صدور کارت ژنتیک برای هر ایرانی در آینده نزدیک

دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی پزشکی شخصی گفت: برای درمان افراد با بیماری‌های یکسان، نمی‌توان داروی مشابه تجویز کرد به همین جهت شناخت ژنتیک هر فرد لازم است.

هر ایرانی باید یک کارت ژنتیکی داشته باشد/ لزوم ایجاد کارت ژنتیکی برای هر ایرانی
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود هوشمند عضو پژوهشگاه ژنتیک و دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی پزشکی شخصی با بیان اینکه بر اساس ژنتیک هر فرد باید داروی مختص شخص را تجویز کنیم گفت: داروهای مختلف عوارض متفاوتی دارد به همین دلیل مشاهده می‌شود که با تجویز آنها در افراد عوارض متفاوتی را شاهد هستیم به عنوان مثال شربت تریاک برای ترک در بسیاری معتادان مورد استفاده قرار می گیرد اما همین شربت می‌تواند در مواردی جان فرد را بگیرد.

وی ادامه داد: برای درمان بیماری‌های شایع علم پزشکی شخصی بسیار موثر است به عنوان مثال در بیماری مانند دیابت می‌توان به کمک این علم سبک زندگی فرد را مورد بررسی و با مطالعه بر روی ژن او بهترین روش درمانی دارویی و عادت‌های غذایی را توصیه کرد هم اکنون شاهد آن هستیم دارویی مانند متفورمین در نیمی ایرانی‌ها موثر نبوده اما با مطالعه بر روی ژن می‌توان داروی موثر را تجویز و با پیش‌بینی فرد را از کم بینایی و ابتلا به زخم دیابتی در آینده نجات کرد.

هوشمند عنوان کرد: پزشکی شخصی در ایران شناخته شده نبوده اما با این حال در اولین کنگره بین المللی 180 مقاله پذیرش شده است.

عضو پژوهشگاه مهندسی ژنتیک عنوان کرد: در پزشکی شخصی در ابتدای راه هستیم اما با سرعت خوبی پیش می‌رویم چشم انداز این علم آن است هر فرد یک کارت ژنتیک داشته باشد و بر اساس اطلاعات آن پزشک بیماری‌هایی را که ممکن است شخص در آینده به آنها مبتلا شود  به او گوشزد کند. با حمایت‌ها این امکان وجود دارد که در 5 سال آینده افراد بسیاری کارت ژنتیک داشته باشند البته این کارت نیازمند آن است که دفتر فناوری‌های ریاست جمهوری کمیته‌ای را تشکیل داده و بیمه‌ها در این حوزه ورود کنند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.