خلع سلاح شورشیان فارک آغاز شد

شورشیان کلمبیا اعلام کردند تحویل سلاح ها را از امروز به عنوان بخشی از توافق صلح آغاز می‌ کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، گروه فارک در بیانیه ای نوشت به همراه سازمان ملل، ثبت سلاح ها در تمامی اردوگاه ها را آغاز خواهند کرد و طرح نابودی سلاح های ناپایدار یا مواد منفجره ای را که از سال گذشته آغاز کرده اند را دوباره تنظیم خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است ما امروز اعلام می‌ کنیم که به عنوان آغاز قاطع فرایند خلع سلاح و به نشانه تعهد غیر قابل انعطافمان با صلح، سلاح های اعضای انقلابی‌ را تحویل سازمان ملل می دهیم.

بر اساس توافقات صلح، فارک و سازمان ملل در نقل مکان خود به این مناطق باید سلاح های ناپایدار را نابود می‌ کردند و هنگام رسیدن به این اماکن، باید تحویل و نابودی بقیه سلاح ها آغاز می‌ شد اما چه فارک و چه سازمان ملل، شکایت داشتند که شرایط در اردوگاه های جدید، مناسب نیستند.

به رغم اینکه فارک ابراز امیدواری‌ کرده که باید به دولت زمان داد تا به تعهدات خود عمل کند اما از دولت خواستند که هر چه زودتر متن هاوانا برای تضمین به طور شفاف و ملموس، امنیت حقوق شورشیان را به اجرا بگذارد.

توافقنامه صلح امضا شده در روز 24 نوامبر در بوگوتا ، یک مهلت حداکثر 180 روزه از یکم دسامبر (هنگامی که از سوی کنگره کلمبیا تصویب شد ) می‌ دهد تا فارک تمامی سلاح های خود را تحویل و نابود کند.

«خوان فرناندو کریستو» وزیر کشور کلمبیا در این رابطه اذعان کرد که یک تاخیر در زمان توافق وجود دارد اما به رغم آن اطمینان داد که همانطوری که برنامه ریزی شده، در روز یکم ژوئن خلع سلاح نخستین گروه شورشی کلمبیا تکمیل خواهد شد.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار