80 درصد فعالیت دانشکده‌های دندانپزشکی برای درمان پوسیدگی دندان‌ها ست

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 80 درصد فعالیت‌های آموزشی و درمانی دانشکده‌های دندانپزشکی معطوف به درمان پوسیدگی دندان‌ها است.

80 درصد فعالیت دانشکده‌های دندانپزشکی برای درمان پوسیدگی دندان‌ها ست
محمد بیات رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان این که هدفگیری درحوزه دندانپزشکی صحیح نبوده و عمدتا بیماری محور است، اظهار داشت:  متاسفانه این تفکر غلط در بین افراد شکل گرفته که دندان پوسیده می‌شود و باید آن را ترمیم کرد لذا در دانشکده‌های دندانپزشکی دنیا و ایران عمده فعالیت‌ها جهت درمان دندان‌های پوسیده است.
 
وی با اشاره به این که نزدیک به ۹۰ سال است که دندانپزشکی مدرن در ایران داریم افزود: نه تنها شاخص‌های سلامت دهان در کشور بهبود نیافته بلکه طی ده سال گذشته بدتر هم شده است و به جز دو سه سال اخیر اقدامات سلامت محور در کشور رخ نداده است.
 
وی مشکل عمده حوزه دندانپزشکی را سلامت محور نبودن آن عنوان کرد و ادامه داد: در سال‌های جنگ جهانی اول و ده سال پس از آن مرگ و میر ایرانیان عمدتا بر اثر بیماری‌های عفونی رخ می‌داد و سن امید به زندگی زیر ۵۰ سال بودکه با گسترش واکسیناسیون و بهبود وضعیت بهداشت و کیفیت زندگی اکثر بیماری‌های عفونی باکتریال در کشور کنترل شد بطوری که اکنون اولویت وزارت بهداشت در کنترل بیماری‌های غیرواگیر است.
 
عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت پوسیدگی دندان را شایع‌ترین بیماری عفونی باکتریال در انسان دانست و گفت: این بیماری در جهت اقدامات بهداشتی و درمانی ایران دچار غفلت شده و بسیاری از بیماری‌های باکتریال و حتی ویروسی مانند فلج اطفال، سرخک و آبله در کشور ریشه کن شده، اما پوسیدگی دندان هنوز در کشور شایع بوده و بیداد می‌کند.
 
بیات با گلایه از این که در سند عمومی وزارت بهداشت که سال گذشته تهیه و تدوین شد به موضوع بیماری عفونی پوسیدگی دندان توجهی نشد تصریح کرد: در اغلب کشورهای دنیا مانند اسکاندیناوی و بویژه فنلاند این تفکر پذیرفته شده که دندان هم مانند سایر اعضای بدن می‌تواند تا آخر عمر همراه انسان باشد لذا سیاست خود را در این عرصه عوض کرده و توانستند موفقیت بالای ۹۵ درصد را بدست آوردند.
 
وی اضافه کرد: این کشور‌ها تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی خود را کاهش داده و ۵۰ درصد آن‌ها را تعطیل نمودند و حتی بسیاری از دندانپزشکان نیز بیکار شدند، اما با این روش توانستند موفقیت زیادی را همراه با کاهش هزینه بدست آورند.

این متخصص جراحی فک و صورت با اشاره به این که با افزایش تعداد دندانپزشکان وضعیت سلامت دهان بهتر نمی‌شود اذعان داشت: هر قدر دندانپزشک تربیت کنیم شاید بتوانیم خدمات درمانی بهتری ارائه دهیم، اما وضعیت سلامت و بهداشت دهان و دندان بهتر نمی‌شود.
 
وی به تشکیل شورای سلامت دهان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و بیان داشت: ریاست این شورا برعهده وزیر بهداشت است که در تمامی جلسات آن شرکت نموده و طرح تحول سلامت دهان را در کشور به اجرا گذاشته است که محورهای آن بر پیشگیری و بهداشت دهان و دندان استوار است.

بیات کودکان ۶ تا ۱۴ سال را گروه‌های هدف شورای سلامت دهان عنوان کرد و گفت: اقدامات پیشگیری برای این گروه سنی انجام شده و حجم پوسیدگی دندان برای آن‌ها کاهش داده شده است تا طی چندین دوره بطور کلی سطح پوسیدگی کاهش یابد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.