موسویان: تحریم ایران، هسته مرکزی سیاست آمریکا از زمان انقلاب است/ واشنگتن در جایگاهی نیست که خود را از برجام کنار بکشد

عضو سابق ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، با شبکه راشاتودی درباره برجام و مسائل دیگر گفتگو کرد.

موسویان: تحریم ایران، هسته مرکزی سیاست آمریکا از زمان انقلاب است/ واشنگتن در جایگاهی نیست که خود را از برجام کنار بکشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسین موسویان، پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت اقدامات ترامپ در رابطه با ایران می‌تواند آمریکا را در جهان منزوی کند.

وی گفت: من با وضع یک تحریم از طرف ترامپ به خاطر مسئله موشکی، درباره سیاست ترامپ در رابطه با ایران قضاوت نمی کنم. اوباما هم زمانی که ایران آزمایش‌های موشکی انجام داد کار مشابهی را انجام داد. او هم ایران را تحریم کرد. ترامپ هم کار مشابهی را انجام داد. در اینجا هیچ تفاوتی مشاهده نمی شود. این مسئله شماره یک است.

عضو سابق ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزود: مسئله شماره دو این است که تحریم ایران، هسته مرکزی سیاست آمریکا را از زمان انقلاب سال 1979 (انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357) تشکیل داده است؛ زیرا آمریکا همیشه انتظار داشته است که ایران متحد آمریکا باشد، اما ایران هرگز متحد آمریکا نشده است. بنابراین برای سال‌ها شاهد ادامه این موضوع بوده ایم که هر دولت آمریکا که بر سر کار آمده است چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، ایران تحریم شده تا منزوی شود.

موسویان گفت: ما باید منتظر بمانیم تا تصمیمات عملی‌تری را از طرف رئیس جمهور ترامپ شاهد باشیم تا بتوانیم سیاست واقعی دولت وی را درباره ایران ببینیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران آزمایش‌های موشکی بالستیک انجام می‌دهد، گفت: گروه 1+5 توافق اتمی را با ایران امضاء کردند. آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که فعالیت‌های موشکی ایران ربطی به موضوع اتمی ندارد. این به منزله نقض توافق اتمی نیست. در اینجا هیچ اختلافی وجود ندارد. به هر حال دولت ترامپ به طور علنی اعلام کرد که آزمایش موشکی ایران به منزله نقض قطعنانه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. روسیه، چین و اروپا معتقدند که این موضوع به منزله نقض قطعنانه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیست. این تنها دولت ترامپ است که این نظر را دارد. معتقدم که نه ترامپ و نه تیم وی، زمان لازم را برای مطالعه برجام در اختیار نداشته اند؛ زیرا این توافق 170 صفحه است. این توافق از اصطلاحات فنی فراوانی برخوردار است. آنها این زمان را نداشته اند که قعطنامه های مختلف را بررسی کنند. بنابراین آنها نمی دانند که درباره چه صحبت می کنند.

پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون آمریکا افزود: معتقد نیستم که آمریکا در جایگاهی باشد که از توافق اتمی، خود را کنار بکشد یا اینکه به طرف مذاکره مجدد برود؛ زیرا این توافق، حاصل 12 سال مذاکره است. همه می گویند که هیچ اختلافی وجود ندارد و این توافقی جامع در تاریخ منع گسترش تسلیحات اتمی است. بنابراین، این به منزله موفقیتی بزرگ برای ان پی تی  در سراسر جهان است. جهان قصد ندارد به خاطر اینکه دولت جدید آمریکا و یا نتانیاهو این توافق را دوست ندارد بار دیگر وارد 10 تا 12 سال مذاکره شود. به هر حال معتقدم که آمریکا  تلاش خواهد که فضای موجود و توافق اتمی را با وضع تحریم های جدید تحت چتر آزمایشهای موشکی، تروریسم و یا حقوق بشر و یا مسائل منطقه ای از مسیر خود خارج کند تا ایران را مجبور کند که از توافق اتمی خود را کنار بکشد.

موسویان گفت: معتقدم که ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که مقامات جدید و مشاور امنیت ملی جدید و یا حتی دیپلمات های بلندپایه که هنوز در وزارت خارجه آمریکا بر سرکار نیامده اند، چه مواضعی خواهند داشت. ما باید منتظر باشیم تا کل دولت تشکیل شود و آنگاه آنها توافق را با دقت بخوانند تا آنکه درک بهتری از توافق داشته باشند. به هرحال معتقدم که آمریکا از توافق، خود را کنار نخواهد کشید. آنها به دنبال راههای دیگری خواهند بود و  هر راه دیگری را امتحان خواهند کرد تا ایران را عصبانی کنند؛ زیرا زمانی که ایران نتواند از منافع اقتصادی توافق اتمی بهره مند شود، آنگاه به توافق اتمی پایبند نخواهد بود. به نظرم این یک بازی خواهد بود که آمریکا دنبال خواهد کرد.

وی افزود: اروپا به طور شفاف اعلام کرده است که آنها بر سر توافق دوباره مذاکره نخواهند کرد و آمریکا نباید خود را از توافق کنار بکشد و آن را نقض کند. روسیه این موضوع را هم به طور علنی بیان کرده است. چین هم این موضوع را به طور علنی گفته است. بنابراین جامعه بین المللی در این رابطه متحد است تا از توافق (هسته‌ای) حمایت کند. همچنین جامعه بین المللی کاملا متقاعد شده است که ایران به تمامی تعهداتش در توافق اتمی پایبند بوده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده است که ایران به طور کامل به هر کدام از تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. بنابراین از دیدگاه بین المللی، توافق به خوبی موثر و کارآمد بوده است و دولت ترامپ اگر بخواهد که با توافق بازی کند با این کار خود، آمریکا را در سطح بین المللی منزوی خواهد ساخت.

پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون آمریکا افزود: به نظرم ایران در حال حاضر متحدان خوبی در جهان دارد. اگر چه عربستان سعودی و اسرائیل که متحدان آمریکا هستند و توافق اتمی را زیر سوال می برند. در مقابل، اولا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و در مرحله دوم امضای شش قدرت جهانی در زیر توافق وجود دارد و در وهله سوم این آژانس بین المللی انرژی اتمی است که از اجرای توافق راضی است و متقاعد شده است که این توافق هرگونه امکان دستیابی ایران به طرح تسلیحاتی شدن را از بین برده است. ایران حالا از برتری قابل توجهی برخوردار است و از شرکای قدرتمند بین المللی برخوردار است. در این میان این کشور از حمایت 120 کشور عضو جنبش غیرمتعهد ها چون هند و برزیل  برخوردار است که آنها از توافق حمایت می کنند. ایران هم اکنون از این برتری برخوردار است که از این جامعه متحد بین المللی تا با هرگونه اقدام آمریکا در رابطه با توافق اتمی مقابله کند.

موسویان در ادامه گفت: ایران معتقد است که تمدید تحریم‌های ده ساله تهران از طرف رئیس جمهور اوباما از سال 2016 تا 2026 به منزله نقض توافق اتمی است. به هرحال هر طرفی که معتقد است که توافق اتمی نقض شده است باید این موضوع را به کمیته  طرح جامع اقدام مشترک ببرد و در آنجا مطرح کند. روسیه معتقد است که این موضوع به منزله نقض بوده است و آمریکا توافق را نقض کرده است. چین کاملا از این موضوع ناراضی است. اروپا از این موضوع انتقاد کرده است. به هر حال اروپا معتقد است که این به منزله نقض نیست. بنابراین بین قدرت های جهانی در این رابطه اختلاف وجود دارد. به هر حال اگر ترامپ به این روش خود ادامه دهد معتقدم که روسیه، چین و اروپا آنگاه به طور کامل متقاعد خواهند شد که آمریکا توافق اتمی را نقض کرده است و آنگاه ایران به توافق اتمی پایبند نخواهد بود.

عضو سابق ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران  در ادامه تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، که وی تصمیم گیرنده نهایی در کشور است، با توافق موافقت کرد. مهمترین نهادهای امنیتی و سیاسی در ایران از جمله پارلمان، شورای امنیت ملی، دولت و رهبری همه با آن موافقت کردند. بنابراین طرف ایرانی معتقد است که توافق بسیار منسجم است؛ اما اوباما نتوانست که کنگره را متقاعد کند که توافق را تصویب کند. این موضوع سبب می شود که من هنوز معتقد باشم که توافق از طرف آمریکا آسیب پذیر و شکننده است. بنابراین من با وجود تمامی مخالفت ها بیمی از طرف ایران ندارم. من از وضعیت موجود در واشنگتن هراس دارم.

وی افزود:اگر آمریکا بخواهد به خاطر موضوعاتی چون وضعیت حقوق بشر و تروریسم وضع تحریم های جدید در رابطه با ایران در نظر بگیرد، این موضوع می تواند سبب تحریک برخی جناح ها در ایران شود. اما ایرانی ها به اندازه کافی باهوش هستند و تا زمانی که توافق نقض نشود آنها توافق را نقض نخواهند کرد. همه می دانند که هر دولتی که در آمریکا بر سر کار آمده است برای تغییر حکومت در ایران تلاش کرده است؛ این موضوع مخفیانه ای نیست. در پایان و پس از 38 سال ایران بسیار با ثبات است و باثبات ترین کشور در منطقه است. ایران اگر چه قدرتمندترین در منطقه نیست، بسیار قدرتمند است بنابراین سیاست آمریکا در سه دهه اخیر برای تغییر رژیم در ایران ثابت شده است که به شکست انجامیده است. اینکه ترامپ بخواهد این ناکامی را ادامه دهد این انتخاب وی است. این در حالیست که تمامی متحدان آمریکا در منطقه آسیب پذیر و ضعیف شده اند.

موسویان درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران گفت: این موضوع به نیت آمریکا بستگی دارد. اگر رئیس جمهور ترامپ به دنبال حسن نیت باشد و به ایران احترام بگذارد و در امور داخلی ایران دخالت نکند و خواهان روابط واقعی با ایران باشد، آنگاه معتقدم که ایران -با وجود اینکه مردد است- آنگاه وارد مذاکرات با آمریکا در زمان روحانی خواهد بود. بنابراین معتقدم که این به منزله شانسی برای ترامپ است که سیاست مذاکره با ایران را امتحان کند تا بتواند بحران های منطقه ای را مدیریت کند. 

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش خاطرنشان کرد: اگر ایران و آمریکا بار دیگر به تقابل با هم در منطقه بپردازند این بهترین خبر برای داعش خواهد بود. این بهترین موضوع برای داعش خواهد بود؛ زیرا ایران یکی از نیروهای کلیدی در منطقه برای مبارزه با داعش در عراق، افغانستان و در سوریه است. ایران حتی یکی از نیروهای کلیدی برای مبارزه با القاعده در یمن است. اگر آمریکا تلاش کند که نفوذ منطقه ای ایران را تضعیف کند آنگاه آمریکا عملا به داعش کمک خواهد کرد. داعش بسیار خوشحال خواهد شد. من امیدوارم که این موضوع روی ندهد.

عضو سابق ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره موضع ایران در قبال سوریه نیز گفت: آنچه که ایرانی ها معتقدند این است که اول باید سوریه را از تروریست ها پاکسازی کرد و با داعش مبارزه کرد آنگاه باید به طرف راه حلی سیاسی که تقسیم قدرت و احقاق حق اقلیت ها و حاکمیت اکثریت را در برگیرد باید حرکت کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار