آیا وارنیش فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کافی است؟

وارنیش فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به کار می‌رود اما آیا می‌توان به طور کامل روی این عنصر برای محافظت از دندان حساب کرد؟

بهنام عباسیان رییس انجمن دندانپزشکی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه پوسیدگی نوعی عفونت است که از یک دندان به دندان دیگر سرایت می‌کند، گفت: استفاده از وارنیش فلوراید برای کاهش پوسیدگی روش خوبی است، اما به تنهایی کفایت نمی‌کند و فقط فرآیند پوسیدگی دندان را به تعویق می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگسازی لازم برای رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای دهان و دندان از سنین پایین در کشور نهادینه شود، افزود: اجرای طرح وارنیش فلوراید در مدارس یکی از اقدامات مثبتی است که در جهت آموزش و پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی دندان در کشور اجرا شد، اما بدان معنا نیست که دیگر نیازی به انجام کارهای دیگر از سوی سایر متولیان و مردم نیست.

وی با بیان اینکه خیلی از مردم بر این باور هستند که دندان شیری ارزش درمان و هزینه کردن ندارد، ادامه داد: بسیاری از والدین نسبت به نگهداری دندان‌های شیری کودکانشان بی تفاوت هستند و فکر می‌کنند که هر چه زودتر باید دندان شیری از دهان کودک خارج شود، در حالی که اگر دندان شیری بی موقع کشیده شود، سبب شیوع ناهنجاری‌های دهان و دندان در افراد می‌شود.

عباسیان ضمن اشاره به این مطلب که درمان ناهنجاری‌های دهان و دندان مستلزم هزینه‌های بالا از جیب بیماران است، تصریح کرد: تقریبا ۷۰ درصد مردم به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمی‌دهند که ناشی از مشکلات معیشتی و نبود آموزش و فرهنگ سازی در این حوزه است در حالی که همواره بر مقدم بودن پیشگیری بر درمان تاکید شده است.

این متخصص ارتودنسی یادآور شد: داشتن تغذیه سالم و اهمیت دادن به سلامت دندان‌ها در کاهش مدت زمانی که یک دندان به فاز آخر خود یعنی «کشیدن» برسد، بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه نباید تنها متولیان وزارت بهداشت را مسوول تامین سلامت دهان و دندان دانست، گفت: نهادهای دیگری همانند آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و رسانه ملی نقش مهمی در آموزش و فرهنگسازی و تبلیغات موثر در این زمینه دارند، ضمن اینکه خود مردم نیز با رعایت نکات بهداشتی در ارتقاء سطح سلامت دهان و دندان موثرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار