الحیات: تجارت جهانی نفت به سبب تنش بین ایران و آمریکا آسیب می‌بیند

روزنامه الحیات در گزارشی به بررسی تأثیر روابط ایران و آمریکا بر تجارت بین‌المللی نفت پرداخت.

الحیات: تجارت جهانی نفت به سبب تنش بین ایران و آمریکا آسیب می‌بیند
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی به قلم طلال سلامه نوشت: کارشناسان سوئیسی پیش بینی کردند تجارت بین المللی نفت امسال به سبب نگرانی‌ها از بروز درگیری‌های شدید بین آمریکا و ایران با شوک هایی روبرو شود. توافق هسته ای که در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا امضاء شد مثل آتش زیر خاکستر است که هر لحظه ممکن است منفجر و سبب بی ثباتی در بازارهای جهانی انرژی شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا تصمیم گرفت بار دیگر به دشمنی با ایران بپردازد و تحریم‌های بین المللی که کمتر از یک سال است لغو شده، شاید با فشارهای آمریکا بازگردد.

تحلیلگران در زوریخ اعلام کردند تحریم‌های اروپایی و تحریم‌های سوئیس که از ژوئیه 2012 علیه ایران اعمال شد، سبب شد صادرات نفت ایران به هفتصد هزار بشکه در روز کاهش یابد در حالیکه این رقم در سال 2011 دو و نیم میلیون بشکه در روز بود.

ناظران موسسه اقتصادی بین المللی در برن گفتند کشورهای اروپایی پس از لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران روی این کشور به عنوان فرصت‌های تجاری بزرگ حساب کردند که این امر سبب می شود سرمایه گذاران اروپایی و سوئیسی فرصت گرانبهایی برای توسعه تجاری در ایران بیابند. سوئیسی ها درآمدهای حاصل از محل فروش خدمات و کالا در بازارهای ایران را هشتصد میلیارد دلار تخمین می زنند. با توجه به فروش بیش از چهارده میلیون خودرو در بازارهای ایران در چند ماه، بخش خودروها بسیار امیدوار کننده به شمار می رود و در انتظار فرصت مناسبی است.  

همچنین میزان صادرات نفت ایران به اروپا به شدت افزایش یافت که به حجم آن در نوامبر 2011 باز می گردد.

تنش‌ها بین آمریکا و ایران نه تنها به قاره اروپا زیان می رساند بلکه شرکت‌های آمریکایی که رویاهای طلایی درباره بازارهای ایران در سر داشتند، نیز زیان می بینند.

پس از انتخاب ترامپ و قبل از اینکه وی قدرت را بطور رسمی در اختیار بگیرد خطوط هوایی ایران قراردادی ده ساله برای خرید هشتاد فروند هواپیما به ارزش شانزده میلیارد و ششصد میلیون دلار با شرکت بوئینگ آمریکا امضاء کرد. کارشناسان سوئیسی اعلام کردند این قرارداد بزرگترین قرارداد تاریخ بوئینگ در سی و هفت سال اخیر است که می تواند برای یکصد هزار نفر شغل ایجاد کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار