ساداتیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بازندگان قافیه «دیپلماسی منطقه‌ای» موج ایران هراسی راه انداخته‌اند

سفیر سابق ایران در لندن گفت: عربستان و ترکیه که با مشکلات دست به گریبانند، صحبت‌هایی را علیه ایران مطرح می‌کنند تا شاید فرجی برایشان شود.

بازندگان قافیه دیپلماسی در منطقه موج ایران هراسی راه انداخته‌اند
جلال ساداتیان سفیر سابق ایران در لندن در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه موج ایران هراسی با ماجرای برجام تا اندازه زیادی فروکش کرد، اظهارداشت: در این میان با آمدن ترامپ، عربستان و ترکیه که آرزویشان در موضوع سوریه و منطقه تا حد زیادی بر باد رفته‌ بود به فکر  احیای آن بر آمدند و امیدوار شدند که می‌توانند از فرصت ایجاد شده بهره ببرند تا مجددا موجی علیه ایران ایجاد کنند و با سوار شدن بر این موج به توفیقی دست یابند.

کارشناس سیاست خارجی با تکیه بر مشکلات داخلی و خارجی عربستان سعودی و ترکیه تصریح کرد: عربستان هم اکنون با مسائل مختلف دست به گریبان است، ترکیه نیز قافیه را باخته چرا که هم در داخل و خارج دچار مشکل شده است. بنابراین صحبت‌هایی را علیه ایران مطرح می‌کنند تا فرجی برایشان حاصل شود، همچنین پیشرفتها و ثباتی که ایران در داخل و خارج به دست آورده نیز مزید بر علت شده و این کشورها را بر آن داشته که از هر راه ممکن به ایران ضربه زنند تا نقش کشورمان را در منطقه کم رنگ کنند.

وی در ادامه افزود: روسیه نیز در همکاری و همیاری با ایران توانست تا حدودی به اهداف خودش که ترساندن و فشار به اروپا بود دست یابد  و به نقش خود در قالب یک  هژمون در جهان ثبات بخشد، اما در این میان با توجه به اعلام رفاقت و نزدیکی ترامپ به روسیه، برخی کشورها مانند ترکیه و عربستان به فکر آن افتادند که در چارچوب مطامع خود فاصله‌ای را ایجاد کنند و ایران را از منطقه پس برانند تا بدین ترتیب موج ایران هراسی را دوباره احیا کنند.
 
ساداتیان با تکیه بر سیاست‌های متناقض دولت جدید آمریکا و بهره‌برداری رژیم‌های مرتجع از آن خاطر نشان کرد: در این مقطع زمانی استراتژی ترامپ بر مبنای دکترین کلان خود استوار است هر چند پیش از انتخابش حرفهای زیادی را خود مطرح کرد، اما هم اکنون متوجه شده که با عمل کردن به آنها با مشکالات عدیده‌ای مواجه می‌شود. بنابراین برای سرگرم کردن مردم همچنان شعارهای خود را تکرار می کند. هر چند این تضادها شائبه زیادی را در عمل برای وی ایجاد کرده، مانند اتفاقی که در تحریم مسافرتی برای هفت کشور مسلمان ایحاد کرد و پس از آن شاهد واکنش مردم و قوه قضائیه آمریکا بودیم و نهایتا این کار متوقف شد،

وی تاکید کرد: مضاف بر این برای رئیس جمهور جدید مواجه شدن با چالش در قدم نخست بسیار ناگوار است،‌ حالا هم در سیاست‌های خود  مترصد آن است که افراد دیگری  دکترین او را تنظیم کنند و او در آن مسیر حرکت کند، در این حالت و وضعیت کور سوی امیدی هم برای عربستان،‌ رژیم صهیونیستی و ترکیه ایجاد شده است تا بتوانند به ایران ضربه زنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: سادات ، ترامپ ، ایران ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار