کاهش 70 درصدی مراجعات خدمات سرپایی با اجرای سلامت الکترونیک

رییس دومین کنگره بین المللی سلامت الکترونیکی با تاکید بر اینکه برخلاف تصور عموم افراد خدمات سلامت الکترونیکی لوکس نیست، از کاهش چشمگیر مراجعات سرپایی با اجرای کشوری این برنامه مهم خبر داد.

کاهش 70 درصدی مراجعات خدمات سرپایی با اجرای سلامت الکترونیک
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید شهاب الدین صدر رییس دومین کنگره بین المللی سلامت الکترونیک که هم اکنون در سالن اجلاس بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است، گفت: اگر ارتباط منطقی بین کارشناسان و متخصصین رشته‌های مختلف در این حوزه انجام گیرد از دوباره کاری‌ها جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: مطلب مهم این است که با توجه به دستاوردهای قابل توجه در شاخص‌های مختلف حوزه سلامت همچون کاهش مرگ نوزادان و کودکان زیر 5 سال، افزایش امید به زندگی از 57 به 72سالگی، ترویج زایمان طبیعی و نظایر آن است, اما اینک این شاخص‌ها در استان‌ها و مناطق کم برخوردار کمتر دیده می‌شود.  

صدر افزود: اینک موضوع عدالت در سلامت بصورت جدی مطرح است و در این میان یکی از دستاوردهای سلامت الکترونیک مبنی بر دسترسی فوری و آسان به خدمات پزشکی، نقش بسزایی در تحقق واقعی عدالت در سلامت داشته و از سوی دیگر در اقتصاد مقاومتی نیز با  اعمال سیاست کاهش چشمگیر هزینه‌های کمرشکن درمان و سیر نزولی وابستگی‌های پزشکی به سایر کشورها بسیار به صرفه است.  

وی همچنین با تاکید بر اینکه برخلاف تصور عموم افراد طرح و برنامه ارائه خدمات در سلامت الکترونیکی لاکچری و لوکس نیست، ادامه داد: این برنامه مهمترین مولفه رشد سلامت تمام آحاد جامعه چه از نظر دسترسی به موقع به خدمات پزشکی و چه از نظر بهره مندی آسان و کم هزینه از درمانها، مهمترین مولفه رشد و توسعه  درست نظام سلامت  درایران است.  

رییس انجمن سلامت الکترونیکی ، تصریح کرد: به طور کلی استفاده از فناوری‌های مختلف در حوزه‌های تشخیصی در برگیرنده دو نقطه اساسی است که در این میان ارتقا کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها زمان مهمترین آنها است.  
 
وی با اشاره به ضرورت حرکت در مسیر اخلاق پزشکی و اجرای تمام کدهای مربوط به حفظ حریم بیمار در سلامت الکترونیک، گفت: تمام این موارد با اجرای برنامه سلامت الکترونیکی دقیق‌تر و جدی‌تر تحقق می‌یابد به گونه‌ای که  کاهش ریسک تشخیص و درمان و خطا به علت وجود اطلاعات بیمار، را با خود به همراه می‌آورد زیرا همه اطلاعات به طور دقیق در پرونده الکترونیکی وی با حفظ محرمانه بودن و امنیت بالا ذخیره و همین موضوع به طور فزاینده‌ای  باعث کاهش خطاهای پزشکی می‌شود .  

رییس انجمن سلامت الکترونیکی، افزود: فرهنگسازی در حوزه سلامت باعث بهبود روند کاری در حوزه توسعه خدمات سلامت الکترونیکی میشود و طبق آخرین برآوردهای رسمی از  مقالات بین المللی دنیا، اجرای چنین برنامه‌ای به کاهش  70 درصد خدمات سرپایی و 30درصد حوزه بستری منجر می‌شود .  

صدر اظهار داشت: از نگاه جهان پزشکی به سال 2050  انجام انواع جراحی‌ها به صورت  رباتیک است که در اینجا رشد خدمات سلامت الکترونیک مهمترین پله دستیابی به چنین پیشرفت پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به آحاد مردم است زیرا براساس آخرین برآوردهای آماری تقریبا 95 درصد مردم کشور از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند و این یعنی امکان دسترسی به خدمات آنلاین وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار