سکته مغزی دومین عامل مرگ ایرانی ها/ تاثیر مستقیم آلودگی هوا بر سکته مغزی

دبير علمى كنگره بين المللى استروک گفت: آلودگى هوا بر روى سكته مغزى تاثیر مستقیم دارد و باید برای این مسئله چاره‌جویی شود.

تاثیر مستقیم آلودگی هوا بر سکته مغزی/ لزوم فرهنگ سازی برای
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سيد امير حجازى دبير علمى كنگره بين المللى استروک در نشست خبرى نهمين كنگره بين المللى استروک اظهار داشت: کنگره امسال در سه روز برگزار می‌شود که شامل 90 سخنرانی، 60 پوستر علمی، 9 کارگاه تخصصی و چهار مناظره است.

وی بیان کرد: بیماری استروک در طی پنج تا 6 سال اخیر به عنوان دومین عامل مرگ و میر در افراد بالای 65 سال شناخته شده که هدف از برگزاری این کنگره‌ها تلاش برای فرهنگ‌سازی، پیشگیری اولیه، درمان به موقع و پیشگیری ثانویه است.

دبير علمى نهمین كنگره بين المللى استروک تصریح کرد: باید کاری کنیم که استروک دومین عامل مرگ و میر نباشد که اکنون با همکاری وزارت بهداشت و نورولوژیست‌ها در 55 بیمارستان کشور به بیماران سکته مغزی خدمات مناسب با تعرفه دولتی عرضه می‌شود.

وی در خصوص شایع‌ترین عامل موثر در بروز سکته مغزی بیان کرد: فشار خون شایع‌ترین عامل خطر ابتلا به این بیماری است و در صورتیکه افراد فشار خون داشته باشند ولی از بیماری خود مطلع نباشند احتمال سکته مغزی در این گروه از افراد نسبت به سکته قلبی دو برابر است، یکی دیگر از علل موثر در بروز سکته مغزی آلودگی هوا و آلاینده‌ها محسوب می‌شوند بنابراین در شهرهایی که آلودگی هوا بیشتر است احتمال سکته مغزی نیز 35 برابر افزایش می‌یابد.

حجازی در خصوص نقش ژنتیک و نژاد در بروز سکته مغزی بیان کرد: اگر سکته مغزی در رگ‌های داخل مغز اتفاق افتاده باشد دیده شده است که در نژاد آمریکا در بین سفید پوستان یک درصد و در بین سیاه پوستان شش درصد را به خود اختصاص داده است ولی میزان این عامل در ایران حدود 49 درصد است.

وی اظهار داشت: امروز در درمان مدرن پزشکی ریز فاکتور اصلی مشخص و 16 ژن محافظ، خطر‌زا و بی خطر در بروز سکته مغزی بررسی می شوند.

در ادامه این مراسم احسان شریفی‌پور دبیر اجرایی این کنگره بیان کرد: سکته مغزی نخستین علت ناتوانی در افراد محسوب می‌شود، بنابراین تأثیر سکته مغزی در بروز ناتوانی حتی از تصادفات و سوانح رانندگی نیز بیشتر است.

وی اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که همگان صدای سکته مغزی را بشنوند بنابراین برنامه جامعی برای بازآموزی پرستاران، پزشکان و کار‌درمان‌ها تدارک دیده‌ایم.

دبیر اجرایی نهمین کنگره استروک با بیان اینکه متأسفانه آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری در کشور نداریم، افزود: اختلال تکلم و ضعف دست و پا از علائم این بیماری به شمار می‌آید که پیشگیری اولیه، درمان به موقع و پیشگیری ثانویه در این بیماران اهمیت بسزایی دارد.

وی در خصوص پیشگیری از سکته مغزی تأکید کرد: عواملی مانند چاقی، فشار و چربی خون، دیابت، اختلالات قلبی–عروقی، کم تحرکی و استعمال سیگار از علل موثر در ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند ولی با تغییر در سبک زندگی افراد می‌توانند از بروز سکته مغزی تا حد زیادی پیشگیری کنند.

شریفی‌پور تصریح کرد: بطور مثال اگر بیماری فشار خون را بتوانیم کنترل کنیم پنج تا شش برابر احتمال ابتلا به سکته مغزی کاهش پیدا می‌کند و اگر ناراحتی‌های قلبی را تحت کنترل خود در آوریم می توانیم تا 17 برابر بحث بروز سکته مغزی را کاهش دهیم.

دبیر اجرایی نهمین کنگره استروک در خصوص زمان طلایی برای درمان سکته مغزی گفت: بررسی‌های انجام شده در سال 1996 میلادی نشان داد که برای اثرگذاری استفاده از داروی حل کننده لخته زمان خاصی وجود دارد، قبلا محققان می‌گفتند که اگر افراد از زمان شروع علائم تا سه ساعت پس از آن به مراکز درمانی انتقال پیدا کننده 30 تا 60 درصد احتمال دارند که به زندگی عادی خود برگردند ولی اکنون این زمان حدود چهار و نیم ساعت است ولی در صورت استفاده از روش‌های اینترونشن داخل عروقی پزشکان می‌توانند شش تا هشت ساعت پس از مشاهده علائم سرد جان بیمار را نجات دهند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این دارو به عنوان یک داروی رسمی در درمان سکته مغزی شناخته شده است و تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و نام این دارو RTPA است و اکنون ما به این باور رسیده‌ایم که درمان این عارضه ممکن است ولی افراد باید توجه داشته باشند که درمان وریدی که به وسیله تزریق دارو به رگ بیمار انجام می‌شود دریچه ورود به درمان سکته مغزی است.

دبیر اجرایی نهمین کنگره استروک بیان کرد: در سه سال اخیر با همکاری‌ وزارت بهداشت میزان استفاده از این دارو از نیم درصد به پنج درصد در ایران افزایش پیدا کرده است که در کشورهای پیشرفته این میزان حدود 10 تا 20 درصد است.

وی افزود: استفاده از این دارو در همه بیماران درمان کافی محسوب نمی‌شود و بخش قابل توجهی از افرادی که در سه ساعت اول مشاهده علائم‌شان به مراکز درمانی انتقال پیدا کرده‌اند به درمان‌های مداخله‌ای نیز نیاز دارند البته بکارگیری درمان‌های مداخله‌ای در زمانی میسر است که زیر‌ساخت‌های مناسب برای آن فراهم شده باشد.

شریفی پور بیان کرد: کنگره استروت در تاریخ‌های یازدهم تا سیزدهم اسفند ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود در این کنگره پزشکان از کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، هند و ترکیه حضور دارند.

وی اظهار داشت: از 115 مقاله ارسالی به این کنگره 60 مقاله برای پوستر و 30 مقاله تحقیقی انتخاب شدند در این کنگره ما در صدد هستیم که در تمامی جنبه‌های سکته مغزی از جمله مغز و اعصاب، جراحی اعصاب، طب اورژانس، داخلی ، کار درمانی و حتی در حوزه مهندسی این امر و کاربرد هوش مصنوعی وارد عمل شویم همچنین بیشترین امتیاز بازآموزی برای این کنگره برای سه روز 15 برای برخی از گروه‌های شرکت کننده و کمترین آن 6.75 است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار