روحانی در پنجاه و ششمین جلسه سالیانه مجمع عمومی بانک مرکزی:

دارایی بانک‌ها باید افزایش یابد/ هیچ جناحی در ایران با دروغ گفتن پیشرفت نکرده است/ما باید روی پای خود بایستیم

رئیس جمهور گفت: بازگشت ثبات و آرامش به بازارها از بزرگترین دستاوردهای دولت است.

بازگشت ثبات به بازارها از بزرگترین دستاوردهای دولت است
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم پنجاه و ششمین مجمع سالیانه بانک مرکزی که امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) در بانک مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: بی‌تردید بانک‌های کشور رگ‌هایی هستند که از لحاظ پولی و مالی خون را از منابع مالی یعنی قلب به سراسر کشور و بخش‌های اقتصادی منتقل می‌کنند.

روحانی ادامه داد: اگر این رگ‌ها دچار مشکل شوند، بی‌تردید بدن هم دچار مشکل خواهد شد. خوشبختانه بانک‌های کشورمان رسالت و وظایف خود را به خوبی انجام دادند اما اگر نتوانند به اندازه کافی در مسائل پولی و مالی فعال باشند بی‌تردید تحرک بخش اقتصادی کاهش می‌یابد.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه بانک‌ها تصریح کرد: برخی مشکلات بانک‌ها بیرونی و برخی مشکلات دیگر درونی است. گاهی هم روابط خارجی و بودجه کشور دچار اختلال می‌شود همچنین ممکن است شرایط تحریم به کشور تحمیل شود بدیهی است در چنین شرایطی مشکلات از خارج به سراغ بانک‌ها می‌آید.
 
وی یادآور شد: ممکن است بانک‌ها به واسطه موانع درونی دچار مشکل شوند در این شرایط آنها تسهیلات را بیش از توان خود پرداخت کرده و خود را بیش از اندازه به منابع بانک مرکزی متکی می‌کنند که در نهایت حساب‌ها و سودهای آنها شفاف و روشن نخواهد بود.

رئیس قوه مجریه متذکر شد: اگر بانک‌ها مشکلات درونی و بیرونی را توأمان داشته باشند روند اداره امور بسیار دشوار و سخت خواهد شد. اولین گامی که در دولت یازدهم اتخاذ شد ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی بود.

روحانی با بیان اینکه بی‌ثباتی در بازارهای مالی و پولی مشکلات بسیاری برای کشورمان فراهم می‌کند اضافه کرد: در مهرماه سال 91 وضعیت ارز کشور شرایط مطلوبی نداشت به طوری که ظرف 24 ساعت 625 تومان قیمت ارز افزایش پیدا کرد از سوی دیگر پس از گذشت 3 روز 825 تومان نرخ ارز دچار افزایش می‌شود این موضوع نشان دهنده آن است که قیمت بازار ارز دچار چنان بی‌ثباتی‌ایی بوده که در طول 24 ساعت قیمت ارز 20 درصد افزایش پیدا می‌کند که به دنبال آن واردکننده، صادرکننده و وام دهنده دچار سرگیجه می‌شوند.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در اوایل سال 92 تورم 12 ماه حدود 40 درصد بود، خاطر نشان کرد: نرخ تورم در بخش خوراکی 51، تورم نقطه به نقطه حدود 45 درصد بود براین اساس اگر نرخ این تورم با رشد اقتصادی منفی و نگرانی‌های سیاسی همراه شود پیش‌بینی از ترسیم آینده کشور چگونه خواهد بود؟

وی گفت: پیش از فعالیت دولت یازدهم معاملات کشور از طریق تعاملات بانکی انجام می‌شد اما به یکباره کلیه مربوط به این امور از طریق صرافی‌ها صورت گرفت دلیل این موضوع آن است که سیستم‌های کشور مسدود شد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: یکی از بزرگترین موفقیت و دستاوردهای دولت بازگشت ثبات و آرامش به بازارها بود اما برخی دیگر معتقدند تعامل با جهان، مسئله سلامت و توجه به محیط زیست از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است.

روحانی ادامه داد: خوشبختانه امروز تورم در کشورمان تک رقمی بوده در عین حال رشد اقتصادی هم در کشورمان به چشم می‌خورد همانطور که رئیس بانک مرکزی اعلام کرد تا پایان سال تورم تک رقمی خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: در شش ماه نخست سالجاری رشد اقتصادی 7.4 درصد بود که تا پایان سال این میزان افزایش پیدا خواهد کرد. متأسفانه وضعیت ارز در کشور دچار تلاطمی بی‌جهت شد که علت این موضوع  از سوی آقای سیف رئیس بانک مرکزی فرارسیدن مراسم اربعین و سال نوی میلادی گزارش شده است.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع در طول فعالیت دولت یازدهم آرامش مطلوبی در زمینه ارز فراهم شد به طوری که تورم ارز نسبت به سال گذشته 5.2 درصد گزارش شده است.

رئیس قوه مجریه گفت: براساس گزارش بانک مرکزی محاسبه تورم بر مبنای دلار دقیق نیست چرا که واردات کشورمان بر مبنای دلار انجام نمی‌شود بلکه بر مبنای واحدهای پولی دیگر از جمله یورو محاسبه می‌شود بنابراین معیار ما در بازار باید یورو قرار گیرد.

روحانی ادامه داد: اگر واحد یورو مبنای محاسبه تورم قرار گیرد باید اعلام کنیم از سال 92 تاکنون قیمت یورو نسبت به ریال 0.8 درصد کاهش پیدا کرده اما اگر دلار مبنای محاسبه قرار گیرد این واحد پولی به تنهایی 24 درصد در این مدت افزایش یافته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: خوشبختانه امروز شاهد شروع رونق و شکست رکود همچنین حرکت به سوی رشد اقتصادی در سطح کشور هستیم. در صادرات غیرنفتی در سال گذشته رکوردی برای کشورمان ثبت شد به طوری که صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت امسال نیز تا پایان سالجاری این شرایط حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات غیرنفتی دستاوردی مهم تلقی می‌شود، افزود: پایداری تورم تک رقمی و رشد اقتصادی بیش از 6 درصد بسیار حائز اهمیت است این موضوع بلاتشبیه همچون ایمان می‌ماند بدین معنا که حفظ ایمان به اندازه ماهیت ایمان مهم شناخته می‌شود.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه حفظ شاخص‌های اقتصادی امری دشوار و مهم است، یادآور شد: تورم کشور بیش از میزان پیش‌بینی شده کاهش داده شد که یکی از عوامل مهم در انجام این امر انضباط پولی و مالی بانک مرکزی است.  
 
روحانی تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات بانک مرکزی در راستای حفظ تورم کشور مطلوب بوده و بایستی این راه را ادامه دهد که البته حفظ آن به موضوع نقدینگی خصوصا رشد پایه پولی وابسته است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رشد پایه پولی برعهده بانک‌ها قرار دارد بیان داشت: ممکن است بانک‌ها بدهکار باشند در این شرایط آنها به بانک مرکزی فشار وارد می‌کنند لذا فشار به بانک مرکزی به معنای فشار به پایه پولی شناخته می‌شود بر این اساس باید آگاهانه اقدام کرد.
 
وی گفت: سود سپرده در رقابت ناسالم همانند آب شور است همانطور که می‌دانید اگر سود تسهیلات بانکی افزایش پیدا کند اولین ضرر را متوجه بانک می‌کند. دلیل انجماد دارایی‌های بانک‌ها چیست؟

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه ایجاد رونق در کشور باعث بانک‌ها می‌شود، خاطر نشان کرد: امروز نیازمند رونق اقتصادی و رشد اقتصادی هستیم همانطور که می‌دانید بدون فعالیت بانک‌ها نمی‌توان امور کشور را اداره کرد خوشبختانه تسهیلات بانک‌ها به بخش اقتصادی خصوصا برای سرمایه در گردش نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کرده به طوری که رشد تسهیلات بانکی 43 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

روحانی گفت: تسهیلاتی بالغ بر 15 هزار و 600 میلیارد تومان برای 22 هزار و 800 بنگاه متوسط و کوچک پرداخت شده است لذا اگر قصد فعال‌سازی واحدهای تولیدی و صنعتی را داریم باید بانک‌ها وارد میدان شوند و تسهیلات ارائه دهند در این صورت به نقطه مطلوب خواهیم رسید.
 
رئیس جمهور ادامه داد: خوشبختانه عملکرد بانک مرکزی در راستای مهار تورم و ایجاد رونق در کشور قابل قبول بوده اما فعالیت سایر بانک‌ها همچنین بانک مرکزی در زمینه سود ما را به نقطه قابل قبول نرسانده است.   
 
روحانی در ادامه گفت: ما می‌خواهیم امروز با دنیا در تعامل باشیم و این امر به وسیله برجام انجام شد، ما به غیر از مسائل بانکی در بقیه موضوعات نزدیک به صد درصد از خواسته‌مان اجرایی شد اما در بحث بانک‌ها مقداری تأخیر داریم. این تخلفات و عدم اجرای تعهدات درست است که از سوی آمریکا انجام شده اما یک طرف قضیه جاذبه کمِ بانک‌های ایرانی است.

وی افزود: زیبایی تنها در بزک کردن نیست باید بانک‌ها جاذبه برای طرف مقابل داشته باشند علاوه بر این درست کردن صورت مالی توسط بانک‌ها انجام نمی‌شود. بانک‌ها باید سرمایه خود را بالا ببرند نه از طریق وام بلکه سهامداران پول خود را در بانک‌‌ها قرار دهند، دولت هم سهام خود را می‌فروشد و سهامداران خارجی نیز سهام بخرند صندوق توسعه نیز می‌تواند کمک کند و همگی دست به دست هم بدهند تا بانک‌ها پیشرفت کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ‌اگر می‌خواهیم بانک‌ها پررونق شوند سرمایه‌داران خارجی باید به دنبال ما بیایند. دنیا به دنبال پول و سود است لذا جذبِ بانک خوب و خوش حساب می‌شوند پس باید بانک‌ها را تقویت کنیم. طبق اصلاح تبصره 35 و 36 که در بودجه سال 95 بود امسال نیز به مجلس برده و تصویب شد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: این تبصره در جهت کمک به دارایی بانک‌ها بود برای اولین بار است که دولت سعی می‌کند بدهی خود را به بانک مرکزی پرداخت کند و تا آن جایی که من در خاطر دارم تاکنون هیچ دولتی داوطلب پرداخت بدهی‌های خود به بانک مرکزی نشده است. در این راستا اولا دولت باید بدهی‌های خود را کاملا شفاف و دقیق کند، دوما متعهد شود که بدهی‌های خود را پرداخت کند بنابراین دولت این دو قدم دوم را برداشته اما قدم‌های زیادی همچنان باقی است.

وی با بیان اینکه سود کوتاه‌مدت به نفع بانک‌ها نیست، گفت: منافع ملی ما در سود بلندمدت است البته ما طی سال گذشته و جاری در یک شرایط سختی به خاطر قیمت نفت قرار داشتیم، قیمت نفت به 26 و 25 دلار رسید این در حالی است که در سال 92، نفت بشکه‌ای 102 دلار بود. تقریبا تمامی کشورهای صادرکننده قیمت نفت در رکودشان، رشد اقتصادی و ارزش پول ملی آنها اثر گذاشت اما به لطف خداوند در سال 93، 94 و 95 از این شرایط عبورکردیم.

روحانی تأکید کرد: تمامی این‌ موارد نشان‌دهنده اقتصاد مقاومتی است اگر اقتصاد ما مقاومتی نبود نمی‌توانستیم در برابر این تکانه‌های شدید ایستادگی کنیم و رشدمان را ادامه بدهیم ما رشد منفی نداشتیم، تورم را کاهش دادیم و فعالیت اقتصادی را ادامه داده به طوری که صنعت نفت بعد از برجام توانست اقدام بزرگی را انجام دهد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: بعد از اجرایی شدن برجام صادرات نفت به شرایط قبل برگشت لذا چاه‌ها باید به سرعت باز و تعمیر می‌شدند و نیاز به هزینه یک میلیارد دلار برای این کار بود اما ما توانستیم این کار را انجام بدهیم و از اجرایی شدن برجام در تاریخ 27 دی 94 تا شش ماهه اول 95 میزان تولید نفت ما به یک میلیون بشکه افزایش پیدا کرد این امر افتخاری برای همه مهندسین،‌ ملت و دولت است زیرا اگر به رقم تولید گذشته خود برنمی‌گشتیم در اوپک نیز موفق نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه تمام دنیا می‌گویند برجام برای ایران افتخار بود، گفت:‌ حتی دشمنان نظام هم این موضوع را تأکید کردند به طوری که اسرائیل گفت ایرانی‌ها کلاه بر سر طرف مقابل گذاشتند اما معلوم نیست که چرا عده‌ای مقاله،‌ تیتر و حرف‌هایی می‌زنند که هیچ مبنایی ندارد، این دروغ گفتن همان آب شور است، هیچ جناحی با این آب شور پیشرفت نکرده آب شور را نخورید عطشتان زیاد می‌شود، از آب شیرین استفاده کنید، همه در کنار هم قرار بگیریم تا کارهای بزرگ انجام دهیم. 

روحانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ما به ارشادات رهبری عمل و اجرا کردیم به طوری که امروز به اقتصاد مقاومتی رسیدیم و صادرات غیرنفتی ما بیشتر از صادرات نفتی ما است. وقتی اراده کنیم می‌توانیم در مدت شش ماه یک میلیون بشکه به تولیدات خود اضافه کنیم و 22 هزار و 800 هزار واحد تولیدی متوسط و خرد را رونق دادیم. تولید گاز در پارس جنوبی تا پایان دولت به میزان برداشت بیشتر از کشور قطر خواهد رسید. 

رئیس قوه مجریه ادامه داد: تمامی این موارد جزء اقتصاد مقاومتی است اگر بتوانیم تولید داخل را بالا ببریم، بانک‌ها قوی بشوند، صادرات را افزایش بدهیم و به اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم اقتصادی قوی خواهیم داشت که اگر نفت گران و یا ارزان شود این تکانه‌ها تأثیری در اقتصاد ما نخواهد داشت و ما تمامی 24 سیاست اقتصاد مقاومتی را از گذشته نیز انجام می‌دادیم همین مواردی که رهبری بر آن تأکید کردند و درست است لذا ما باید بر روی پای خود بایستیم. ما نمی‌توانیم صادرات، مسافرت به خارج از کشور ، ‌مسافر به داخل کشور نداشته باشیم، علم صادر نکنیم و یا علم را وارد نکنیم تمامی اینها در جامعه امروز لازم است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی طرح‌هایی که سیف رئیس بانک مرکزی بیان کرده با تلفن و اینترنت انجام می‌شود. عملیات بانکی مانند وام گرفتن، اقدامات گمرکات و ... تمامی برای رفاه مردم است.
 
روحانی ادامه داد: در حال حاضر سبک زندگی عوض شده و به طور مثال زمانی که کسی تلفن همراه خود را گم می‌کند مثل این است که گم شده‌ای دارد و حواسش جمع کار نیست، این جزئی از سبک زندگی شده است. 

رئیس قوه مجریه با اشاره به این موضوع که باید راه درست استفاده از تکنولوژی را بیاموزیم، گفت: باید به جوانان و نوجوان‌مان نحوه درست استفاده از وسایل ارتباط جمعی را بدهیم تا آنها بتوانند از آن به نفع خود و کشورشان استفاده کنند و اگر این آموزش صورت نگیرد سوء‌استفاده‌هایی صورت می‌گیرد.

وی با تشکر از فعالیت‌های بانک‌ها در زمینه‌هایی چون اقتصاد مقاومتی تصریح کرد:‌ همه باید دست به دست هم بدهیم و سود تسهیلات را که مبنای آن تورم است که امروز در کشور تک نرخی شده را متعادل سازیم و رقابت‌ها را از بین ببریم چرا که این موضوع باعث تخریب سیستم بانکی می‌شود و باید به قانون پایبند باشیم.

رئیس جمهور با تأکید به این موضوع که بانک مرکزی باید نظارت‌های بیشتر و دقیق‌تری را انجام دهد، بیان داشت: دولت از بانک مرکزی حمایت می‌کند و با حفظ چارچوب این سازمان به او کمک خواهد کرد.

روحانی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: باید پایان همه فعالیت‌ها عزت، رونق، آرامش مردم و قطعیت به آینده‌ای روشن در اقتصاد باشد و ما باید آینده‌ای روشن در برابر مردم ایجاد کنیم. مردم ما ملتی فهیم هستند و اگر ما کارهای خود را انجام دهیم مطمئنا آنها به کمک دولت می‌آیند که این امر موجب می‌شود تا آینده‌ای خوب در انتظار کشور باشد.
 
انتهای پیام/
 
 
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار