وعده وزیر نفت به مردم در پارس جنوبی محقق می‎شود

وعده وزیر نفت به مردم درباره افزایش برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی در دولت یازدهم، امسال بطور کامل عملی می‎شود.

وعده وزیر نفت به مردم در پارس جنوبی محقق می‎شودبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مشکینفام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: وزیر نفت سه سال پیش، وعده افزایش برداشت ٣٠٠ میلیون متر مکعبی گاز از پارس جنوبی را به مردم داده بود که این وعده با تلاش وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای طرح های درحال توسعه و پیمانکاران داخلی بطور کامل عملی شده است.

وی افزود: حدود ١٠٣ میلیون متر مکعب گاز در سال ٩٣ و حدود ٥٧ میلیون متر مکعب در سال ٩٤ به ظرفیت تولید گاز میدان پارس جنوبی اضافه شد و امسال نیز ١٤٠ میلیون متر مکعب دیگر به این رقم افزوده میشود که در نوع خود یک رکورد در تولید گاز کشور است.

مشکینفام با بیان اینکه از آغاز امسال تاکنون ٩٥ میلیون متر مکعب از این میزان تولید (١٤٠ میلیون متر مکعب) محقق شده، یادآور شد: به این ترتیب با رسیدن به ظرفیت فوق، تولید پارس جنوبی به حدود ٢ برابر رقم تولید سال ٩٢ افزایش مییابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه در مدت ١٥ سال از توسعه این میدان کارهای عظیمی صورت گرفته است، افزود: تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال ٩٢، حدود ٢٨٥ میلیون متر مکعب بوده که این میزان با بهره برداری از ١١ فاز جدید پارس جنوبی به ٥٤٠ میلیون متر مکعب در روز میرسد.

اهم اقدامات انجام شده و فعالیتهای پیش رو در پارس جنوبی

مشکینفام با بیان اینکه فعالیتهای شرکت نفت و گاز پارس در بخش توسعهای در کشور کم نظیر و در حوزه های صنعتی، کاری با این وسعت بی سابقه بوده است، ادامه داد: میدان عظیم پارس جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه بزرگ گازی و ٤٠ سکوی تولیدی خواهد بود که از این تعداد تاکنون ١٠ پالایشگاه در بخش خشکی و ٢٥ سکو در دریا تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به فعالیتهای باقیمانده این شرکت در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در مجموع کار ساخت سه پالایشگاه دیگر هم در حال انجام است و از ١٥ سکوی فازهایی که باید تکمیل و آماده راه اندازی شوند، هماکنون ١٢ سکو در کارخانه شرکتهای سازنده در حال ساخت است و ٢ سکو نیز از طرح توسعه فاز ١١ در مدت ٢ سال آینده و پس از نهایی شدن قرار داد توسعه این طرح ساخته خواهد شد.

مشکینفام با اشاره به اینکه بخش عمدهای از فعالیتهای انجام شده در پارس جنوبی در دریا صورت گرفته و قابل رویت نیست، افزود: تاکنون عملیات اجرای ٢ هزار و ٤٠٠ کیلومتر از میزان سه هزار و ١٥٠ کیلومتر خط لوله٣٢ اینچی که باید در بستر دریا کشیده شود، انجام شده وعملیات اجرای ٧٥٠ کیلومتر دیگر نیز طی دو سال آینده محقق میشود.

این مقام مسئول درباره وضعیت حفاری چاههای تولیدی درمیدان پارس جنوبی گفت: در مجموع برای کل میدان پارس جنوبی٤١٥ حلقه چاه تعریف شده که از این میزان ٢٨٥ حلقه چاه حفاری شده و ١٥٧ حلقه چاه باقیمانده هم پس از تکمیل، به مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به عنوان بهرهبردار میدان مشترک تحویل خواهد شد.

درآمدزایی کلان برای کشور با بهرهبرداری از تمام فازهای پارس جنوبی

مشکینفام به تولید تجمعی گاز در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: از سال ٨١ تا ٩٤، ٨٧٩ میلیارد متر مکعب گاز در میدان پارس جنوبی تولید شده که ارزش محصولات تولیدی آن طی این مدت، معادل ٣٧٨ میلیارد دلار بوده است.

بر پایه گزارش شرکت نفت و گاز پارس، بر اساس بودجه مصوب برای توسعه کل میدان پارس جنوبی، ٩١ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز است که حدود ٣١ میلیارد دلار آن در پروژه های خاتمه یافته صرف شده و از ٦٠ میلیارد دلار باقیمانده نیز تاکنون ٣٠ میلیارد دلار در طرحهای در حال انجام هزینه شده است.

با بهرهبرداری از کل منابع گازی پارس جنوبی در مدت یک سال، ٩٠ میلیارد دلار ارزش از محل این تولیدات به دست میآید که این رقم معادل حدود کل سرمایهگذاری صورت گرفته از ابتدای توسعه این میدان تا اتمام طرحهای باقیمانده خواهد بود.

مشکینفام گفت: ظرفیت تولید گاز ایران در حال افزایش است و با تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی تا پایان سال ٩٧، ظرفیت تولید گاز کشور در این میدان به حدود ٧٢٥ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار