.

رزم حسینی با اشاره به اینکه، دولت 5 میلیارد تومان برای جبران خسارت استان در نظر گرفته است گفت: به تدریج این پول را دریافت می کنیم لذا 300 میلیون تومان دریافت شده است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در ادامه این گفتگو طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه، جلسه با معاون اول رییس جمهور و سایر مسؤلان در تهران برگزار شد و مسئله بررسی و تصمیمات لازم گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه، مقدمات سفر معاون اول رییس جمهور به خوزستان در حال فراهم شدن است ادامه داد: تصمیماتی که گرفته شده در حال اجرا است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه،  مقامات عالی دولت نسبت به موضوع اهتمام ویژه‌ای دارند گفت: اقدامات لازم برای برطرف شدن اوضاع انجام شده است.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز همچنین در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه،  زلزله رودبار منجر به تدوین آیین نامه 2 هزار و800 ساختمان شد و پس از این زلزله سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری پیرامون حوادث و پیش بینی و پیشگیری بود منجر به سازمان مدیریت بحران کشور  و قانونش شد.

وی با اشاره به اینکه، این قانون 5 سال به صورت آزمایشی اجرا شد افزود: این قانون تا سال93 تمدید و لایحه دائمی شدن این قانون تقدیم مجلس داده شد .

 رئیس ستاد مدیریت بحران کشور  تصریح کرد: لایحه تشکیل سازمان مدیریت بحران 2 سال است که در کمیسیون های مجلس در حال بررسی است لذا به نظر  می رسد شاید نمایندگان کار های مهمتر دیگری داشته باشند .

نجار با بیان اینکه، مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران در دست اجرا و اقدام است گفت:رییس کمیسیون اصل90 به وزیر کشور نامه نوشت که شما با چه قانونی کار می کنید.

وی با اشاره به اینکه، امروزه مدیریت بحران علم و دانش است افزود: دنیا با بکارگیری علم و دانش در مقابل حوادث ایمن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار