مدارس کپری حذف نمی‌شوند/ 316 هزار کلاس فاقد استاندارد گرمایشی/ 57 درصد کلاس های درس استانداردسازی شده‌اند

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس کپری متناسب با مناطق بومی هستند، گفت: اعتقادی به حذف آن نداشته و باید متناسب سازی شوند.

مدارس کپری حذف نمی‌شوند/ 316 هزار کلاس فاقد استاندارد گرمایشیبه گزارش خبرنگار خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد تقی نظر پور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست همایش مدرسه ایرانی به وضعیت مدارس کشور اشاره داشت، گفت: در خصوص کلاس‌های کپری اعتقادی به حذف آن ندارم چرا که این مدارس مبتنی بر شرایط اقلیمی منطقه بوده و پاسخگوی نیاز افراد است. 
 
وی ادامه داد: اگر ذهنیت بر این بوده که فضای کپری نا مناسب است باید آن را اصلاح کنیم و پاسخ مناسبی برای آن داشته باشیم. 
 
نظر پور با بیان اینکه یکی از اشکال ماندگار نبودن مدارس استفاده نکردن مصالح و شرایط اقلیمی است، تصریح کرد: باید این متناسب سازی را مورد توجه قرار دهیم همچنین در زیر نظام‌ها این مساله مورد توجه قرار گرفته است. 
 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در خصوص وضعیت گرمایشی مدارس گفت: تا پایان سال 95 ، 158 هزار و 361 کلاس استاندارد تحویل شده و تا پایان دهه فجر نیز فعالیت ‌های برای این استاندارد سازی مورد توجه قرار گرفته که از این طریق 22 هزار و 628 کلاس را استاندارد کردیم. در مجموع می توان گفت 57 درصد کلاس های درس استانداردسازی شده‌اند و 43 درصد هنوز باقی مانده است.
 
نظر پور با اشاره به اینکه در حال حاضر 135 هزار کلاس برای استاندارد سازی باقی مانده، گفت: در واقع این تعداد از کلاس 43 درصد از کل مدارس را تشکیل می‌دهد. 
 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد از بودجه سال ۹۵ تخصیص یافته است، گفت: تعداد ۳۱۶ هزار و ۷۲۹ کلاس درس نیاز به استانداردسازی گرمایشی دارند. 
 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، با اشاره به قضیه ساختمان پلاسکو تجهیزات در نظر گرفته شده تا برای مدارس کشور چنین اتفاقی نیافتد، تصریح کرد: در مدارس کشور ساختمان بلندی نداریم که نگرانی جدی در ارتباط با تخلیه آن داشته باشیم اما در آموزش و پرورش ساختمان‌های اداری بلندی هستند که از نظر اطفا شرایط مناسبی ندارند بنابراین مکان یابی مناسبی برای ساختمان‌های اداری انجام شده تا تجمیع ساختمان‌ها صورت گیرد. 
 
نظر پور پیرامون ارزیابی اعتبار در نظر گرفته شده برای بحث عمرانی در برنامه ششم گفت: حدود 3 میلیون دلار نمایندگان با پیشنهاد دولت مصوب کردند البته بحث  اعتبارات به صورت سالیانه لحاظ می‌شود و در سال 95 ، هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این از تعداد کمتر از 30 درصد تخصیص یافته است. 
 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مورد بحث سرانه مدارس و کمبود فضاها بیان کرد: سرانه در نظر گرفته شده 3.25 صدم متر بوده که از 31 استان کشور 12 استان شرایط پایین تر از خط متوسط را دارا هستند و در تهران این مساله 4.37 صدم متر رسیده و تعداد نفرات دانش آموزان در هر کلاس به جای 27 نفر 32 نفر است. 
 
وی برای بحث پرداخت عوارض شهرداری ها و قانون شوراهای آموزش و پرورش گفت : کل فضاهای آموزشی حدود 60 الی 65 میلیون متر مکعب بوده که این فضاها با عوارض تا 5 در صد شهرداری پاسخگو نیست و باید یک ردیف مستقل برای تجهیزات در نظر گرفته شود که برآورد قریب به 100 میلیارد تومانی برای آن داریم تا تجهیزات همواره به روز باشد. 

نظرپور با اشاره به اینکه عمر مدارس ما بالا نیست و مدارس خوب، کم داریم گفت: 36 درصد مدارس ما طول عمر 20 ساله، 47 درصد عمر 20 تا 40 ساله و تنها 16 درصد عمر بالای 40 سال دارند و برای ساخت مدارس تجمیعی باید فرهنگسازی کنیم.
 
انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.