مرجعیت علمی نیازمند تالیفات بومی است/ ایران در بحث «سرطان» حرف های زیادی برای گفتن دارد

وزیر اسبق وزارت علوم گفت: تحقیقات بومی، تالیفات و ارتقای آن می‌تواند گام مهمی برای مرجعیت علمی باشد و در این صحنه نیازمند اهتمام جدی محققان کشور هستیم.

مرجعیت علمی نیازمند تالیفات بومی است
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی معین وزیر اسبق علوم در همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: به کارگیری ظرفیت‌های بومی اگر به خوبی دنبال شود می‌تواند فرصت خوبی برای کشور ایجاد کند و امروزه این مرجعیت علمی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی کیفیت زندگی خود را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: تولید علمی به صورت کمی و کیفی، نشریات علمی، پتنت ثبت شده، تعداد اساتید و دانشجویان و پژوهشگران همه و همه جز مرجعیت‌های علمی محسوب می‌شود اما در تالیف کتاب‌های مرجع جای خالی احساس می‌شود که نباید از آن غافل باشیم.

وی با اشاره به کتاب تالیف شده آسم و آلرژی ادامه داد: مسئله آسم در سه دهه گذشته رو به افزایش است و به طوری که شاهد هستیم هزینه‌های بالایی به وزارت بهداشت و خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

معین گفت: 30 تا 50 درصد جامعه مبتلا به آلرژی هستند اما مسئولان به اهمیت آن نرسیده‌اند.

وی عنوان کرد: افزایش جهانی مرگ و میر به علت آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی و همچنین افزایش هزینه سلامت و از سویی دیگر تغییرات آب و هوایی و آلودگی‌ ‌های محیط زیست ما را بر آن داشت تا به تالیفات بومی دست پیدا کنیم.

معین افزود: بیشترین شیوع علائم آسم در ایران از 10 به 13 درصد رسیده و از هر سه کودک یکی از اختلالات تنفسی رنج می‌برد.

وی چاپ اولین کتاب آسم ویژه علوم پایه و بالین در سال 82 را از تالیفات موفق کشور دانست و اظهار داشت: نه تنها در زمینه آسم و آلرژی بلکه در تمام زمینه های پزشکی بر اساس پروژه ژن‌ام انسان و استقرار ژنی تجویز پزشکان متغیر است و ما نباید از تالیفات بومی کشور غافل شویم

معین افزود: ایران جز کشورهای پیشرو در زمینه طب سنتی و طب سینایی است اما هنوز عطاری‌ها به صورت تجربی و با سابقه نیاکان خود تجویز می‌کنند و در این حوزه نیز طرح‌های پژوهشی و تطبیق طب سنتی با طب جدید می‌تواند زمینه‌ساز تحقیقات علمی متعدد شود.

وی در جمع نخبگان خاطرنشان کرد: بیماری‌های مزمن غیرواگیر در کشور نیازمند بحث آموزش و پژوهش هستند و بدون آموزش و آگاهی نسخه‌های پزشکان تاثیری نخواهد داشت.

وزیر سابق علوم در جمع متولیان وزارت بهداشت، معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی و محققان کشور گفت: اگر تحقیقات ایران بومی شود و سایر دانشگاه های علوم پزشکی به صورت تجربی آن را دنبال کنند ایران برای بحث سرطان، بیماری‌های قلبی وعروقی و سایر بیماری‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌توانیم بگوییم تالیفات بومی از ارکان اساسی مرجعیت علمی کشور است.
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار