وزیر نیرو:

18 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می شود

وزیر نیرو گفت: افزایش 16 هزار مگاوات تولید برق در بخش نیروگاهی برنامه ریزی و در حال انجام است که با احداث نیروگاه بخار سیریک، این میزان به مرز 18 هزار مگاوات می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حمید چیت چیان دوشنبه در آیین آغاز احداث نیروگاه بخار یک هزار و 400 مگاواتی سیریک هرمزگان گفت: همزمان با ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی نسبت به احداث نیروگاه های بخار اقدام شده و سازمان انرژی هسته ای نسبت به احداث 2 هزار مگاوات برق اقدام کرده است.

وی ادامه داد: شبکه کنونی برق و برنامه ریزی های صورت گرفته برای آینده سبد متوازنی از انواع نیروگاه ها را در برمی گیرد.

وزیر نیرو اضافه کرد: ظرفیت تولید برق در نیروگاه های کشور در حال حاضر 76 هزار مگاوات است که به شبکه سراسری برق متصل هستند.

چیت چیان ادامه داد: توسعه اقتصادی کشور، ارتقای سطح رفاه در جامعه و توسعه فعالیت های تولیدی و صنعتی اقتضا می کند با گام هایی بلند نسبت به افزایش ظرفیت تولید برق اقدام کرد.

چیت چیان اظهار داشت: وزارت نیرو با سرمایه گذاری در منطقه مکران برای تولید برق زیرساخت توسعه سواحل مکران را فراهم می کند و هرمزگان با احداث نیروگاه یک هزار و 400 مگاواتی سیریک و سایر نیروگاه ها به یکی از قطب های مهم انرژی کشور تبدیل می شود.

وزیر نیرو با اشاره به مشارکت روسیه در احداث نیروگاه بخار یک هزار و 400 مگاواتی سیریک افزود: آغاز احداث نیروگاه سیریک از نمادهای همکاری بین کشورهای ایران و روسیه است.

چیت چیان ادامه داد: صنعت برق دو کشور همکاری طولانی مدتی را تجربه کرده و چند نیروگاه توسط شرکت های روسی در ایران ساخته شده است.

وی یادآور شد: با احداث این نیروگاه شاهد آینده متفاوتی در این منطقه خواهیم بود و احداث نیروگاه از ضروری ترین گام هایی بود که باید برای توسعه منطقه انجام می شد.

عملیات اجرایی (کلنگ زنی) نیروگاه بخاری یک هزار و 400 مگاوات و پُست فشار قوی بلافصل آن با تامین مالی (فاینانس) دولت روس با حضور مقامات ایران و روسیه در روستای کرپان سیریک هرمزگان آغاز شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در مراسم آغاز به کار این نیروگاه بخار در منطقه سیریک هرمزگان گفت: مدت زمان در نظر گرفته شده برای تکمیل این طرح پنج سال است.

محسن طرز طلب افزود: شرکت مهندسی 'تکنوپروم اکسپورت' روسیه به عنوان پیمانکار نیروگاه و پست فشارقوی جی آی اس (GIS) دارای عایق گازی با همکاری پیمانکاران و سازندگان ایرانی، این نیروگاه بخار را به مساحت 199 هکتار راه اندازی می کند.


وی بیان داشت: این نیروگاه در چهار واحد بخاری 350 مگاواتی با بازده حدود 45 درصدی، یک هزار و 400 مگاوات برق تولید خواهد کرد که سرمایه مورد نیاز ساخت آن از محل تسهیلات یک میلیارد و 200 میلیون یورویی دولت روسیه تامین می شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اظهارکرد: آب مورد نیاز این نیروگاه از دریا تامین می شود و برای آب شیرین مصرفی این نیروگاه، آب شیرین کنی به ظرفیت 200 مترمکعب در ساعت ساخته می شود.

طرز طلب یادآور شد: مدت زمان اجرای قرارداد 55 ماه بوده و سنکرون نخستین واحد نیروگاهی با شبکه برق کشور ، 41 ماه پس از شروع قرارداد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آب شیرین کن جدیدی به ظرفیت 100 هزار مترمکعب در روز برای تامین آب شرب مردم بندرعباس و منطقه با استفاده از دود خارجی این نیروگاه ساخته می شود که موجب افزایش بازدهی نیروگاه خواهد شد.

در مراسم آغاز به کار این طرح در سیریک هرمزگان، حمید چیت چیان وزیر نیرو، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، جاسم جادری استاندار هرمزگان، احمد مرادی و سیدمصطفی ذوالقدر نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند.

نیروگاه بخار یک هزار و 400 مگاوتی سیریک در 140 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷﺮق ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑندرﻋﺒﺎس و 30 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺟﻨـﻮب ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﯿﻨﺎب در ساحل دریای عمان ساخته می شود.

ایران در رتبه نخست ظرفیت تولید برق منطقه ، رتبه چهاردهم ظرفیت نصب شده (بیش از 76 هزار مگاوات) و رتبه هفدهم تولید برق در اوج (بیش از 52 هزار مگاوات) جهان قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.