هشدار دی میستورا در مورد نقض آتش بس در سوریه

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه گفت: در صورت نقض آتش بس قادر نخواهیم بود به گفتگوهای صلح ادامه دهیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: اگر آتش بس در سوریه شکسته شود قادر نخواهیم بود گفتگوهای صلح را ادامه بدهیم .
 
استفان دی میستورا در جمع خبرنگان در ژنو گفت: اجازه دهید صریح و صادقانه بگویم در حقیقت آنچه در نشست آستانه و قبل از آن، در خلال توافقی که بین ترکیه و روسیه در ماه دسامبر صورت گرفت و دو طرف بر سر انجام تلاش های اساسی برای تحقق آتش بس در سوریه توافق کردند، تا کنون کمک کننده بود و هست و امیدوارم در آینده و در زمینه چگونگی تداوم فرایند سیاسی هم کمک کننده باشد.
 
دی میستورا افزود: اگر بخواهم با صراحت سخن بگویم، هنور مشکلاتی وجود دارد و هنوز وضع شکننده است اما این وضع با اهتمام بیشتری در حال پیگیری است، اگر آتش بس شکسته شود، ما قادر نخواهیم بود چنین گفتگوهایی را ادامه دهیم.
 
البته اخلالگرانی هم در این میان داشته ایم که آنها را می شناسیم و همواره آنها را در حین گفتگو های گذشته دیده ایم که حتی تلاش کرده و وسوسه شده اند که قبل و حین گفتگو ها، کارهایی را با هدف تحریک یک طرف نسبت به ترک گفتگوها و یا نپذیرفتن گفتگوها انجام دهند اما ما تلاش خواهیم کرد که آنها را کنترل کنیم.
 
فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ادامه داد : شما باید بدانید و من این را می دانم که این یک وضع استاندارد است و ممکن است همه اتفاقات مانند این هم رخ دهد و آن اینکه حرکت سیاسی به آتش بس کمک می کند و علت وجود آتش بس به شمار می آید و در مقابل وجود آتش بس هم در گرو حرکت سیاسی است.
 
دی میستورا گفت: امروز روسیه در نشست کارگروه آتش بس به همه و تمام کشورهای حاضر و خود من اعلام کرد که از دولت سوریه رسما خواسته است که در حین انجام گفتگو های چندجانبه سوریه در مناطقی که آتش بس برقرار شده است، حملات هوایی نکند.
 
وی افزود: ما در گذشته از طرف هایی که بر روی مخالفان نفوذ دارند درخواست کرده بودیم که آنها هم این کار را انجام دهند، آنها هواپیما ندارند اما می توانند کارهای مشابهی را در زمینه کاهش هر اقدام تحریک آمیز در هر سطحی انجام دهند تا از این طریق شانس بیشتری به گفتگوهای چند جانبه سوریه داده شود و شرایطی فراهم شود که این گفتگو ها تحت تاثیر اقداماتی که با هدف از بین بردن گفتگو های واقعی صورت می گیرد، قرار نگیرد.
 
دی میستورا ادامه داد: برای مذاکرات چند جانبه ای که فردا درباره سوریه در ژنو خواهیم داشت، نمایندگان دولت سوریه وارد این شهر شده اند، ما آمده ایم و انتظار ما این است که همه تا فردا به اینجا بیایند .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار