فرآیند یخ‌زدایی از هواپیما چگونه انجام می‌شود؟

سرمای شدید هوا در بعضی از شهرهای ایران و بارش برف در بعضی روستاها باعث شد تعداد زیادی از پروازهای برنامه‌ای با تاخیرهای چند ساعته روبه‌رو شود که این مساله در فرودگاه مشهد با توجه به گستردگی تعداد پروازها بیش از دیگر فرودگاه‌ها خود را نشان داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   صف طولانی هواپیماهایی که در انتظار اجرایی شدن عملیات یخ‌زدایی از هواپیماها بودند، باعث شد تعداد زیادی از مسافران سوار شده در هواپیما برای مدتی نسبتا طولانی مجبور به انتظار در کابین شوند که این موضوع نارضایتی برخی از آنها را به وجود آورد مسئله‌ای که به نظر می‌رسد خاص فرودگاه‌های ایران نیست و در شرایط جوی زمستان امکان به وجود آمدن آن در بسیاری از فرودگاه‌های دیگر نیز وجود دارد.
 
با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از اپروم (پارکینگ) هواپیما در فرودگاه‌ها مسقف نیست در زمان بارندگی شدید روی هواپیماهای مسافرتی برف می‌نشیند و این موضوع فرآیند پرواز را طولانی‌تر می‌کند. در چنین شرایطی مسئولان فرودگاه نسبت به آغاز فرآیند شست‌وشوی هواپیما اقدام می‌کنند و پس از آن برای جلوگیری از احتمال یخ‌زدگی و بالا بردن ایمنی پرواز تمام هواپیماها وارد فرآیند یخ‌زدایی می‌شوند. با توجه به اینکه در دمای پایین امکان آن وجود دارد که پس از تنها چند دقیقه بار دیگر بخش‌هایی از هواپیما یخ ببندد، مسئولان فرودگاه عملیات یخ‌زدایی را در زمان سوار شدن مسافران به هواپیما انجام می‌دهند تا پس از اتمام فرآیند یخ‌زدایی هواپیما بلافاصله از باند خارج شود.
 
با توجه به اتفاقاتی که در فرودگاه مشهد افتاد که البته سابقه آن چندی قبل در فرودگاه مهرآباد نیز وجود دارد، این سوال به وجود آمده که شاید کافی نبودن امکانات در فرودگاه‌ها باعث این اتفاق شده و مسئولان سازمان هواپیمایی یا ایرلاین‌ها مسئولیت این موضوع را بر عهده دارند موضوعی که صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی آن را رد می‌کنند.
 
اسعدی‌سامانی در این رابطه به ایسنا گفت: طبق شرایطی که در فضای هوایی وجود دارد، مسئولیت نگهداری دستگاه‌های یخ‌زدا از هواپیما به عهده ایرلاین نیست و به طور معمول این دستگاه‌ها در تمام فرودگاه‌ها وجود دارد.
 
وی با اشاره به اتفاقاتی که در فرودگاه مشهد به وجود آمده، توضیح داد: با توجه به اینکه فرآیند یخ‌زدایی باید تنها چند دقیقه قبل از پرواز انجام گیرد تا هواپیما دوباره با مشکل یخ زدن مواجه نشود، مسافران در چنین شرایطی سوار هواپیما می‌شوند تا بلافاصله پس از یخ‌زدایی هواپیما وارد باند شده و پرواز کنند. در فرودگاه مشهد با توجه به مشکلات آب و هوایی به وجود آمده و تعداد بالای پروازها صفی نسبتا طولانی برای پرواز به وجود آمد که این موضوع فرآیند یخ‌زدایی را طولانی کرد.
 
سامانی ادامه داد: با توجه به اینکه فرآیند یخ‌زدایی طولانی می‌شد، تعدادی از هواپیماها مجبور بودند پس از انتظاری چند دقیقه‌ای بار دیگر به صف یخ‌زدایی از هواپیما بازگردند که این موضوع باعث طولانی شدن انتظار بعضی از مسافران در داخل هواپیما شد. لزوم رعایت ایمنی پرواز باعث شده شرکت‌ها هیچ گونه ریسکی را در این حوزه نپذیرند و طولانی شدن این فرآیند تنها راه چاره بوده است.
 
وی ضمن عذرخواهی از مسافران که برای چند ساعت در پروازهایشان تاخیر به وجود آمده اظهار کرد: قطعا این تاخیرها برای ایرلاین‌ها نیز زیان‌آور است و تمام شرایط طوری پیگیری می‌شود که کار عملیاتی با سریع‌ترین شکل ممکن انجام شود اما در شرایط خاص جوی که تنها چند روز در سال اتفاق می‌افتد، باید با صبر نسبت به انجام پروازها اقدام کرد.
 
البته این تمام ماجرا نیست. با توجه به مسائلی که در فرودگاه مشهد به وجود آمده، سازمان هواپیمایی کشوری از فعال شدن یک تیم بازرسی برای بررسی علت تاخیرهای این فرودگاه خبر داده است.
 
تقوایی معاون استاندارد این سازمان گفت: با توجه به اینکه امکان اجرایی شدن عملیات یخ‌زدایی پیش از سوار شدن مسافران وجود ندارد، قطعا این موضوع جزو انتخاب‌ها نیست و با توجه به بالا بودن شدت بارش‌ها در مشهد این فرآیند چند دقیقه‌ای بیشتر از حد معمول طول کشیده که باعث شده تاخیرهایی به وجود بیاید که البته به طور دقیق در رابطه با آن بررسی‌هایی صورت خواهد گرفت.
 
محمد بشارتی کارشناس صنعت هوانوردی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی فعالیت دستگاه‌های یخ‌زدا در فرودگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه این دستگاه‌ها در طول سال تنها چند روز فعال هستند، برای ایرلاین‌ها صرفه اقتصادی خرید وجود نخواهد داشت. زیرا هزینه خرید چند دستگاه به چند میلیون دلار می‌رسد و شرکت‌های هواپیمایی توان خرید آنها را ندارد.
 
به گفته وی، در تمام فرودگاه‌ها شرکت‌های خدماتی فعال هستند که به طور خاص انجام این عملیات را مدیریت می‌کنند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. به دلیل محدودیت تعداد این دستگاه‌ها در بعضی از فرودگاه‌های کشور امکان آن وجود دارد که صف پروازها قدری طولانی شود و این موضوع برای مسافران دشواری‌هایی را به همراه آورد.
 
در فرودگاه مهرآباد نیز هر چند در روزهای گذشته بارش باران و برف شدید نبود، اما در چند ماه قبل مشکلاتی به وجود آمد که به ارائه توضیحاتی از سوی مدیرکل این فرودگاه منجر شد.
 
رستمی در گفت‌وگوی چند ماه قبل خود با ایسنا اعلام کرد: در فرودگاه مهرآباد دو شرکت هندلینگ در روزهای برفی عملیات یخ‌زدایی از هواپیما را انجام می‌دهند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما باید این موضوع را نیز مدنظر قرار داد که در روزهای خاص زمستانی که بارش برف زیاد می‌شود، کاهش دید افقی خلبانان تاخیرهایی را در انجام پرواز به وجود می‌آورند که به طور خاص از سوی مسئولان مختلف بخش‌های صنعت هوایی قابلیت مدیریت ندارد. هر چند تمام بخش‌ها تلاش می‌کنند فرآیند پرواز در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود، اما در روزهای خاصی از زمستان شاید این فرآیند طولانی‌تر از حد معمول باشد.
 
منبع:ایسنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار