بیزنس اینسایدر: ترامپ اشتباه می‌کند؛ مهاجران باعث بهبود رشد اقتصادی می‌شوند

بیزنس اینسایدر در مطلبی با اشاره به مزایای مثبت اقدامات اقتصادی برخی از مهاجران، سیاست‌ها دولت آمریکا درباره آنان را اشتباه توصیف کرد.

بیزنس اینسایدر: ترامپ اشتباه می‌کند؛ مهاجران باعث بهبود رشد اقتصادی می‌شوندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر در تحلیلی نوشت فرمان مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا  اشتباه است؛ زیرا مهاجران برای رشد اقتصادی مفید هستند. 

این پایگاه اینترنتی در مقاله‌ای با عنوان «ترامپ اشتباه می‌کند؛ مهاجران باعث بهبود رشد اقتصادی می شوند» به قلم «کیوین شی» (استادیار رشته اقتصاد از موسسه پلی تکنیک رنسلر) نوشت: دیوار برنامه‌ریزی شده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در امتداد مرز مکزیک، به عنوان مثال، باعث این تصور در بین ملت ها شده است که مهاجران در حال سرازیر شدن به سمت مرزها هستند، اما این طور نیست و آنها این کار را نمی کنند یا این تصور که آنها ممکن است باعث کاهش کسب و کار آمریکایی ها یا مرتکب جنایات شوند، اما اینگونه نیست. 

ما شبیه این طرح ترامپ را زمانی که رای‌دهندگان انگلیس سال گذشته به برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) رای دادند، مشاهده کردیم که در آن بسیاری از سیاستمداران انگلیسی، مهاجران را تهدیدی برای رفاه اجتماعی، اقتصادی و آرامش  مردم انگلیس دانستند. 

نویسنده افزود: در حالی که این موضوع که مهاجران چشم‌اندازهای شغلی افراد بومی را به خطر می اندازند، به یک مفهوم عمومی در غرب تبدیل شده است، اما نتایج بیش از 30 سال تحقیقات اقتصادی (از جمله خود من) دلیلی آشکار بر وجود واقعیتی غیر از این است و در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مهاجران باعث تقویت رشد اقتصادی می شوند. 

نویسنده در ادامه نوشت: اما چرا ما مهاجران را مقصر مشکلات خود می‌دانیم. بررسی‌های  گسترده در این زمینه نشان می دهد که براساس یافته های اغلب پژوهشگران درباره تاثیر مهاجرت بر کاهش اشتغال و دستمزد کارگران بومی، مهاجرت تاثیر بسیار کمی در این زمینه داشته است. 

اگرچه اقتصاددانان هنوز به اجماع کامل نرسیده‌اند، نتایج دهه‌ها مطالعات، به طور کلی این تصور را که مهاجرت باعث لطمه زدن به اقتصاد، حقوق و دستمزد در بازار و یا اشتغال کارگران بومی می‌شود، تایید نمی‌کنند. پس چرا بسیاری از افراد به آن باور دارند در حالی که تحقیقات چیز دیگری می‌گوید؟  

نویسنده با ذکر مثالی در این زمینه گفت: یک مهاجر جدید که به کار مشابه شما علاقه‌مند است، ممکن است شانس شما را کمی کاهش دهد، اما یک فرد مهاجر با یک ایده خوب ممکن است صدها و یا هزاران فرصت شغلی را که وجود نداشته است، ایجاد کند. که به عنوان نمونه می توان به تاثیر عملکرد «استیو جابز» که پسر یک مهاجر بوده است و به پدر شرکت اپل معروف است، یا «ایلان ماسک» کارآفرین و مهندس صنایع فناوری پیشرفته متولد آفریقای جنوبی، اشاره کرد.

بازار کار پویا است و هم کارگران و هم کارفرمایان به طور مداوم خود را با تغییر شرایط وفق می‌دهند. در واقع، بسیاری از اقتصاددانان به شواهد و مدارکی دست یافته اند که نشان می‌دهد بومیان به سرعت با بازار کار نیروهای مهاجرت خود را وفق می دهند و این روش، اغلب مزایای مثبت به همراه دارد. 

موضوع مهاجرت به آمریکا، تمام بخش ها را به یک اندازه تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. مهاجران هم در مشاغل با مهارت پایین و کارهای فشرده پر تعداد هستند و هم در مشاغل های با مهارت بالا و کارهای مهندسی.  

نوع مهاجرانی که وارد کشور می شوند و نیز مناطقی که آنها در آن کار می کنند، برای درک این تاثیر بسیار مهم است و این تمرکز و تراکم باعث می شود تا خود را با آن وفق دهند؛ اما جدای از اینکه مهاجران به افراد بومی آسیبی نمی رسانند یا اگر هم برسانند خیلی کم است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مهاجران در واقع به کل اقتصاد سود می‌رسانند و این به همه کمک می کند.

اقتصاددانان از مدت‌های قبل تاکنون دریافته‌اند که رشد اقتصادی در نتیجه نوآوری- که به نوبه خود از تحقیق و توسعه حاصل می شود- صورت می گیرد. یک مطالعه که از سوی «چارلز جونز» اقتصاددان دانشگاه استنفورد انجام شده است، نشان می‌دهد که از دهه 1950 نزدیک به نیمی از رشد اقتصادی آمریکا مربوط به افزایش شمار دانشمندان و مهندسان فعال در تحقیق و توسعه بوده است. 

حال این واقعیت را نیز باید در نظر گرفت که از دهه 1980 حدود نیمی از افزایش شمار دانشمندان و مهندسان در آمریکا به خاطر مهاجران بوده است بنابراین درک ارتباط بین مهاجرت افراد ماهر و رونق اقتصادی سخت نیست.

در مقاله اخیر که از سوی «جیووانی پری» و «چاد اسپاربر» به نگارش درآمده است، من رسما این ایده را مورد بررسی قرار دادم و آزمایش کردم. ما بررسی کردیم که آیا افزایش دانشمندان ماهر متولد خارجی و مهندسان در آمریکا از دهه 1980 تا 2010 باعث بهبود بهره وری شده است یا نه؟ ما متوجه دریافت میانگین دستمزدهای واقعی برای کارگران ماهر بومی شدیم و اینکه این موضوع هیچ تاثیر منفی بر اشتغال بومی نداشته است. 

یافته های ما، با تحقیقات دو اقتصاد دان یعنی «ویلیام کر» و «ویلیام لینکلن» تکمیل شد که نشان داد مهاجران ماهر باعث ابداع و در نتیجه تولید بهره‌وری برای کارگران بومی می شوند که اکثر آنها آماده بهره بردن از چنین پیشرفت های فناوری هستند. 

تا زمانی که مهاجران به نوآوری و ابداع ادامه می‌دهند، آنها می‌توانند برای تقویت رشد اقتصادی مفید باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
تحلیل خوب و به جایی بود مهاجرا همیشه هم بد نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار