عطوان: ترکیه در پی فرقه‌گرایی برای متلاشی کردن منطقه است

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم گفت: اردوغان به دنبال ایجاد ائتلاف طایفه ای با عربستان سعودی و بعضی دیگر از کشورهای عربی است تا سوار بر موج آمریکایی- اسرائیلی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ عبدالباری عطوان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره تشدید تنش بین ایران و ترکیه گفت: پیش بینی کردن تصمیمات و اقدامات رجب طیب اردوغان بسیار دشوار است. شاهد تحولات زیادی در موضع اردوغان هستیم و موضع او در مدت چند هفته یا چند ماه به سرعت تغییر می کند. به اعتقاد من، نقطه تحول اصلی در درجه اول شهر موصل است. اردوغان می خواست عامل اساسی در جنگ موصل باشد، اما دولت عراق به او اجازه نداد چنین نقشی ایفا کند. اردوغان طمع‌ورزیهایی برای ملحق کردن موصل به ترکیه داشت. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی با اردوغان از طرح او برای ایجاد مناطق امن در سوریه حمایت کرد که این مسئله هم بر موضع رئیس جمهور ترکیه تاثیر گذاشت. اردوغان به زور و با اجبار به مسکو رفت و قصد داشت با روسیه ائتلافی تشکیل دهد و روابط خود را با ایران بهبود ببخشد. اردوغان پس از حمایت ترامپ از او، چهره واقعی اش را نشان داد. اردوغان اکنون به دنبال ایجاد ائتلاف طایفه ای با عربستان سعودی و بعضی دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) است تا سوار بر موج آمریکایی- اسرائیلی شود و ایران را دشمن اصلی منطقه معرفی کند. این مسئله، تفسیر تحول در موضع ترکیه است. 

عطوان افزود: اردوغان دوست نزدیک بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود و دیدارهای متعددی با یکدیگر داشتند؟ اما به صورت غیرمنتظره، اردوغان به بشار اسد خیانت کرد و بقیه داستان را هم که شاهد آن هستیم. به اعتقاد من، آنچه اکنون بین ایران و ترکیه رخ می دهد، فراتر از کشمکش مرحله ای است. مصاحبه ظریف نشان می دهد که روابط بین ایران و ترکیه به شرایط برهم خوردن نزدیک می‌شود.

وی درباره موضع روسیه در برابر تشدید تنش بین ایران و ترکیه خاطر نشان کرد: روابط ترکیه و روسیه هم با نوعی بحران روبروست، اما دو طرف تلاش می کنند این اختلافات را پنهان کنند. در برابر تاکید اردوغان بر امکان پیشروی نیروهای ترکیه ای به طرف دمشق و سرنگون کردن بشار اسد، روسها از خود واکنش نشان دادند. دفتر اردوغان پس از آن مجبور شد با صدور بیانیه ای اعلام کند سخنانش تحریف شده است. روسها از نزدیک موضع دولت ترکیه را زیر نظر دارند. اگر روسیه مجبور شود بین ایران و ترکیه یکی را انتخاب کند، بدون شک تهران را انتخاب خواهد کرد زیرا در حال جنگ مشترک با ایران ضد تروریسم در سوریه است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار