دبیر کل سازمان ملل: اروپا همچنان در خطر مناقشه های جدید قرار دارد/ باید برای صلح در اروپا تلاش کرد

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: بحران در گرجستان و اوکراین نشان داد اروپا همچنان در خطر مناقشه های جدید قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: ویتالی چورکین دیپلمات و انسان بسیار بزرگی بود و هوش و دانش و قاطعیت کافی را در بیان عقاید خود داشت. من به خانواده، دولت و مردم روسیه و همکاران ویتالی چورکین در هیئت نمایندگی روسیه تسلیت می گویم. من فکر می کنم مرگ وی ضایعه بزرگی برای همه ما در سازمان ملل متحد از جمله در این شورا(شورای امنیت) بود.

دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه گفت: من از اوکراین به خاطر ریاست این جلسه تشکر می کنم. این فرصتی برای تقویت گفتگوهای ماه گذشته برای جلوگیری از مناقشه به شیوه های محسوس و موثر است. دو مناقشه جهانی که در نیمه نخست قرن گذشته شعله ور شد موجب تشکیل سازمان ملل متحد و این شورا با این عقیده شد که می توان جلوی چنین جنگ هایی را گرفت و باید گرفته شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: ما برای صلح در اروپا در تلاش هستیم که از جمله آن مذاکرات برای رسیدن به راه حل پایدار درباره مسئله قبرس است.

آنتونیو گوترش با بیان این که سازمان ملل متحد در حل مسائل بالکان با سازمان امنیت و همکاری اروپا و اتحادیه اروپا همکاری می کند، گفت: ما با شرکای منطقه ای برای حمایت از صلح پایدار در کوزوو همکاری نزدیک داریم. سازمان ملل متحد در حال تسهیل گفتگوها برای حل مسائل بین مقدونیه و یونان است.

وی افزود: استفاده از واژه مناقشه های متوقف شده که اغلب درباره مناقشه های اروپا از آن استفاده می شود،فریب است. تا زمانی که توافقنامه صلح امضاء و اجرا نشود، خطر شروع مجدد خشونت باقی می ماند، همانطور که در آوریل گذشته در قره باغ در جنوب قفقاز دیدید.

گوترش گفت: سازمان ملل متحد به صورت کامل از تلاش های گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا حمایت می کند و از طرف های مناقشه می خواهد از شدت تنش ها بکاهند. من از همه طرف ها می خواهم اراده سیاسی بیشتری برای تقویت رژیم صلح و اجرای تعهدات گذشته نشان دهند و روند مذاکرات جامع و پایدار را شروع کنند. مناقشه ترانس نیستریا(منطقه ای در شرق مولداوی که اعلام استقلال کرد) در مولداوی حل نشده است. روند سازمان امنیت و همکاری اروپا پیشرفت هایی داشته است اما نیاز است کارهای بیشتری برای رسیدن به راه حل پایدار به نفع ساکنان دو طرف رودخانه دنیستر انجام شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: بحران در گرجستان در 2008 و اوکراین در 2014 نشان داد که اروپا در خطر شروع مناقشه های جدید قرار دارد. سازمان ملل متحد به صورت کامل از گفتگوهای ژنو حمایت می کند. برخی پیشرفت ها از جمله در زمینه بشردوستانه انجام شد اما باید تلاش های بسیار بیشتری برای حفظ صلح و مسائل امنیت انجام شود.

وی گفت: سازمان ملل متحد متعهد به حمایت از راه حل صلح آمیز برای مناقشه اوکراین به شیوه ای است که به حاکمیت مستقل، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین احترام گذارد. ما همانطور که بارها گفتیم خواهان اجرای کامل همه طرف ها به تعهدات خود براساس معاهده مینسک هستیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار