باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سرنوشت کشتی‌های حامل پرتقال‌های مصری به کجا رسید؟/ واردات پرتقال مایه شرمندگی است

شعبانی گفت: با توجه به وضعیت مناسب پرتقال‌های موجود در انبار‌ها واردات افتخار نیست، بلکه مایه شرمندگی است.

سرنوشت کشتی‌های حامل پرتقال‌های مصری به کجا رسید؟/ واردات پرتقال مایه شرمندگی استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته اخیر خرید ۲۰ هزار تن پرتقال از کشور مصر و همچنین واردات ۶۰۰ هزار تن پرتقال از ترکیه سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد به طوریکه هیچ یک از مسئولان دولتی به بهانه‌های مختلف حاضر به ارائه مصاحبه در این زمینه نشدند. 

البته حسین صفایی رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ذخیره سازی مناسب و واردات در شرایط عدم ماندگاری پرتقال جهت عرضه به بازار خبر داد.

در همین راستا با محمدرضا شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفتگویی بدین شرح ترتیب داده ایم: 

در خصوص آخرین وضعیت واردات پرتقال از مصر و ترکیه توضیح دهید.

شعبانی: از سه ماه پیش اعلام کردیم که با مدیریت فعلی تولید سرانجام تنظیم بازار شب عید منتج به واردات می‌شود از این روباید به تعاون روستایی و وزارت جهاد تبریک گفت که با افتخار اعلام می‌نمایند که برای تنظیم بازار ناگریز از واردات هستیم.

درباره وضعیت پرتقال‌های موجود در انبار‌ها توضیح دهید.

شعبانی: با توجه به وضعیت مناسب پرتقال‌های موجود در انبار‌ها واردات افتخار نیست، بلکه مایه شرمندگی است و حال جای سوال است که چرا تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی به بهانه کمبود بودجه پول خرید تضمینی حاصل از امحا را به باغداران ندادند، اما اقدام به واردات کرده اند.

درخصوص اجرای قانون انتزاع و واگذاری مسئولیت خرید و تأمین میوه شب عید به وزارت جهاد کشاورزی توضیح دهید.

شعبانی: طی چند سال اخیر به دنبال اجرای قانون انتزاع و واگذاری مسئولیت خرید به سازمان تعاون روستایی همه ساله بازار شب عید با تنش هایی روبرو است چرا که تنها ۳۰ درصد مدیریت بازارمربوط به عوامل طبیعی و مابقی به مدیریت بخش بستگی دارد.

در خصوص وضعیت کیفیت پرتقال‌های وارداتی توضیح دهید.

شعبانی: با وجود آنکه بخشی از پرتقال‌های ترکیه یخ‌زده هستند از این رو واردات پرتقال تنها حمایت از کشورهای مبدأ است و از مدیران بالا دستی انتظار می‌رود که صدای ما رابشنوند.

در صورت واردات پرتقال سرانجام محصولات داخلی به کجا می‌رسد؟

شعبانی: با توجه به فشار بانک‌ها بر تولیدکنندگان جهت بازپرداخت اقساط معوق و تبدیل پرتقال داخلی به ضایعات باغداران چاره‌ای جز قطع درختان و تبدیل آن به ویلا و رهاسازی پرتقال‌ها درمسیر رودخانه‌ها و دریا و امحا چاره دیگری ندارند.

درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی پرتقال شب عید توضیح دهید.

شعبانی: با وجود آنکه قرار بود جهت تنظیم بازار شب عید ۵۰ هزار تن پرتقال از باغداران خریداری شود، اما تا کنون تنها ۵ هزار تن پرتقال از سوی سازمان تعاون روستایی خریداری و در سردخانه‌ها ذخیره سازی شده چرا که از ابتدا سازمان تعاون روستایی به دنبال واردات بود.

کیفیت پرتقال‌های داخلی جهت تنظیم بازار شب عید چگونه است؟

شعبانی: گرچه کیفیت پرتقال‌های شمال به سبب بروز سرما و یخبندان همانند سال‌های گذشته نیست، اما نسبت به میوه‌های خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

درخصوص وضعیت قیمت پرتقال‌های وارداتی در مقایسه با داخلی توضیح دهید.

شعبانی: نرخ پرتقا‌های وارداتی با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، ضایعات و نگهداری در سردخانه و توزیع کمتر از ۵ هزار تومان نخواهد بود . این درحالی است که قیمت پرتقال‌های شمال جهت عرضه بازار شب عید ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

دلایل اصلی امحا پرتقال سال گذشته چیست؟

شعبانی: نبود تخصص لازم در سمان خرید و انتقال آن به سایر شهرها، نگه داری در فضای غیر استاندارد افزایش ضایعات را به همراه دارد که به همین خاطر سال گذشته بخشی از پرتقال‌های ذخیره شده بازار شب عید از بین رفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
امسال پرتقال داخل افتضاح و غیرقابل مصرف ه و باید واردات پرتقال صورت بگیره. مردم مجبور نیستند این چوب و فیبرها رو بخورند.
آخرین اخبار