تغییر تقویم آموزشی کشور درد است یا درمان؟ / گمانه زنی ها برای حل مشکل تعطیلی مدارس پایانی ندارد

تغییر تقویم آموزشی کشور مساله ای است که برای جلوگیری از افزایش تعطیلات گهگاهی مطرح می‌شود اما هنوز درمیان کلاف سردرگم نظرات راه حل و رویکرد قطعی برای آن یافت نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آلودگی هوا و معضلات متعدد آن سال هاست که گریبان ساکنان کلانشهرها را گرفته اند و در این میان آموزش و پرورش نیز تحت تاثیر این مشکلات قرار گرفته و تعطیلی کلاس های درس و کاهش ساعات تدریس و جبران نشدن آن از جمله مسائلی است که سریال تکراری سال تحصیلی به ویژه در روزهای زمستانی است.

آلودگی هوا مشکلی که انگار پس از چندین سال ورود به کشور هنوز دوایی برای درد مزمن آن وجود ندارد و تعطیلی تنها مسکن تجویز شده مسئولان مربوطه برای این درد عظیم و تاثیرگذار شده است البته کم و بیش زمزمه هایی از تغییر روزهای بازگشایی مدارس و به تعبیری تغییر تقویم آموزشی به گوش می رسد و از شهریور سال جاری علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش و همچنین معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست به آن اشاره داشته و باردیگر این پیشنهاد را تقویت کردند.

 چرخه تقویم آموزشی کشور از کجا شروع شد؟ 

اولین زمان تعیین زمان تحصیل یا همان  تقویم آموزشی مربوط به حدود ٩٠ سال پیش یعنی  سال ١٣٠٧ برمی گردد؛ مصوبه‌ای که در شورای‌عالی معارف، تحت عنوان نظام‌نامه مدارس ابتدایی و متوسطه مصوب شد و به موجب آن  از ١٦ شهریورماه تا ١٥ مهر دانش‌آموزان را پذیرش می شدند.

این تقویم آموزشی در طول سال‌ها بارها با تغییر مواجه شد تا اینکه در سال ٧٤ برای بار سیزدهم شروع سال تحصیلی را از ١٥ شهریورماه تعیین کردند و مقرر شد تا در زمستان  یک هفته تعطیلات زمستانی ایجاد شود که البته با توجه به نظر مجلس شروع مدارس از همان اول تصویب شد و اینگونه سیزده بار تا کنون آغاز سال تحصیلی با تغییر همراه بوده است.

 اقلیم های متعدد کشور درتغییرتقویم آموزشی دخیل است

با توجه به اینکه در کشور اقلیم های متعددی وجد دارد بنابراین تغیر تقویم آموزشی باید به گونه ای شکل گیردتا بدون خدشه وارد شدن بر این روند ساماندهی تعطیلات برای تمامی دانش آموزان کشور راهگشا باشد و صرفا برای حل مشکل آلودگی کلانشهرها ، سایر مناطق قربانی نشوند.

محی الدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه براساس وجود اقلیم های متنوع کشور با بحث تغییر تقویم آموزشی  موافق هستیم،عنوان کرد: شرایط جغرافیایی متنوع نمی تواند تابع یک برنامه زمان بندی شده واحدی باشد.

محمدیان با بیان اینکه برای این زمان بندی باید کلیات آن در قانون بحث شود،عنوان کرد: اقتضائات اجتماعی و منطقه ای با همکاری شوراهای آموزش و پرورش استان ها و همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی که مسئولیت برنامه ریزی درسی را دارد و همچنین معاونان آموزشی باید مورد بررسی قرار گرفته وهمکاری های لازم در این حوزه لحاظ شود.

 چالش تغییر تقویم آموزشی زیر ذره بین بهارستانی ها

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: تغییر در تقویم آموزشی کشور نیازمند نظرخواهی از رسانه‌ها و مردم در سراسر کشور است و پس از آن باید در صحن مجلس مطرح شود و هر گونه بی توجهی به این طرح لطمه‌ جبران‌ناپذیری به نظام آموزشی کشور وارد می‌کند و این مسئله به عنوان یک چالش در آموزش و پرورش مطرح می‌شود.

همچنین اسداله عباسی عضو دیگری از کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه این تغییر باید هدفمند، ‌‌‌‌‌قانونمند و در چارچوب چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شود،عنوان کرد: باید کار کارشناسی برای این مساله در آموزش و پرورش  در دستور کار قرار گیرد و  در این مسیر تمامی ابعاد طرح همچون شاغل بودن اولیای دانش آموزان به عنوان عاملی  مورد توجه قرار گیرد علاوه بر این آموزش و پرورش و رسانه ها باید با مطرح کردن این مسائل و برگزاری جلسات دراستان ها به تبیین هرچه بهتر این موضوع  برای متقاعد کردن خانواده ها بپردازند.

 تغییر تقویم آموزشی سردرگم میان آموزش و پرورش و مجلس

بروز مشکل آلودگی هوا به ویژه در نظام آموزشی کشور باعث شد تا  هیئت دولت در 26 آبان ماه سال جاری پیشنهاد کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در خصوص "اصلاح تقویم آموزشی کشور" را تأیید کند و به همین منظور "لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال" با درخواست قید دو فوریت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

این طرح آغازی بر تحرک آموزش و پرورش برای حل مشکل ضربه های ناشی از تعطیلات سرزده به نظام آموزشی شد و مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش دوماه بعد از مطرح شدن این طرح بیان کرد:  از جایی که تقویم آموزشی توسط مجلس تعیین می‌شود بنابراین طرحی دو فوریتی تنظیم شد تا در مجلس مطرح شود و در صورت تحقق این امر اجازه ساماندهی و تدوین تقویم به آموزش و پرورش داده شده و تدابیر لازم برای بهره‌مندی بهینه از فرصت آموزشی مهیا می‌شود.

وی تصریح کرد: مسئله ای که از ابتدا در این زمینه مطرح بود ساماندهی تعطیلات در طول سال تحصیلی است تا از فرصت حضور دانش‌آموزان استفاده بهینه شود.

علاوه بر این اظهارات در واپسین روزهای دی ماه، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش گفت: زمانبندی سال تحصیلی را به عنوان یک لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه کرده ایم تا مجلس این اختیار را به دولت بدهد که تاحدی  در برگزاری سال تحصیلی انعطاف پذیری داشته باشند.

دانش آشتیانی ادامه داد: بنابراین امسال اجرایی شدن این موضوع امکانپذیر نبوده زیرا قانون مبنی بر این بوده  که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی شروع سال تحصیلی اول مهر است و ما باید طبق آن برنامه ریزی کنیم .

اما برخلاف این اظهارات در دهه اول بهمن ماه میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تغییر تقویم آموزشی و ضرورت آن اظهار داشت: هنوز مصوبه‌ای برای این موضوع تا قبل از تعطیلی مجلس به کمیسیون آموزش ارجاع داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه نباید نسخه واحدی برای تقویم آموزشی ارایه شود، گفت : رسانه‌ای کردن این تغییر پیش از کار کارشناسی ضرورت نداشته و پس از ارزیابی‌ها باید از رسانه ها کمک گرفت.

پرونده تقویم آموزشی همچنان ناتمام است

با وجود تمامی گمانه زنی ها و نظریه های متفاوتی که برای بحث کاهش تعطیلی مدارس، آلودگی هوا و به طورکلی تقویم آموزشی وجود دارد هنوز رویکرد شفافی برای ان ارائه نشده و همچنان در ارائه نظرات پراکنده و مقطعی و به اجماع نظر نرسیدن برای این مساله ادامه دارد و در این میان متضرر اصلی دانش آموزان بوده که ترازدی تلخ ناهماهنگی ها را خواسته یا ناخواسته متحمل می شوند.

اکنون نیز که به پایان سال تحصیلی و همینطور کاهش  شدت برخی اشکال آلودگی هوا همچون وارونگی نزدیک می شویم پیش بینی می شود پرونده ناتمام تقویم آموزشی هم رو به بسته شدن می رود تا زمانی دیگر که سایه تعطیلات برروزهای کاری مدارس سنگینی کند .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لایحه اصلاح تقویم آموزشی مدارس به تصویب هیئت وزیران رسیده است، گفت: اگر تعطیلات زمستانی داشته باشیم، فشار آلودگی در دی‌ماه در کلانشهرها کاسته می‌شود.  طی این لایحه خواسته شده تا اختیار تعطیلات مدارس به دولت داده شود.

امید که معضل این بار به عنوان امری جدی تلقی شود و پیگیری های مجلس و آموزش و پرورش و دولت راهی برای آن که موجب تعالی نظام آموزشی می شود، با همکاری و همفکری کارشناسان خبره بیابند.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
همین خوبه لازم نکرده دستش بزنند
آخرین اخبار