باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

نسخه معجزه آسای ایران در قبال تکانه های شدید اقتصادی چیست؟/ سیاست های شعاری ممنوع!

برخی کارشناسان معتقدند که ظهور ترامپ، اقتصاد جهان را با آشفتگی های جدی مواجه خوهد ساخت،در این میان لفاظی های او علیه ایران،بار دیگر احتمال بازگشت تحریم ها را تقویت کرده است.

نسخه معجزه آسای ایران در قبال تکانه های شدید اقتصادی چیست؟/ سیاست های شعاری ممنوع!به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ظهور ترامپ و لفاظی‌ها و تصمیم گیری‌های عجولانه وی، آنچنان اقتصاد غرب را آشفته ساخته که به اعتقاد برخی کارشناسان، سال2017،بازهم تکانه های شدیدی در اقتصاد جهان رخ خواهد داد.

در گزارش زیر تلاش می شود راهکارهایِ منطقیِ مقابله با چنین تهدیداتی مورد بحث قرار گیرد.

به واقع، ادبیات جنگ طلبانه ترامپ بار دیگر این ادعا را اثبات کرد که رویکرد ایالات متحده در قبال جهان، مبتنی است بر تک روی‌های غیر منطقی و ناپخته ای که پیش از این نیز در مقاطع مختلفی، ظهور و بروز پیدا کرده است.

با توجه به ساختار اقتصادی جهان غرب، هرگونه تصمیمی به مثابه یک دومینو، اقتصاد دیگر کشورها و جوامع غربی را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد و این امر بیش از پیش برای متحدان آمریکا، ملموس و قابل احساس خواهد بود.

مصطفی نوبهار، دانش آموخته و کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به هراس برخی از کشورهای اروپایی از آینده اقتصادی که پیش رو خواهند داشت، گفت: فردی در عرصه سیاسی جهان بر مسند قدرت نشسته که آشنایی او با سیاست آنچنان که باید کافی به نظر نمی رسد و همین موضوع احتمال ایجاد تنش های عمیق و جدی اقتصادی را بصورت فزاینده تری تقویت خواهد کرد.

وی افزود: اگرچه دونالد ترامپ یک تاجر اقتصادی محسوب می شود که سالها پیشه و شغل او در دایره مذکور نمود پیدا کرده ، لذا ادبیات سیاسی او حاکی از رویه‌ای است که اقتصاد جهانی آن را نمی پسندد و گویی این فرد در صدد است اقتصاد آمریکا را از دنیای غرب، جدا و منفک سازد.

نوبهار عنوان کرد: در شرایطی که در طول سال‌های گذشته ایده دهکده جهانی به کرات از سوی سیاسیون غربی مطرح و برای حصول آن نیز تلاش وافری شده ، لذا روش و رویکرد رئیس جمهوری آمریکا با آنچه که در طول سالهای اخیر از سوی دول غربی پیگیری شده همخوان نیست.

وی افزود: بسیاری از اقتصاددانان بزرگ دنیا معتقدند، ترامپ به دنبال جنگ اقتصادی با جهان است و بدون تردید تصمیمات ناپخته وی، چالش های بسیاری را برای آمریکا و متحدان دور و نزدیک وی ایجاد خواهد کرد و همین موضوع ، امکان منزوی شدن آمریکا را بیش از پیش تقویت می کند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: در این میان، عرصه سیاسی و اقتصادی ایران نیز از حوزه هایی به شمار می رود که ترامپ در صدد تخریب و ایجاد نارسایی های عمیق و جدی در آن است که البته این رویکرد، تجربه ای جدید به شمار نمی‌رود و در طول دهه‌های گذشته نیز سیاسیون آمریکایی به انحای مختلف این هدف را در دستور کار قرار داده اند.

وی افزود: علیرغم تمامی تحرکات شوم و منحوس آمریکا و غربی ها علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم ایران، لذا با وجود تحمیل هزینه‌ها و خسارات بسیار اما آنچه که مطلوب نظر غربی ها بود محقق نشد و همچنان ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند و با نفوذ منطقه ای در سطح جهان مطرح است و این توانایی در مقایسه با سال های گذشته، نه تنها تضعیف نشده، بلکه با تقویت و قوای هر چه بیشتری نیز همراه شده است.

نوبهار گفت: علیرغم واقعیت مذکور لذا حفظ آمادگی ایران در برابر تمامی تکانه های احتمالی، بخصوص در عرصه اقتصادی از مؤلفه های حائز اهمیتی است که باید بصورتی ویژه مد نظر قرار گیرد.

کارشناس اقتصاد سیاسی عنوان کرد: طبیعتا برای حفظ انسجام اقتصادی در مقابل تهدیدات اقتصادی، همگرایی و تعریف و طراحی نمودن سیاست های هوشمندانه از سوی دستگاه های ذیربط اقتصادی کشور در دو سطح خرد و کلان (توأمان با یکدیگر) ضروری است.

وی افزود: رسیدن به یک ارزیابی دقیق و هوشمندانه در خصوص تمامی سناریوهای اقتصادی که احتمال مواجهه با آن وجود دارد، از الزاماتی است که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد.

وی افزود: البته وضعیت موجود از سوی بسیاری از دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن مقام معظم رهبری قابل پیش بینی بود و تأکید مؤکد معظم له بر عدم خوشبینی نسبت به رویکرد غربی ها و بخصوص آمریکا در قابل ایران نشان دهنده عمق بینش ایشان نسبت به تحولاتی است که در نظام بین المللی پیش می رود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: با وجود اینکه برخی از سیاسیون داخلی گمان می کردند، مشارکت و همکاری های چند جانبه با دول غربی و حتی آمریکا منتج به نتایج ارزنده ای خواهد شد، لذا در مقام عمل، این موضوع به اثبات نرسید و بار دیگر نشان داد، اقتصاد مقاومتی نسخه ای شفا بخش است که در صورت اقدامات عملیاتی و تحقق اهداف از پیش تعیین و تبیین شده مرتبط با آن، مصونیت و مقاومتی کم نظیر و مثال زدنی در برابر تهدیدات این‌چنینی ایجاد خواهد شد.

 سیاست های اجرایی در خصوص اقتصاد مقاومتی از حالت شعارگونه خارج شود


مریم خراسانی،کارشناس حوزه اقتصاد و پژوهشگر عرصه اقتصاد مقاومتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش بسیار تعیین کننده سیاست های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در عبور از بحران ها و چالش های احتمالی گفت: علیرغم تأکید مکرر مقام معظم رهبری بر ضرورت اجرایی شدن سیاست های مذکور،متأسفانه بعضا در سطح رسانه ها، اخبار و گزارشاتی منتشر می شود که با روح این دستور العمل و استراتژی راهبردی، همخوان و سازگار به نظر نمی رسد.

وی افزود: اگرچه سیاست های مذکور، صرفا به تولید داخلی خلاصه نمی‌شود و با نگاهی عمیق و اصولی به این تقشه راهبردی به این واقعیت پی خواهیم برد که اجرای هدفمند سیاست های اشاره شده از ابعاد و جنبه های متعدد قابل بررسی، تحلیل و ارزیابی است.

وی افزود: با این وجود، تردیدی وجود ندارد که بخش عمده سیاست‌های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، بر تولید ملی متکی است و متأسفانه شاهدیم آنچنان که باید در عرصه حمایت از این مؤلفه اساسی، اقدامات کافی عملیاتی نشده که مصداق آن واردات بی رویه ای است که همچنان در برخی حوزه ها، بر اقتصاد کشور سایه افکنده است.

خراسانی گفت: می طلبد دستگاه های اجرایی به عنوان ارکان اصلی و مؤثر در پیاده سازی و حرکت در مسیر نقشه راه ترسیم شده، دقت نظر هر چه بیشتری را لحاظ کنند.

این کارشناس حوزه اقتصادی گفت:بعضا مسئولان در مصاحبه ها و اظهار نظرها، اقدامات انجام شده در عرصه اقتصاد مقاومتی را منحصر به سال جاری (1395) قلمداد می کنند و این در شرایطی است که مقام معظم رهبری سالهاست بر لزوم اجرایی شدن این سیاست ها تأکید می ورزند و به نظر بنده آنچنان که باید به این توصیه های حکیمانه توجه نشده که اگر عنایت هر چه بیشتری در این خصوص لحاظ می شد قطعا در بسیاری از عرصه های اقتصادی شاهد حصول توفیقات تاثیرگذاری بودیم.

وی در خاتمه یادآور شد: امید آن می رود، مسئولان ذیربط، بخصوص در نهادهایی که نبض اقتصادی کشور را در دست دارند، توجه هر چه بیشتر به این مقوله را سرلوحه خویش قرار دهند تا سیاست های مذکور از قالب شعارگونه و تحقیقات کتابخانه ای خارج و بیش از پیش عملیاتی شود که قطعا در چنین شرایطی نه تنها در مقابل تهدیدات اقتصادی کشورهای معاند، آسیب پذیر نخواهیم بود بلکه به عنوان الگویی بی نظیر از کشوری که علیرغم هجمه های شدید، به اقتصادی پویا، بالنده و تأثیرگذار تبدیل شده، مطرح می شویم.


 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار