رئیس فدراسیون فوتبال رومانی:

امضا تفاهم نامه با تیم اول آسیا افتخار آمیز است/ دیپلماسی فوتبال به گسترش روابط 2 کشور کمک می کند

رضوان بورلانئو گفت: دولت ایران و رومانی سال گذشته با هم تفاهم نامه همکاری امضا کردند و با دیپلماسی فوتبالی درصدد گسترش این روابط هستیم.

 به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان بورلانئو درباره امضا تفاهم نامه همکاری بین فدراسیون فوتبال ایران و رومانی اظهار داشت: دولت‌های ایران و رومانی سال گذشته با یکدیگر تفاهم نامه همکاری امضا کردند و در حال حاضر می خواهیم با امضا تفاهم نامه، از لحاظ فوتبالی به هم کمک کنیم. 
به تیم ملی فوتبال ایران برای کسب جایگاه نخست رنکینگ آسیا و صدرنشینی در مقدماتی جام جهانی تبریک می‌گویم و خوشحال هستیم که می‌توانیم با ایران همکاری کنیم.

وی افزود: از فدارسیون فوتبال ایران برای توسعه فوتسال تشکر می کنیم چراکه اقدامات این فدراسیون جایگاه ارزشمندی دارد. از طرفی هر 2 کشور به پیشرفت در فوتبال علاقه زیادی دارند و این رشته در ایران و رومانی جایگاه بالایی دارد. با توجه به روابط اقتصادی 2 کشور، اطلاعات خوبی از فوتبال ایران داریم.

رئیس فدراسیون فوتبال رومانی درمورد دلایل اصلی امضا این تفاهم نامه تصریح کرد: در 3 سال اخیر پیشنهادات زیادی از سوی کشورهای آسیایی برای امضا تفاهم نامه دریافت کردیم اما تصمیم گرفتیم نخستین همکاری ما با فدراسیون فوتبال کشور استراتژیکی مانند ایران باشد و برای این کار چند دلیل داشتیم. تیم های المپیک ایران و رومانی در سال 1964 برای نخستین بار به مصاف هم رفتند و نخستین بازی تیم بزرگسالان رومانی مقابل تیمی آسیایی هم در سال 1976 در تهران برگزار شد و با تساوی به پایان رسید. دولت ایران و رومانی سال گذشته توافقنامه تجاری امضا کردند و قصد داریم از راه فوتبال به این تفاهم سیاسی و اقتصادی کمک بیشتری کنیم. ایران و رومانی اعتقاد دارند فوتبال در برجسته شدن مسائل اجتماعی نقش زیادی دارد و باید در کنار هم در راستای یک هدف گام بردارند.

بورلانئو درباره بحث همکاری در فوتبال پایه گفت: خداداد عزیزی یکی از بزرگان فوتبال ایران در تیم کلن آلمان با یکی از مسئولان فوتبال پایه فدراسیون فوتبال رومانی هم‌بازی بود. در کنار فوتبال پایه در حوزه‌های مختلفی مانند فوتبال بانوان، برگزاری کلاس‌های مربیگری و کلاس‌های آموزشی با فدراسیون فوتبال ایران همکاری می کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگ فوتبال بانوان ایران و رومانی نزدیک به هم است.در حال حاضر حدود 10 هزار فوتبالیست خانم در رومانی داریم و در این زمینه با فدراسیون فوتبال ایران به توافق رسیدیم. پیشرفت خوبی در فوتبال بانوان داشتیم که این پیشرفت به دلیل حمایت و کمک یوفا است. همچنین می‌خواهیم که به اقتصادی سازی فوتبال ایران هم کمک کنیم و در کنار آن از ایرانی‌ها نحوه برنامه ریزی در فوتسال و کسب نتایج خوب در این بخش را هم یاد بگیریم.

بورلانئو با اشاره به معمولی نبودن این تفاهم نامه همکاری بیان کرد: این تفاهم‌نامه سند یک همکاری معمولی نیست. این قرارداد قدم اول برای همکاری به حساب می‌آید و به گسترش روابط میان فوتبال 2 کشور کمک می کند. امیدوارم هم تیم ملی رومانی و هم تیم ملی ایران را در جام جهانی 2018 ببینیم. پس از عقد این قرارداد قصد داریم چند بازی دوستانه میان تیم‌های ملی ایران و رومانی برگزار کنیم.

وی افزود: از دیدن افراد حرفه‌ای و متخصص در فدراسیون فوتبال ایران متعجب شدم، فدراسیون فوتبال ایران فدراسیونی حرفه‌ای به شمار می‌رود و باید از رئیس آن برای همکاری و دعوت‌ ما به ایران تشکر کنم. 

بورلانئو درمورد زمان اجرای برنامه های خصوصی سازی در فوتبال رومانی گفت: فوتبال رومانی تا سال 1989 با یک سیستم پیش می‌رفت و پس از آن برای حضور در جمع قدرت‌های اروپایی سیستم دیگری را اجرا کرد. برای کم کردن فاصله فوتبال شرق و غرب اروپا برنامه های زیادی داشتیم. اگر در اجرای برنامه‌های خود موفق نبودیم، در حال حاضر فاصله فوتبال بین شرق و غرب اروپا بیشتر بود. دوره جدید فوتبال رومانی از 25 سال پیش با موفقیت تیم فوتبال استوابخارست در لیگ اروپای سال 86 شروع شد و آن موفقیت را به خوبی به یاد داریم. 

رئیس فدراسیون فوتبال رومانی در پایان خاطرنشان کرد: نمی توانیم پیش بینی کنیم تیمی از شرق اروپا در 10 سال آینده قهرمان لیگ قهرمانان اروپا می شود. دلایل موفقیت فوتبال غرب اروپا را باید ریشه‌یابی کنیم. امروز فوتبال در اروپا به صنعت پیچیده‌ای تبدیل شده که موفقیت یا عدم موفقیت آن به دولت‌ها، اسپانسرها، حامیان مالی و  مسائل دیگر بستگی دارد. در بخش دولتی با دولت رومانی به تفاهم رسیدیم و قرار است سال 2020 میزبان چهار بازی از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا باشیم اما این امر نیازمند سرمایه‌گذاری دولت در زمینه‌های مختلف است. فدراسیون فوتبال رومانی روی دیپلماسی ورزشی تاکید دارد و فوتبال می‌تواند سبب استحکام روابط میان ایران و رومانی باشد. امیدواریم در قالب این همکاری سرمایه‌گذاران رومانیایی در تهران و سرمایه‌گذاران ایرانی در بخارست سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار