مدارس و دانشگاه ها برای تحکیم خانواده تلاش کنند

استاد روانشناسی دانشگاه تهران نهاد خانواده را مهم خواند و گفت: خانواده نباید در خدمت مدرسه باشد و این مدرسه و دانشگاه ها هستند که باید برای خانواده تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در جشنواره کتاب اولیا و مربیان که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش باید با توجه به نیازهای خانواده های مناطق مختلف در حوزه های گوناگون عاطفی، معنوی و اقتصادی با کمک موسسات مردم نهاد امکانات را برای توانا کردن خانواده ها فراهم کند.

وی ادامه داد: خانواده ها نیازمند آموزش و پرورش هستند که باید در نظر داشته باشیم وظایف و نیاز ما در حوزه خانواده شکل می گیرد.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی بیان کرد: باید میان تفاوت فرهنگی تمایز قائل شویم و متاسفانه امروز باعث گسست فرهنگی در میان خانواده ها شده ایم که تنها جلوگیری از این گسست ها همکاری اولیا و مربیان با مسئولان مدرسه است.

قبادی افزود: پس از انقلاب گسست افقی و و عمودی میان والدین و فرزندان ایجاد شد اما باید بدانیم تفاوت و شکاف فرهنگی تمایز دارند که باید تمایزات و تفاوت های را تحمل و با روش های کارشناسی حفره و شکاف ها را پر کنیم.

وی عنوان کرد: برخی روالهای آموزشی و درس ها خود به خود به عذاب و شکنجه برای خانواده های و دانش آموزان تبدیل می شود که این عنصری نامطلوب برای دانش آموزان است و درس ها و روال های آموزشی باید حلقه های واسط بین اولیا و مربیان باشد.
 
رییس پژوهشگاه علوم انسانی افزود: تقویت داستان خوانی باید به یک جریان سازی و شبکه ارتباطی بین اولیا و مربیان تبدیل شود که در این صورت، درس های عذاب آوری مانند دیکته غیر لازم یا تعدیل می شود و فهم فرهنگی کودکان را بالا می برد.

در ادامه این جشنواره غلامعلی افروز استاد روانشناسی دانشگاه تهران گفت: امروز متاسفانه پای تست به مدارس باز شده است که به این خلاقیت دانش آموزان و جوانان را قربانی این موضوع می کنیم.

وی با بیان اینکه سلامت روان در گرو تلاش مداری صورت می گیرد، افزود: ما باید انسان شریف خلاق و پویا تربیت کنیم که این موضوع باید یکی از رسالت آموزش و پرورش باشد.

افروز بیان کرد: خانواده پرشکوه ترین جلوه حیات است ما یکی از اولویت های اصلی مان باید این باشد که خانواده نباید قربانی مدرسه شود.

وی گفت: خانواده نباید در خدمت مدرسه باشد این مدرسه و دانشگاه ها هستند که باید برای خانواده تلاش کنند. 

استاد روانشناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: امروز خانواده برای تحکیم خود نیاز به کمک دارد به طوری که تمام برنامه های دولت باید خانواده محور باشد تا نیاز خانواده تحکیم و استوارتر شود.

افروز با بیان اینکه یکی از نیازهای اصلی ما این است که در جامعه باید یک سازمانی برای خانواده تشکیل دهیم، تاکید کرد: باید به جلسه اولیا و مربیان اهمیت داده شود به طوری که منشا همه تحولات جامعه از درون خانواده شکل می گیرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار