کرمانشاه؛

خروجی طرح آمایش استان اعلام شد

مدیر پروژه مطالعات آمایش استان کرمانشاه گفت: گزارش خروجی طرح آمایش استان هفت هزار صفحه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ دکتر جمال فتحی الهی در نشست خبری طرح مطالعاتی آمایش استان کرمانشاه که در سالن جلسات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، گفت: استان کرمانشاه از سال 1385 مطالعات طرح آمایش را در دستور کار خود قرار داد و برای انجام این مهم قراردادی را با دانشگاه تربیت مدرس تهران منعقد کرد، اما این طرح تا سال 1392 بدون نتیجه مشخصی منجر به فسخ قرارداد با دانشگاه تربیت مدرس شد.

وی افزود: از سال 1393 بار دیگر موضوع طرح مطالعات آمایش استان در دستور کار قرار گرفت و در ابتدا اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان مجری انجام این کار مشخص شد، اما در ادامه اجرای آن به دانشگاه رازی سپرده شد.

مدیر پروژه مطالعات آمایش استان کرمانشاه ادامه داد: با واگذار شدن اجرای این طرح بزرگ مطالعاتی به دانشگاه رازی، اساتیدی از گروه های مختلف علمی شامل جامعه شناسی، اقتصاد، جغرافیا و ... از دانشگاه های مختلف استان به عنوان همکاری در این طرح در نظر گرفته شدند و در واقع استارت کار از آذر ماه 1393 و در قالب 9 گروه پژوهشی زده شد.

فتح الهی تصریح کرد: حدود 100 استاد دانشگاه استان درگیر انجام مطالعات این طرح بزرگ آمایش استان شدند. همچنین 45 نفر در قالب پرسشگر با این طرح مطالعاتی همکاری داشته اند.

مدیر پروژه مطالعات آمایش استان کرمانشاه گفت: در نهایت بعد از دو سال کار مطالعاتی، بیش از هفت هزار صفحه گزارش در بخشهای مختلف به عنوان خروجی این طرح مطالعات آمایش استان تحویل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان شد.

وی یادآور شد: خروجی این مطالعات آمایش یکسری اسناد بالادستی است که تعیین می کنند برنامه های پنج ساله و برنامه های کوتاه مدت چگونه تدوین شوند.

مدیر پروژه مطالعات آمایش استان همچنین یادآور شد: نرخ بیکاری بالا و ماندگار، درآمد سرانه پایین، بهره وری پایین، مصرف بی رویه آب، تخریب و فرسایش خاک، کاربری نامتناسب با توان اکولوژیکی سرزمین، آسیب هاب اجتماعی بالا، انسجام اجتماعی پایین، نابرابری فضای بین شهرها، نابرابری فضایی بین شهر و روستا و نابرابری جنسیتی از جمله اصلی ترین معضلات استان است که در قالب انجام این مطالعات به آنها رسیده ایم.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه سالانه بیش از 700 پایان نامه ارشد و دکتری در دانشگاه رازی تدوین می شود، گفت: اگر تنها 20 درصد این حجم از پایان نامه های تولیدی در استان به بررسی مسائل و معضلات استان اختصاص یابد، می تواند ادعا کرد که دانشگاه در مسیر توسعه استان قدم بر می دارد.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار