ملکشاهی:

استقلال وکلا در ارتباط با حاکمیت محقق می‌شود

رئیس کمیسیون حقوقی مجلس شواری اسلامی گفت: حفظ استقلال وکلا در ارتباط با نهاد حاکمیت محقق می‌شود.

استقلال وکلا در ارتباط با حاکمیت محقق می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در همایش نقش و تأثیر وکلای مرکز امور وکلای قوه قضاییه اظهار داشت: دوره نهم مجلس شورای اسلامی، لایحه جامع وکالت از طریق دولت و هیئت وزیران و طرحی با این مضمون توسط نمایندگان به مجلس وصول شد که با پایان گرفتن دور نهم، طبیعتا از دور خارج شد.

وی ادامه داد: در نهایت در دوره دهم لایحه‌‌ دولت تقدیم مجلس شد و رئیس قوه هم همزمان لایحه‌ای را به همین منظور تهیه کرده و نهایتا این‌ها به کمیسیون قضایی منتقل شدند.

رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان ایجاد کارگروهی دقیق در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه جامع وکالت، افزود: موضوع پس از بررسی در کارگروه، در کمیسیون حقوقی قضایی مطرح شد که در جلساتی معاون حقوقی قوه قضاییه و معاون حقوقی رئیس جمهوری را دعوت کردیم؛ در نهایت با این استدلال که قانون فعالی در این زمینه وجود دارد، کلیات لایحه وکالت در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس رد شد.

ملک شاهی خاطرنشان کرد: قانون موجود قانون کاملی است که چند اشکال جزئی آن با اصلاحیه و الحاقیه رفع می‌شود؛ نیاز به تصویب قانون جدید نیست و این کار تورم قانون ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر طرح و لایحه‌ای در کمیسیون حقوقی قضایی با موضوع وکالت در دست بررسی نداریم، گفت: چند ماده اصلاحی باید اصلاح و چند ماده إلحاقی باید اضافه شود که یکی از مواد الحاقی ادغام مرکز امور وکلای قوه قضاییه با کانون وکلا است؛ که با استفاده از نظر مسئولان قوه قضاییه، کانون وکلا و کارشناسان با این اصلاحات، قانون فعلی را حفظ کرده و ادغام به نحو عادلانه و منصفانه‌ای انجام خواهد شد.

ملکشاهی حفظ استقلال وکالت را منوط به با ارتباط با نهاد حاکمیت دانست و گفت: شنیده ایم فرشته عدالت دو بال قاضی و وکیل دارد، اما علاوه بر ضرورت این دو بال تعادل این هم الزامی است.

وی همکاری کانون وکلا و مرکز امور وکلای قوه قضاییه را یکی از بال های تعادل بخشی عنوان کرد و گفت: اگر چه اهداف و سوابق این عملکرد‌ها را همانند کانون و مرکز نمی‌توان مشخص کرد، اما ارزیابی از عملکرد به دنبال ادغام این نهاد‌ها می‌تواند موثر باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ارتباط با قوانین وکالت، اهمیت موضوع استفاده از نظرات ذی نفعان را دو چندان دانست و گفت: مجلس با حفظ شأن و جایگاه وکالت و توجه به نقش قابل ملاحظه آنان در بزنگاه‌های تاریخی، بر استفاده از نظریات آنان در تصمیم گیری درباره نهاد خود یعنی وکالت تاکید دارد.

وی افزود: همگان بر نقش کانون وکلا در مبارزه با شاهنشاهی و مبارزه با مفسدان اذعان داشته و دوران انقلاب هم بیانیه‌های کانون وکلا اهمیت خاصی داشته است.

ملکشاهی خاطرنشان کرد: مجلس می‌تواند با بهره گیری بیشتر از وکلا در صحن و کمیسیون از نظرات آنان در کارهایی که به کارشناسی بیشتر نیاز دارد، بهره ببرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار