محمودی شاه‌نشین در مخالفت با بودجه 96:

بودجه تبعیت کمی و کیفی از برنامه ششم توسعه ندارد

نماینده مردم اردبیل گفت: با گسترش هزینه‌های جاری در لایحه بودجه 96، نمی‌توان به رشد اقتصادی 8 درصد دست پیدا کرد لذا بودجه تبعیت کمی و کیفی از برنامه ندارد و مبتنی بر هدف هم نمی‌باشد.

بودجه تبعیت کمی و کیفی از برنامه ششم توسعه ندارد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد محمودی شاه نشین نماینده مردم اردبیل در مخالفت با لایحه بودجه 96 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیسیون تلفیق با بررسی‌های کارشناسانه و تلاش شبانه‌روزی خود بسیاری از دغدغه‌های بودجه سال 96 را بر طرف کرد.

وی با بیان اینکه تدوین بودجه تلاشی فکری است، خاطرنشان کرد: آنچه امروز بر روی کاغذ تدوین می‌شود، دولت را موظف به اجرای آن می‌کند، لذا اصرار به استفاده از روش‌های قدیمی و عدم توجه به بازخوردها، همچنین میزان تحقق بودجه‌های سنواتی از جمله مشکلات بودجه شناخته می‌شود.

محمودی شاه نشین با اشاره به مشکلات وارده بر لایحه بودجه 96 تاکید کرد: در بودجه سال 96،  عدالت در توزیع متوازن امکانات همچون سال‌های گذشته رعایت نشده است، باید به صورت شفاهی شاخص‌های علمی و عملیاتی را برای بودجه کشور با لحاظ جمعیت، پتانسیل و محرومیت‌های کشور در نظر بگیریم.

نماینده مردم اردبیل یادآور شد: توزیع بودجه کشور باید از حوزه لابی‌گری‌های پنهان و آشکار به سوی شفافیت حرکت کند. راه نجات کشور عمل به اصول قانون اساسی خصوصا اصل 3، بندهای 9 و 12 و اصل 48 که تاکید بر عدالت در توسعه کشور دارد، می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: با گسترش هزینه‌های جاری در لایحه بودجه 96، نمی‌توان به رشد اقتصادی 8 درصد دست پیدا کرد لذا بودجه تبعیت کمی و کیفی از برنامه ندارد و مبتنی بر هدف هم نمی‌باشد.

شاه نشین تاکید کرد: تسلط سیاست‌های مالی بر سیاست های پولی در ایران باعث می‌شود که دولت برای تأمین کسری بودجه خود از طرق متفاوت از جمله افزایش نرخ ارز اقدام کند. بر این اساس برای جلوگیری از این موضوع باید ساز و کاری اتخاذ شود که درآمدهای مورد نیاز دولت از منابع نفتی مستقل از نرخ ارز شود.

نماینده مردم اردبیل اظهار داشت: سیاست های ارزی باید بر اساس عرضه و تقاضا بازار شکل بگیرد و نیازهای مالی دولت در آن اثرگذار نباشد. در لایحه بودجه 96 در نگاه به منابع 32هزار و 500میلیارد تومان منابع حاصل از فروش اوراق مالی در تبصره 5 پیش‌بینی شده است، درطرف مصارف هم در بند (ه) تبصره رقمی معادل 50 هزار میلیارد ریال اوراق برای بازپرداخت اصل سود اوراق و سررسید در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه بودجه دولت در مسیری قرار دارد که به سرعت بدهی‌های دولت را افزایش می دهد و در کنار وابستگی اقتصادی به نفت اقتصاد به انتشار اوراق مالی برای بازپرداخت بدهی‌های دولت وابسته شود.

شاه نشین ادامه داد: از 320 هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت 26.5 درصد آن منابع استانی و مابقی آن منابع ملی بوده در حالی که فقط 5 درصد اعتبارات در طرف مصارف عمومی به صورت استانی و 95 درصد آن ملی است.

نماینده مردم اردبیل تصریح کرد: در آمدهای استانی 5 برابر مصارف عمومی به صورت استانی بوده و 95 درصد آن ملی است. لذا این امر حاکی از تمرکز نظام اداره کشور است و عامل اصلی برای شروع لابی‌گری و بی‌عدالتی‌ها می‌باشد. 

وی با بیان اینکه 58 هزار میلیارد تومان منابع عمومی در ردیف‌های متفرقه توزیع شده اظهار داشت: 34 هزار میلیارد تومان هزینه‌ای و 24 هزار میلیارد تومان عمرانی می‌باشد لذا هر چقدر اعتبار ردیف‌های متفرقه بیشتر باشد اعتبار بروز رفتار مبتنی بر صلاحدید به جای رفتار مبتنی بر قواعد بیشتر خواهد شد.

شاه نشین ادامه داد: اکنون 30 درصد بودجه در ردیف‌های متفرقه بوده و شفافیت آن را از بین برده است. از بودجه هزار و 150 میلیارد تومانی در سال 96، بیش از 75 درصد آن مربوط به شرکت‌های دولتی و یا ال سی است که مجلس شورای اسلامی زمان رسیدگی به آن را ندارد.

نماینده مردم اردبیل یادآور شد: متأسفانه اعتبارات عمرانی به اعتبارات هزینه‌ها در دهه گذشته روند رو به کاهشی داشته و از 45 درصد در سال 76 به حدود 15 درصد در سال 96 رسیده است این امر در کنار آغاز صدها طرح عمرانی موجب شده تا مشکلات طرح‌های عمرانی دو چندان شود.

وی اظهار داشت: ترکیب اعتبارات عمرانی به تفکیک طرح‌های ملی 49، متفرقه 38، و استانی 13 می‌باشد. اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌های وزارت راه و شهرسازی بخش مسکن و حمل و نقل در لایحه بودجه 96، 77.63 میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به بودجه سال گذشته یک درصد کاهش داشته است.

شاه نشین ادامه داد:‌ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه سال 96 نسبت به سال 95 از رشد یک درصدی برخوردار بوده که از رشد حدود 11 درصدی بودجه 96 کمتر است که ظاهرا افزایش در عمل با کاهش روبرو می‌باشد.

نماینده مردم اردبیل تأکید کرد: از سال 89 تاکنون بیش از 270هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده که 190 هزار میلیارد آن از محل اصلاح قیمت‌ها و 80 هزار میلیارد تومان آن از بودجه دولت پرداخت شده است. کشوری که دارای برنامه توسعه بوده تلاش می‌کند از طریق پس‍‌‌ انداز یا مالیات سرمایه انباشته کند اما متأسفانه قانون هدفمندی به انحراف رفته و منابع کشور را تلف می‌کند به طوری که در لایحه بودجه 96 این روند ادامه پید ا کرده است.

وی تصریح کرد: ‌اگر 50 درصد منابع فوق را صرف هزینه های حمل و نقل می‌کردیم، امروز همه شهرهای کشور به شبکه‌های ریلی متصل بود و هزینه‌های مربوط صرف اشتغال و تولید می‌گردید.

شاه نشین اظهار داشت: در سال گذشته مجلس سنای برزیل رئیس جمهور خود را به دلیل بی‌توجهی به نظام بودجه استیضاح و برکنار کرد همچنین مجلس افغانستان شش وزیر را استیضاح و برکنار کرد تنها دلیل این اتفاق بی‌توجهی به بودجه خصوصا بودجه عمرانی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار