نظارت بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی

دانشجویان جدیدالو‌رود دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد ارزیابی سلامت روان قرار می‌گیرند و تاکنون جمعی از این افراد ارزیابی شده‌اند.

منصو‌ره کریم‌زاده رییس ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عنوان کرد: بحث سلامت روان دانشجویان جدید الور‌ود و عملکرد مراکز مشاوره از اولویت‌های ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی است و در این زمینه ارزیابی‌های خوبی داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: مراکز ادارات مشاوره تهران در دانشگاه‌های علوم پزشکی در بحث پیشگیری، مداخله و درمان همانند مراکز مشاوره فعالیت‌های خاصی را دارند که برای بحث ساختار، تربیت نیروی انسانی و سایر موارد تصمیماتی با حضور شورای برنامه‌ریزی معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی و روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه تهران داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: بررسی مسائل و مشکلات ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و همچنین بررسی فرآیند سلامت روان دانشجویان جدید الورود با آزمون CAQ مورد بحث و بررسی متولیان سلامت روان قرار دارد و این آزمون نگاه جامعی به سلامت روان دارد.

کریم‌زاده گفت: اجرای طرح پایش سلامت روان و چالش‌های آن به وسیله CAQ تحت عنوان اجرای CAQ و بازنگری این تجربه توسط فرشاد بهاری رییس اداره پایش و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت ارائه شده و به این نتیجه رسیدیم که این آزمون نگاه جامع سلامت محور دارد و برای تمامی دانشجویان جدید الور‌ود دانشگاه‌های علوم پزشکی به کار گرفته می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: سامانه بوستان، وب سایت مراکز مشاوره، سامانه مفتاح از درگاه‌هایی هستند که دانشجویان با ورود به آن می توانند آزمون سلامت روان را انجام دهند و به سامانه وزارت‌خانه وصل و آزمون آنها تحلیل شود.

کریم‌زاده اظهار داشت: با توجه به نگاه جامع سلامت محور این آزمون متخصصان حوزه سلامت روان در صدد هستند تا شاهد مشارکت حداکثری دانشجویان به این پرسشنامه آنلاین باشند و ارائه راهکا‌ر تشویق جهت حضور دانشجو از مواردی‌ است که مورد بحث و بررسی ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران است.

وی تصریح کرد: چگونگی عملیاتی کردن ساختار ادارات مشاوره، افزایش همکاری بین ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران که هفت دانشگاه هستند، اهمیت توجه به خدمات پیشگیرانه در معاونت‌ها و ادارات، ارزیابی فرآیندهای پایش سلامت روان دانشجویان، افزایش خدمات و همکاری‌های بین بخشی در معاونت‌های دانشگاه و بهبود جایگاه ادارات مشاوره در دانشگاه‌ها از جمله مواردی بود که با رییس اداره پایش و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کریم‌زاده در پایان گفت: سلامت روان از موضوعات اساسی دانشجویان دانشگاه‌ها است و امیدواریم با بکارگیری ابزارهای جامع و سلامت محور بتوانیم در تحقق این موضوع مهم گام اساسی برداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار