2 هزار پرنده برای مقابله با بیماری آنفلوانزا معدوم شد

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزون بر 2 هزار پرنده و مرغ محلی آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان با همکاری مردم معدوم شده اند.

عبدالله بهمنش مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم به ویژه روستاها و مناطق اطراف کانون های آلوده باید مراقب باشند و از خرید و فروش هرگونه پرنده به ویژه مرغ محلی تا پاک سازی کامل بیماری خودداری کنند.

وی افزود: به دلیل خطرناک بودن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تمامی اهالی این مناطق آلوده نیز توسط مرکز بهداشت کهگیلویه و بویر احمد واکسیناسیون شده‌اند.

بهمنش یادآور شد: نمونه گیری‌ها از روستانشینان و برخی مناطق مشکوک از جمله روستای مهریان در بویراحمد و کریک در شهرستان دنا انجام شد و نتایج آزمایش ها و نمونه ها نیز منفی اعلام شده است.

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد آمادگی دارد مردم و خانواده‌هایی که اقدام به معدوم کردن پرندگان و مرغ‌های خود می‌کنند، هزینه معدوم سازی مناطق در معرض خطر را به صاحبان آنها پرداخت کند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از کارگران مرغ داری‌ها در استان خواست که از رفت و آمد در بیرون از کارگاه بدون رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی خودداری کنند.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد از طریق پرندگان مهاجر وارد ایران شده و در نزدیک به 9 استان کشور مشاهده شده است.

وی گفت: تاکنون دستوری مبنی بر قرنطینه کردن مناطق آلوده صادر نشده اما اجازه ورود و خروج مرغ، کبوتر و هر پرنده دیگری داده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی مرغ و پرندگان مراتب را با تلفن گویای 1512 اطلاع دهند.
 
گفتنی است؛ روستای بن زرد شهرستان دنا نخستین کانون و مکان آلوده به این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد.

این روستا با جمعیتی حدود 800 نفر در 30 کیلومتری شهرستان دنا و در 60 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است.

پس از روستای بن زرد، این ویروس خطرناک به روستاهای بخش پاتاوه شهرستان دنا و همچنین شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و از مناطق گرمسیری نیز کشیده شد.
 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.