مشهد؛

اهدای سلول های بنیادی کمک به درمان بیماری های خونی و بیماران سرطانی

از ابتدای ثبت نام برای پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی در اداره کل انتقال خون خراسان رضوی273نفر نام نویسی کرده اند.

اهدای سلول های بنیادی کمک به درمان بیماری های خونی و بیماران سرطانیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر بهناز تهرانیان، رئیس اداره آفرزیس اداره کل انتقال خون خراسان رضوی  افزود: از زمان اجرای پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی در خراسان رضوی حدود دو ماه است می گذرد که حدود 273 نفر عضو شده اند که این نمونه‌ها برای تهران ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله تعداد زیادی از افراد به سرطان و بیماری‌های خونی مبتلا می‌شوند که سلول‌های بنیادی می‌تواند راه درمان آن باشد، تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام شده مشخص شد فقط 25 درصد در افراد خانواده ممکن است از نظر سازگاری بافتی یا ژنتیکی شباهت وجود داشته باشد، اما در اهداکنندگان غیر خویشاوند بسیاری از افراد از نظر ژنتیکی با هم مشابه بوده‌اند.

رییس اداره آفرزیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: مرکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز(سپاس) در کشور راه اندازی شده است و اهداکنندگان خونی که از هر نظر سالم هستند و شرایطی از جمله سن بین 18 تا 50 سال، عدم ابتلا به بیماری‌های خونی و عدم اعتیاد به انواع موادمخدر را داشته باشند، می‌توانند سلول بنیادی شأن را اهدا کنند.

تهرانیان اظهار کرد: یکی از روش‌های انتقال سلول‌های بنیادی از طریق خون محیطی است و برای این امر دستگاه‌هایی وجود دارد که فقط فرآورده موردنظر را از خون جدا می‌کند و آن را برای پیوند به بیمار استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در واقع این نمونه‌ سلول‌های بنیادی در یک بانک انتقال خون در کشور که شاید در آینده، جهانی نیز بشود، معرفی شده و در صورت نیاز برای بیماران استفاده می‌شود.

رییس اداره آفرزیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: پذیره نویسی سلول های بنیادی روزهای شنبه و یکشنبه و از ساعت 8 الی 12 در پایگاه امام رضا(ع) واقع در میدان شریعتی، ابتدای خیابان دانشگاه انجام می پذیرد، به همراه داشتن کارت ملی الزامی است.

انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.