استاد دانشگاه کابل در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران سطح علمی بالایی دارند/ رسانه‌ها تصویر غلطی از افغانستان نشان می‌دهند/ متخصصان مهاجر اگر طالب توسعه افغانستان هستند بازگردند

اسدالله زائری گفت: به دوستان متخصصی که قصد بازگشت به افغانستان را دارند می‌گویم اوضاع آنقدرها هم که تصور می‌کنید بحرانی نیست.

فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های ایران سطح علمی بالایی دارند/ رسانه‌ها تصویر غلطی از افغانستان نشان می‌دهند/ متخصصان مهاجر اگر طالب توسعه افغانستان هستند بازگردند
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان در سال تحصیلی جاری بیش از هزار و 800 دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند که بیش از 70 درصد آنها را دانشجویان رشته‌های علوم انسانی تشکیل می‌دهند که در دانشگاه‌های تراز اول ایران در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

از آنجایی که این دانشجویان اندوخته‌های علمی کشور افغانستان هستند باید پس از گذراندن دوره‌های تحصیلی خود از امنیت شغلی و آینده خود در کشورشان مطمئن باشند تا بتوانند با دلگرمی در رشته‌های مورد نیاز افغانستان فارغ‌التحصیل شوند. در همین رابطه با اسدالله زائری استاد دانشگاه و معاون علمی-تدریسی دانشگاه استقلال کابل به گفتگو نشستیم و در آن دغدغه‌های بازگشت دانشجویان افغانستان که خارج از کشورشان تحصیل می‌کنند را مورد بررسی قرار دادیم.

آنچه می‌خوانید حاصل این گفتگوی تفصیلی است.

باشگاه خبرنگاران: در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه دانشگاه و رشته تحصیل کرده‌اید؟

زائـری: فوق لیسانس علوم سیاسی هستم و مدرک خود را از دانشگاه مفید استان قم در ایران گرفته‌ام و اکنون نیز استاد دانشگاه و معاون علمی دانشگاه استقلال کابلم.

باشگاه خبرنگاران: به عنوان یکی از مسئولان آموزش عالی افغانستان آیا برنامه‌ مدونی برای فارغ‌التحصیلان خارج از کشور در حکومت و نظام آموزشی افغانستان موجود هست؟ 


زائـری: متأسفانه دولت جمهوری اسلامی افغانستان به دلیل مسائل امنیتی و جنگ‌های داخلی هیچ برنامه‌ای برای فارغ‌التحصیلان خارج از کشور ندارد و این بی‌برنامگی برای دانشجویانی که با هزینه شخصی خود در کشورهای خارجی مشغول به تحصیل هستند و یا دانشجویان مهاجر که در کشوری جز افغانستان متولد و در حال تحصيل به صورت قوی‌تری به چشم می‌خورد. اما دانشجویانی که از طریق بورس و مجای دولتی یا وزارتخانه‌ها برای تحصیل به خارج از کشور رفتند وضعیت بهتری دارند و دولت خود را موظف می‌داند که شرایط شغلی و استخدامی آنها را پس از تحصیلات فراهم کند.

باشگاه خبرنگاران: شما خودتان دوره تحصیلتان را در فضای مهاجرت سپری کرده‌ايد و بیش از هر شخصی با روحیه دانشجویان مهاجر آشنایید؛ حجم بالای دانشجویان مهاجر و به شکل خاص دانشجویان علوم انسانی تا چه میزان برای بازگشت به کشورشان انگیزه و برنامه دارند؟

زائـری: فلسفه سوال شما مبنی بر حجم بالای دانش آموختگان علوم انسانی در جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارم. کشور افغانستان نیازمند نیروی متخصص در تمامی بخش‌هاست و به شما نیز اطمینان می‌دهم که کشورم در زمینه علوم انسانی نیز چند ده برابر این تعداد از متخصصین ظرفیت دارد. اما معتقدم باید این انگیزه را در دانشجویان به وجود آورد که اگر طالب رشد و توسعه خود و کشورشان هستند محکوم به بازگشت به وطنشان هستند.

متأسفانه چهره‌ای که رسانه‌ها از افغانستان به جهان نشان می‌دهند، چهره‌ای خشن توام با مرگ و ناامیدی است، اما بنده به عنوان یک استاد دانشگاه در افغانستان به دوستان متخصصی که قصد بازگشت به کشور را دارند می‌گویم که اوضاع آنقدرها هم که تصور می‌کنید بحرانی نیست. جالب است بدانید طی جلساتی که با این دانشجویان داشته‌ام متوجه شدم که تا حدودی انگیزه بازگشت در اين افراد وجود دارد و این امر بسیار امیدوار کننده و نوید بخش است.

باشگاه خبرنگاران: سطح علمی دانشجویان مهاجر در ایران را چگونه می‌بینید و نقش آنان در داخل افغانستان به چه شکلی بوده است؟

زائـری: این یک واقعیت است دانشجویانی که در ایران تحصیل کرده‌اند از نظر علم و دانش سطوح بالاتری نسبت به دیگر دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های هندوستان و پاکستان هستند. باید گفت که اکثر دوستانی که در رسانه‌ها قلم می‌زنند و یا اساتیدی که در دانشگاه‌ها دانشجویانشان را از نظر علمی اغنا می‌کنند همین فارغ‌التحصیلان مهاجر در ایران هستند. تنها معضلی که اين دوستان را در برخی موارد از دیگر دانشجویان بازگذاشته است ضعف در تسلط بر زبان انگلیسی و عدم آگاهی از برخی مسائل داخلی کشور افغانستان است.

و حرف آخر؛

زائـری: درست است زیرساخت‌های افغانستان هنوز برای پذیرش همه متخصصان مهیا نیست، اما نباید این نکته را هم فراموش کرد که حجم نیازمندی‌ها بسیار بالا است و یکی دیگر از آسيب‌های که افغانستان در ساليان اخیر با آن روبه‌روست تجمع نیروها و تجارب مدیریتی در پایتخت افغانستان کابل است و اين یک آسیب بسیار بزرگی است این در حالی است که تمامی ولایت‌های افغانستان نيازمند نیروهای جوان متخصص است و من به عنوان یک معلم وظیفه خود می‌دانم و به دیگر دوستان جوان نیز توصيه می‌کنم که ما باید با تلاش و ایمان به خود جایگاه کشورمان را در بین سایر کشورها ارتقا دهیم و زمینه رفاه و عزتمندی‌ای که لايق افغانستان و مردمش است را فراهم سازیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه رضوانی
۱۰:۲۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
سلام.مطالب جذابی رو می گذارید ، از شما متشکرم.
لطفا اخبار بیشتری رو در مورد اوضاع امنیتی افغانستان و تحولات آن تهیه در سایت بگذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
این بنده خدا با کابل سنجیده اکثر دانشگاهها اصلا چیزی یاد نمیدن کسی هم حرف بزنه همچین دادو فریاد میکنن که انگار دانشگاه رتبه یک دنیان چند تا دلنشگاههای ما اونم انگشت شمار دانشجوی با سواد بیرون میده
آخرین اخبار