چگونه پزشک متخصص پوست و زیبایی را از سایر پزشکان تشخیص دهیم؟

شاید بسیاری از مردم تابلوهای پزشکانی را دیده باشند که عنوان پوست، مو و زیبایی در آن ذکر شده است. آیا همه این پزشکان متخصص پوست هستند؟

چگونه پزشک متخصص پوست و زیبایی را از سایر پزشکان تشخیص دهیم؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقوله زیبایی یکی از دغدغه‌های افراد به ویژه خانم‌ها از زمان‌های دور دست بوده و هست و برای دستیابی به زیبایی بویژه درخصوص پوست و موی خود از هیچ هزینه‌ای دریغ نمی‌کنند. اما نکته مهم و قابل تامل این است که زیبایی را به چه قیمت و توسط چه کسانی باید به دست آورد؟

زمانی که در خیابان راه می‌رویم به تابلوهای متعددی برمی خوریم که شرحی چند کلمه‌ای از فعالیت‌های زیبایی آن مرکز یا پزشک مربوطه تحت عناوین کلینیک زیبایی و پوست، متخصص زیبایی یا پوست، مو و زیبایی و لیزر به چشم می‌خورد.

با توجه به افزایش این نوع تابلو‌ها و تبلیغاتی که در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی و تراکت‌های تبلیغاتی مشاهده می‌شود چگونه می‌توان تشخیص داد که کدام مرکز یا کدام پزشک به راستی متخصص پوست، مو وزیبایی است تا برای انجام اقدامات مورد نیاز بدون هیچ نگرانی و ترسی مراجعه کرد؟

همایون مژدهی آذر عضو انجمن متخصصین پوست ایران در این زمینه به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پزشکان متخصص پوست کسانی هستند که پس از اتمام دوره پزشکی عمومی در امتحان پذیرش دستیار بالاترین نمره‌ها را کسب کرده و در رشته تخصصی پوست و مووزیبایی قبول می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه رشته پوست جزء رشته‌های لوکس تخصص پزشکی به حساب می‌آید و برای قبولی در آن نمره بالایی نیاز است، اظهار داشت: برخی از پزشکان که هیچ دوره‌ای در زمینه تخصصی پوست ندیده اند در تابلوهایشان عنوان پوست، مو و زیبایی را ذکرمی‌کنند که باعث گمراهی مردم می‌شود.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران در پاسخ به این سوال که برای تشخیص متخصص پوست بودن به چه نکاتی باید توجه کرد، اظهار می‌کند: افراد هنگام مراجعه به یک متخصص پوست و مو برای دریافت خدمات مورد نیازشان باید به موارد زیر توجه داشته باشند:

 ۱ -وجود کلمه متخصص قبل از عنوان پوست، مو و زیبایی.
 ۲ - وجود عنوان "دارای بورد تخصصی"
 ۳ -آرم انجمن متخصصین پوست و شماره عضویت در سرنسخه و مهر پزشک.
 ۴ -ذکر عنوان" دانشنامه تخصصی پوست" در پروانه مطب پزشک که باید در معرض دید بیماران نصب شود.
 ۵ -ذکر کلمه متخصص و بورد تخصصی در سرنسخه و مهر پزشک.

پزشک" مختص" یا" متخصص"
تبلیغات در حوزه پوست، مو وزیبایی آن چنان گسترده شده که در اماکن عمومی و حمل و نقل شهری نیز با تبلیغات بسیاری در این زمینه مواجه می‌شویم وآن چه باید مورد توجه قرار گیرد صحت این تبلیغات و آگاهی مردم در برخورد با آن است.

مژدهی آذر با بیان اینکه وجود عناوینی مانند پزشک مختص (نه متخصص) بیماریهای پوست و زیبایی؛ "عضو انجمن لیزر آمریکا" یا "دارای مدرک زیبایی از فلان کشوراروپایی" دلیل بر متخصص بودن پزشک نیست ادامه داد: عضویت در انجمن‌های مختلف پزشکی برای تمام پزشکان آزاد است و به صورت اینترنتی و با پرداخت هزینه سالیانه؛ هرپزشکی می‌تواند در تمام انجمنهای تخصصی و زیبایی عضو شود.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه انجام این کار فقط نشانه عضویت است و هیچگونه آموزش یا مدرکی در کار نیست، بیان کرد: مدارک صادر شده توسط شرکتهای تجهیزات پزشکی جنبه علمی وقانونی ندارد، مثلا اگر پزشکی در تبلیغات خود عنوان کند که دارای مدرک لیزر از فلان شرکت اروپایی، است، بدان معناست که آن شرکت دستگاهی را که به پزشک فروخته و فقط نحوه کارش را توسط دفترچه راهنما توضیح داده است مانند خرید ماشین و یخچال که دلیل بر اخذ مدرک تخصصی نیست.

آیا «متخصص زیبایی» وجود دارد؟
حجم زیادی از مشکلات و عوارض مرتبط با امور زیبایی، مربوط به این مساله است که گروهی افراد سودجو بوسیله عناوین جعلی و تبلیغات نادرست و اغراق آمیز مردم را دچار خطای تشخیص و انتخاب می‌کنند.

مژدهی آذر با اشاره به اینکه تخصص مجزا و آکادمیکی به نام زیبایی وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات در حوزه پوست و مو و زیبایی بدون نظارت کافی در جریان است و مردم نیز به دلیل عدم آشنایی، به این تبلیغات کمک می‌کنندکه شاید بعضی از این آگهی‌ها درست باشند، اما باید بیشتر دقت و بررسی کرد.

وی با بیان اینکه عده‌ای از پزشکان، بوسیله شرکت‌های واردکننده تجهیزات و محصولات زیبایی، تحت آموزش‌های کوتاه‌مدت چندساعته قرار گرفته و گواهی‌نامه دریافت می‌کنند، اذعان کرد: این گواهینامه‌ها و مدارک به بیننده چنین القا می‌کن که پزشک مذکور دوره تخصصی ویژه‌ای را در دانشگاه معتبری گذرانده و مدرک خاصی دریافت کرده است.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران تاکید کرد: متاسفانه در اکثر موارد چنین نبوده و مدارک مذکور مورد تایید هیچ مرجع رسمی و دانشگاهی معتبری نیست.

برای دریافت خدمات پزشکی مرتبط با زیبایی به چه افرادی مراجعه کنیم؟
 با توجه به این که واژه متخصص زیبایی نادرست است و تخصص مستقلی به نام زیبایی وجود ندارد این سوال مطرح می‌شود که برای دریافت خدمات پزشکی مرتبط با زیبایی باید به چه کسانی مراجعه کرد؟

عضو انجمن متخصصین پوست ایران با اشاره به این که در برخی تبلیغات، گروهی از پزشکان از واژه «متخصص زیبایی» استفاده می‌کنند؛ می‌گوید: در حیطه پزشکی عملکرد گروهی از متخصصان، مرتبط با موضوع زیبایی است که این متخصصین عبارتند از:

 ۱ - فوق تخصص جراحی ترمیمی (جراحان پلاستیک)

 ۲ -متخصصین پوست، مو و زیبایی

 ۳ - فوق تخصص جراحی ترمیمی پلک

 ۴ -متخصصین گوش،حلق و بینی و جراحان سر و گردن 

 ۵ -جراحان فک و صورت

بنابراین پزشکانی که در هر یک از این پنج رشته دارای مدرک (تخصص) باشند، متخصص زیبایی در حیطه کاری خودشان محسوب می‌شوند.

گزارش از زهرا رحیمی

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۱:۴۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
چگونه تشخیص دهیم کسی صلاحیت راهنمایی دیگران را دارد یا خیر؟همینکه بدانیم از عنوان تخصصی بنام پوست و زیبایی استفاده کرده در حالیکه همچین تخصصی نداریم و تخصص مورد نظرش که نمیداند پوست و بیماریهای گرمسیری و یا جراحی پلاستیک هست .
Iran (Islamic Republic of)
دکتر علی پاک نیا
۱۴:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
حضور شما عارضم که هیچکدام از متخصصین پوست و مو در دوره چهارساله خود معمولا نه بوتاکس تزریق می کنند و نه آنرا آموزش می بینند نه با دستگاههای لیزر مو کار می کنند و نه اتند مربوطه به آنها تزریق ژل را آموزش می دهد و تقریبا همه آنها بعد از فارغ التحصیلی اقدام به خرید دستگاههای زیبایی می کنند و هیچ فرقی با پزشک عمومی در این زمینه ندارند و چه بسا یک پزشک عمومی با تجربه از نظر اعمال زیبایی از یک متخصص پوست بسبار بهتر عمل کند .داشتن عنوان تخصص دال بر کارا بودن و انحصاری بودن اقدامات زیبایی نیست و متخصصین پوست فقط بعلت چهار سال مطالعه دروس درماتولوژی ممکن است از یک پزشک عمومی بیشتر بدانند ...علی پاک نیا .پزشک عمومی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
متخصص پوست مو زیبایی
Iran (Islamic Republic of)
بورنگ
۱۱:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
لطفا بهترین دکتر پوست و مو در شیراز رو معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
الان تبلیغات خیلی زیاد شده و همه هم ادعا می کنن که متخصص پوست و زیبایی هستند
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۳۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
جالب بود
آخرین اخبار