درمان محوری به نفع سلامت مردم نیست/ سلامت الکترونیکی، طرحی برای کاهش هزینه‌های درمان

رییس فرهنگستان علوم پزشکی با انتقاد جدی از درمان محوری و کم توجهی به پیشگیری و بهداشت، با اشاره به هزینه‌های کمرشکن این روند، اجرای درست سلامت الکترونیکی را راه موثر برای کاهش هزینه‌ها دانست.

درمان محوری به نفع سلامت مردم نیست/ سلامت الکترونیکی، طرحی برای کاهش هزینه‌های درمان
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در دومین کنگره بین المللی سلامت الکترونیک که در سالن اجلاس بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با بیان ضرورت پیشگیری و بهداشت در سلامت گفت: هشدار من این است که در اولویت قراردادن درمان نسبت به پیشگیری به ضرر کشور و سلامت جامعه بود، ولی متاسفانه هم آموزش پزشکی، ارائه خدمات همگی بر محور درمان است و در کنار اون‌ها عوامل مهمی همچون شرایط اجتماعی سلامت نیز با نقش بالای ۵۰ درصد است. 

وی افزود: رشد تحصیلی، شرایط اقتصادی مناسب، نوع شغل و علی الخصوص توجه به بهداشت مهمترین محور‌های افزایش امید به زندگی بوده که در کشور‌های توسعه یافته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. 

رییس فرهنگستان علوم‌پزشکی با بیان اینکه عدالت در سلامت برای خدمت به محرومین و ارتقای شاخص‌های آن مهمترین عامل رشد سلامت در کشور به شمار می‌رود، تاکید کرد: متاسفانه همچنان جای عدالت در نظام سلامت کشورمان به وضوح به چشم می‌خورد که در این میان توجه به پزشکی مدرن یعنی توجه به درمان و تحمیل هزینه‌های کمر شکن به نظام سلامت کشور، ریشه اصلی این مشکلات را تشکیل می‌دهد. 

وی ادامه داد: ما از سلامت الکترونیک برای جامعه ایرانی ۸۰ میلیونی میخواهیم استفاده کنیم نه برای قشری خاص و محدود، بنابر این بی دقتی در اجرای آن نیز میتواند مخرب شود.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۱ میلیون حاشیه نشین در شهر‌ها داریم و اون‌ها باید از جمله گروه هدف برای دسترسی و البته برخورداری از خدمات درمانی الکترونیکی بدون تبعیض قرار گیرند. 

 مرندی اظهار داشت: باید با دقت بیشتری نقش فناوری و اطلاعات، بهره مندی اقشار محروم، جلوگیری از درمانهای القایی، پیشگیری از افزایش حدمات تشخیصی، عدالت در سلامت و توجه به بهداشت در اجرای خدمات سلامت الکترونیکی با جدیت دنبال شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.