در بررسی بند پنجم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح شد؛

اتخاذ سیاست‌های نادرست، زنجیره‌های تولید تا مصرف را تضعیف ساخت/ مهجوریت مهارت افزایی جوانان در سال اقدام و عمل

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در دانشگاه‌ها جوانان فقط به صورت تئوری با فناوری‌های روز آشنا شده اند که این امر در تضاد با بند پنجم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ارتقاء آموزش‌ها و مهارت‌ها بوده است.

ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا در سال ۹۵ مطابق با بند پنجم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر شاهد سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آن‌ها در ایجاد ارزش بوده ایم، گفت: به طور کلی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری جز در مواردی خاص محقق نشده و پیشرفت فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه بسیار اندک بوده است.

وی ادامه داد: پیشرفت آنچنانی در هیچ کدام از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ملموس نبوده است و هیچ کدام از اهداف آنطور که انتظار می‌رفت، به مرحله استحقاق نرسیدند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه کشور در سال گذشته ( سال 1395) از نبود سهم عادلانه در زنجیره تولید رنج می‌برد، گفت: به منظور افزایش رقابت تولیدکنندگان در بازارهای داخلی و خارجی باید با یک برنامه ریزی مدون زمینه برای رقابت آنان فراهم می‌شد، اما به علت افزایش قیمت تمام شده کالاها، شاهد عکس این ماجرا بوده ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از افزایش هزینه‌های ناشی از تولید کالا‌ها زمینه برای افزایش واردات مهیا شده بود و وظیفه دولت افزایش تعرفه‌ها و کنترل عوامل موثر بر تشدید امر قاچاق بود، اما در این بخش نیز اقتصاد کشور متحمل خسارات عدیده‌ای شده بود.

به گفته وی عوامل فوق در تضاد با فرمایشات مقام معظم رهبری بوده و بازار داخلی را بیش از پیش متضرر ساخته بود که این امر نارضایتی همگان را در سال ۹۵ به دنبال داشت.

موسوی لارگانی در بخش دیگری از سخنانش به ارتقا آموزش مطابق با بند پنجم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: با توجه به رتبه بالای کشور در حوزه کسب دانش و فناوری، می‌بایستی بسترهای لازم برای توجه به این مسئله آماده شود، اما در این بخش نیز با بی توجهی هایی مواجه بودیم.

وی ضمن تاکید بیشتر بر مسئله مهارت افزایی جوانان کشور عنوان کرد: مشکل اساسی کشور طی سال‌های گذشته ، نبود سیستم آموزشی صحیح کارآمد در محیط‌های آموزشی به ویژه دانشگاه‌های کشور بوده است چرا که هنوز آموزش‌ها صرفا تئوری بوده و به افزایش مهارت جوانان ضمن انجام فعالیت‌ها مختوم نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: بند پنجم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از مسائل مهم کشور بوده چرا که علاوه بر توجه به مسئله تولید داخلی، به ارتقا مهارت‌ها و آموزش‌ها اشاره داشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار