مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران خبر داد؛

آغاز عملیات استقرار شناور FPSO در لایه نفتی پارس جنوبی

بورد از آغاز عملیات استقرار شناور FPSO در کنار در میدان نفتی پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، گفت: با بهبود شرایط جوی، این شناور اسکله عسلویه را به مقصد منطقه عملیاتی در لایه نفتی پارس جنوبی ترک کرده و عملیات نصب لنگرهای مهاری آن آغاز شده است.

وی افزود: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، عملیات نصب و راه‌اندازی تاسیسات این شناور پالایشگاهی مطابق برنامه از پیش تعیین شده به پایان رسیده و تولید از لایه نفتی پارس جنوبی در ابتدای سال 96 کلید خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: میزان نفت در جای لایه نفتی پارس جنوبی بیش از 14 میلیارد بشکه برآورد می‌گردد که فرایند تولید از آن با بهره‌گیری از یک سکوی تولیدی با 7 حلقه چاه و پیش‌بینی 3 حلقه چاه تزریقی، همچنین شناور پالایشگاهی مجهز به آخرین فناوری‌های روز صنعت نفت که کلیه فرایندهای تولید، آماده‌سازی، ذخیره‌سازی و در نهایت صادرات را به طور متمرکز امکان‌پذیر می‌کند، میسر خواهد بود.

بورد، تولید از این میدان را در فاز اول بین 25 تا 35 هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی کرد و گفت: آغاز تولید از لایه نفتی پارس جنوبی از چند جهت ارزشمند است که مهمترین آن آغاز رقابت در عرصه تولید نفت با رقیب قطری، بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های روز صنعت نفت و راهبری این تاسیسات پیشرفته به دست نیروهای کارآمد شرکت نفت فلات قاره ایران است.

به گفته وی، برای این منظور از بین نخبگان مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره، گروه‌های راهبری از مردادماه در منطقه کیش و ستاد طرح توسعه، به مطالعه مدارک و نشست‌های تخصصی و آموزشی در این‌باره پرداخته‌اند و به محض استقرار کامل شناور، در کنار مجری و پیمانکار طرح برای آشنایی با تاسیسات نصب شده در FPSO CYRUS در این شناور مستقر خواهند شد تا پس از دوره زمانی پیش‌بینی شده راهبری کامل این تاسیسات را بر عهده گیرند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، افزود: بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، قرار است پس از نصب این شناور پالایشگاهی، نفت موجود در لایه نفتی پارس جنوبی از طریق خط لوله 12 اینچی وارد این شناور شده و پس از انجام مراحل تصفیه، به نفتکش‌های صادراتی منتقل شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: به دلیل اینکه این شناور چرخ دنده (تارت) ندارد عملیات مهار آن یکی از مشکل‌ترین عملیات‌های پهلودهی خواهد بود که با توجه به توانمندی‌های کارکنان عملیات دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران، این اقدام با مهارت و دقت بسیار خوبی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار