چیدن سفره هفت‌سین چقدر هزینه بر است؟

چیدن سفره هفت سین یکی از رسوم قدیمی در میان ایرانیان محسوب می‌شود که با وجود افزایش تجمل‌گرایی و چشم‌ و هم‌چشمی‌ها در میان خانواده‌ها به یکی از پر هزینه‌ترین مرسومات شب عید تبدیل شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سفره هفت سین یکی از رسوم دیرینه ایرانیان با شروع نوروز محسوب می‌شود که این سفره نمادی از پارس و پارسی بودن محسوب می‌شود.
 
با این وجود سیب، سنجد، سمنو، سرکه، سیر، سبزه و سنبل برای همه مان آشناست، اما این سفره ساده هم هر سال گران تر از سال گذشته می شود.
 
اول از سیبش شروع کنیم که نشانه خوش دلی و روزگار خوش آب و رنگ است. نا قابل هر کیلو سیب زرد یا قرمز آن را باید حداقل 5 هزار تومان بخرید تا شاید بتوانید چندتای آن را هم کنار هفت سین بگذارید.
 
جان سخت هفت سین یعنی سنجد هم برای خودش قدر و قیمتی دارد، هر بسته حدود 50 تا 100 گرمی آن را حدود 4 هزارتومان باید بخرید؛ البته انواع مرغوب آن تا 8 هزار تومان هم می رسد.
 
سمنو نشانه برکت هفت سین را هم اگر از نوع اصل بخواهید باید هر کیلوی آن را حدود 90 هزار تومان بخرید. یعنی باید برای 100 گرمش حداقل 9  هزار تومان بپردازید. البته برای سمنوهای امروزی که همه شان بیشتر شبیه آرد بو داده است، باید 5 هزار تومان پول بدهید.
 
سرکه هم نام آشنای همه خانه‌های ایرانی است و یک بطری 3/5 لیتری آن را باید 8 هزار تومان بخرید.
 
سیر هم جای تردید ندارد که یک بوته تازه آن را باید حداقل 6 هزارتومان و سبزه آماده هم هر ظرف متوسطش را باید بین 3هزارتا 7هزارتومان بخرید سنبل هم که میهمان همیشگی خانه های ایرانی است. گلدان های کوچک و متوسط هر شاخه سنبل را بین 7هزارتا 10 هزارتومان می فروشند که اگر سفید باشد به طور قطع از دیگر رنگ های آن (صورتی و بنفش) حداقل 4 هزارتومان گران تر است.
 
با این وجود هر خانواده‌ای با شروع نوروز سفره‌ هفت سینی به اندازه توان مالی خود می‌چیند که هزینه تهیه این سفره حداقل از 30 هزار تومان شروع و بسته به مدل‌های مختلف ظروف هزینه آن افزایش خواهد بود.
 
چیدن سفره هفت سین این روزها به یک تشریفات هزینه بر، برای برخی خانواده ها تبدیل شده و اشتغالزایی هم کرده است شرکت‌های خدمات طراحی و اجرای سفره هفت‌سین که این روزها همانند دکترهای معروف، برای ویزیتشان مدت ها در صف انتظار باشید از پر بودن وقت‌شان در چیدن سفره هفت‌سین‌تان می گویند و وقتشان را برای از طبقات بالای شهر می‌گذارند وهر کدام از این شرکت‌ها هرچقدر که تیغشان ببرد برای سفره‌های هفت سین قیمت تعیین می کنند.
 
بر اساس مشاهدات خبرنگار از وضعیت سفره‌های هفت سین که هنر دست شرکت‌های خدماتی است از 50 هزار تومان شروع و در صورتی که قرار باشد این سفره‌ها در مساحت بیشتری گسترده شوند قیمت‌ها به  350 هزار تومان نیز می رسد البته این قیمت‌ها مربوط به سفره‌های ساده ای است که چیده می‌شوند.
 
سفره‌های هفت سین که با جنس پلی‌استر در بازار یافت می شوند نیز از قیمت 100 هزار تومان تا 650 هزار تومان نوروز را برایتان گران تمام می‌کنند اما اگر بخواهی ظرافت و مجلسی بودن هم چاشنی هفت‌سینتان کنید، قیمت ها از یک میلیون و 500 هزار تومان شروع و به آسمان می‌رسد البته برخی از این شرکت ها پیشنهاد ظروف طلاکاری شده را هم به مشتریان خاصشان می دهند تا با این اوصاف پول بیشتری از داغ بودن بازار سفره هفت‌سین در ایام نوروز به جیب بزنند.
 
براساس این گزارش، نباید فراموش کنیم که سفره هفت‌سین یکی از مرسومات قدیمی برای دور هم جمع شدن خانواده‌ها در ایام نوروز است که امروزه تجمل‌گرایی جای خود را به سنت‌های قدیمی داده و افزایش اینگونه هزینه‌ها موجب دور‌تر شدن خانواده‌ها از یکدیگر شده است.
 
منبع:میزان
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار