رییس سازمان محیط زیست خبر داد؛

آغاز احیای تالاب ها در خوزستان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست مذاکره با وزارت نیرو به منظور تامین حقابه تالاب های خوزستان و احیای این تالاب ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید رییس جمهوری از روند شستشوی مقره ها در پست 230 کیلوولت کوی مهدیس اهواز بیان داشت: احیای تالاب ها با هماهنگی محیط زیست و رویکرد جدید دولت آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تالاب های شادگان و هورالعظیم در خوزستان از کانون های مهم گرد وغبار این استان هستند تصریح کرد: با گشایش دریچه های آب به هورالعظیم 70 درصد از این تالاب که پیش از این خشک بود، آبگیری شده و بخشی از کانون ها از بین رفته است.

ابتکار درباره کاهش شدید آب رودخانه جراحی که منبع تالاب شادگان است اذعان داشت: با وزارت نیرو هماهنگی و مشورت کردیم که حقابه این تالاب ها تامین شود.

رییس سازمان محیط زیست افزود: منشا 35 درصد ریزگرهای خوزستان را کانون های داخلی و 60 درصد آ ن ها از کانون های خارجی عنوان کرد.

وی با اشاره به انجام مطالعات شناسایی کانون های گرد و غبار از سال 92 تصریح کرد: در خوزستان کانون های گرد و غبار و کانون های بحرانی و کانون های فوق بحرانی شناسایی و طبقه بندی شده است.

معصومه ابتکار با بیان اینکه 40 هزار کانون فوق بحرانی در خوزستان شناسایی شده اظهار داشت: با تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی زمین های کشاورزی بیش تری کشت نشده بنابراین کانون های گرد و غبار و کانون های بحرانی در حال گسترش است و معضل گرد و غبار با تغییر اقلیم و خشکسالی تشدید می شود.

وی بیان کرد: هواشناسی در این زمینه اقدامات خوبی داشته و تجهیزات جدیدی راه اندازی کرده و سازمان محیط زیست نیز ایستگاه های پایش هوا را در خوزستان افزایش داده و هم اکنون بیش تر شهرهای این استان دارای ایستگاه های سنجش آلودگی هوا هستند که اطلاع رسانی بصورت مستمر انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز، پنجشنبه به منظور بررسی بحران ریزگردها از طریق فرودگاه بین المللی اهواز وارد خوزستان شد.

سه روز پیش نیز رهبر معظم انقلاب در حاشیه درس خارج فقه خود نسبت به وضعیت پدیده گرد و خاک در استان خوزستان ابراز نگرانی کردند و به مسئولان نظام دستور دادند تدابیر لازم برای این کار را اتخاذ کنند.

هیات دولت در روزهای اخیر 300 میلیارد ریال برای مهار ریزگردها در کوتاه مدت تصویب و به وزارت جهاد کشاورزی نیز برای اجرا ابلاغ کرده است.

بر اساس مطالعات انجام شده مساحت کانون های فعال گرد و غبار در خوزستان 350 هزار هکتار است که با احتساب کانون های فرسایش بادی و بیابان ها به بیش از 800 هزار هکتار می رسد.

بیش از 30 هزار هکتار از این کانون ها فوق بحرانی است که در شرق اهواز و تالاب هورالعظیم قرار دارد.

بر اساس مصوبات اخیر اقدام برای رفع مشکل 30 هزار هکتار از این کانون ها در دستورکار قرار گرفته است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.