کرمانشاه؛

آشنایی كشاورزان و كارشناسان كشاورزی با تولید قارچ تروفل

كشاورزان و كارشناسان بخش كشاورزی كرمانشاه با تولید قارچ تروفل آشنا شدند.

آشنایی كشاورزان و كارشناسان كشاورزی با تولید قارچ تروفل

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ با حضور استاد دانشگاه هانور آلمان و متخصص در حوزه تولید قارچ، خانم فتاحی فر رئیس گروه قارچ‌های خوراکی، دکتر سید افشین صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، دکتر قاضی رئیس پردیس دانشگاه کشاورزی استان، دکتر پابزن استاد دانشگاه وعضو هیئت علمی پردیس کشاورزی استان، جمعی از کشاورزان و کارشناسان باغبانی سمیناری به همین منظور در سالن جلسات دانشگاه برگزار و کشاورزان و کارشناسان استان با تولید قارچ تروفل آشنا شدند.

پروفسور آزاد خانقاه استاد دانشگاه هانور آلمان و محقق تولید قارچ ضمن تشریح پروژه تولید قارچ تروفل، گفت: طرح تولید قارچ تروفل در سازمان ملل متحد یکی از هفت طرح فقر زدایی در جهان سوم به شمار می‌آید و از این رو تحقیقات برای توسعه تولید قارچ تروفل مورد توجه بوده است.

خانقاه با بیان اینکه قارچ تروفل در اکثر مناطق جهان می‌روید، افزود: رعد و برق و صاعقه در بوجود امدن این قارچ دخیل بوده چرا که در خاک‌هایی که نیتروژن کم بوده با رعد و برق نیتروژن جو به زمین وارد و باعث رشد قارچ تروفل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران نیز قارچ تروفل وجود دارد،خاطرنشان کرد: در مناطقی که بلوط خیز بوده می‌توان با دستگاه و یا توسط سگ قارچ تروفل را پیدا نمود.

خانقاه با بیان اینکه پروژه تولید قارچ تروفل او از مایکو رازاست تصریح کرد: این نوع قارچ دور ریشه درخت اسپورهای ان تشکیل شده و رشد می‌نماید.

وی گفت: قارچ تروفل مایکو رازا دارای دو نوع بوده که به ترتیب ایندو و اکتو می‌باشد که نوع اکتو مورد نظر پروژه بوده که تولیدی اقتصادی دارد.

خانقاه افزود: مایکو رازا در خاک‌های با ph بالا زودتر رشد نموده و در طول 3 سال به محصول می‌رسد اما اگر کمتر باشد تا 5 سال نیز طول خواهد کشید.

استاد دانشگاه هانور آلمان قارچ تروفل را می‌توان از ریشه درختان زیتون، درخت سدر و گردو نیز تولید کرده که حاصل تلقیح در ریشه قارچ است.

خانقاه افزود: این قارچ همچنین باعث از بین رفتن علف‌های هرز ریشه درخت و تولید محصول درخت را هم بیشتر می‌کند.

خانقاه با اشاره به مزایای بالای قارچ تروفل در سلامت انسان، خاطرنشان کرد: مزایایی از جمله دارای ویتامین بالا، ضد سرطان بودن، دارای عناصری همچون منیزیم، آهن، روی و... می‌باشد.

گفتنی است در ادامه مدعوین در سمینار سوالات خود را در خصوص قارچ تروفل بیان کرده و پروفسور خانقاه نیز پاسخ های لازم را ارائه کردند.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.