زنجان؛

توان تولید 3تا 4 بره در هر زایش با اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، از توان تولید 3تا 4 بره در هر زایش و بهبود 30 درصدی سرعت رشد با اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان خبر داد.

توان تولید 3تا 4 بره در هر زایش با اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری از سال 85 با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه زنجان با وارد کردن سلول های جنسی گوسفند نژاد «برولامرینو» از کشور نیوزیلند آغاز شد.
وی افزود : بعد از اتمام عملیات اصلاح نژادی در مدت 6 سال در محیطی کاملا بسته در مزرعه دانشگاه، اولین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی در سال 91 در استان تشکیل و مراحل انتقال دام اصلاح شده به گله‌های مردمی نیز از سال 92 آغاز شد.
رحمان رستمخانی تصریح کرد: در حال حاضر در 20 روستای استان زنجان 42 گله پرورش گوسفند افشاری به ظرفیت 7 هزار 500 راس تحت پوشش برنامه اصلاح نژادی قرار دارند.
وی به وجه تمایز روش اعمالی در اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان اشاره و خاطرنشان کرد: تمامی مراحل اجرای این طرح توسط بخش خصوصی انجام گرفته و متخصصان ژنتیک مولکولی نیز در برنامه های اصلاح نژادی در استان به‌کارگیری شده اند.
رستمخانی با اشاره به انتخاب گوسفند مناسب برای اصلاح نژاد از نظر تیپ، توان تولیدی، نوع ژن‌های موثر در چند قلوزایی و... در طرح فوق  ادامه داد: در این طرح عملیات آمیخته گری به مدت 6 سال در یک محیط کاملا بسته انجام گرفته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین با اشاره به حفظ خلوص خونی بالای 95 درصد گوسفند افشاری در عملیات آمیخته گری و رصد ژن های موثر در افزایش چند قلوزایی، سرعت رشد و کاهش حجم دنبه و... در آزمایشگاه های ژنومیک دانشگاه زنجان عنوان کرد: تجاری سازی یافته های تحقیقاتی توسط تیم تحقیق با تشکیل شرکت دانش بنیان، همراه کردن چند دستگاه دولتی برای اجرای پروژه، ایجاد پلان توسعه ای دام اصلاح شده در سطح استان (هرم اصلاح نژاد به روش هسته باز) و اجرای بیش از 45 طرح تحقیقاتی در دانشگاه زنجان با همکاری سازمان برای تکمیل پروژه اصلاح نژادی از دیگر وجوه تمایز روش اعمالی در اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان به شمار می رود.
وی در پایان توان تولید 3تا 4 بره در هر زایش، بهبود 30 درصدی سرعت رشد، بهبود 100درصدی ضریب تبدیل غذایی، بهبود کمیت و کیفیت پشم و کاهش قابل توجه حجم دنبه را از جمله ویژه گی های گوسفند اصلاح شده در استان زنجان برشمرد.
رستمخانی در پایان یادآور شد: طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری استان زنجان هم اکنون با استقبال بسیار مناسبی از سوی پرورش دهندگان گوسفند افشاری 15 استان کشور مواجه شده است.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی رضایی
۱۵:۱۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
سلام میخواستم مشاوره بگیرم برای خرید لطفا جواب بدین با تشکر