طیب نیا:

ایران بیشترین نوسان اقتصادی را در دنیا تجربه کرده است/ بودجه ای که بر پایه نفت بنا شود تداوم ندارد

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اگر انحراف معیار رشد اقتصادی در ایران را محاسبه کنیم در بین کشورهای دنیا ایران بیشترین نوسان را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان علی طیب نیا در دهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران در جمع خبرنگاران گفت: اصلاح نظام مالیاتی کشور یکی از مهمترین پروژه هایی است که در دستور کار دولت قرار دارد، این درحالی است که آسیب شناسی از گذشته تاریخی اقتصاد ایران نشان می دهد که مهمترین چالش اقتصاد ایران وابستگی به درآمد نفتی است.
 
طیب نیا با اشاره به فرآیند رشد اقتصادی در ایران در دهه های گذشته، ویژگی های آن را برشمرد و افزود: طی چهار دهه گذشته متوسط رشد اقتصادی ایران 3 تا 3.1 درصد بوده است که به هیچ‌وجه نمی تواند موجبات اعتلای موفقیت این سرزمین و بهبود زندگی مردم را فراهم کند.
 
وی اظهار کرد: رشد اقتصادی پایین و بسیار پرنوسان هم بوده به این معنا که اگر انحراف معیار رشد اقتصادی در ایران را محاسبه کنیم دربین کشورهای دنیا ایران بیشترین نوسان را تجربه کرده و درنهایت سهم ارتقای بهره وری در فرآیند رشد افتصادی ایران بسیار ناچیز و منفی بوده است. 
 
طیب نیا گفت: ادامه رشد اقتصادی و تورم تک رقمی دغدغه امروز دولت است، چراکه این نیازمند اصلاحات ساختاری است که کار پرهزینه و سختی را می طلبد، بنابراین باید وابستگی بودجه به نفت کم شده و مالیات با درآمدهای نفتی کاهش یابد، البته توفیقاتی داشته ایم، به این معنا که در سیستم مالیاتی نسبت مالیات به GDP در سال ۹۴ به ۷.۲ درصد رسید و امسال به ۸ درصد دست یافتیم.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده اثر آبشاری ندارد و تجربه مالیات یک درصد آموزش و پرورش تجربه خوبی در اختیار ما قرار داد، ٧٠ مورد مالیات بر ارزش افزوده از مبادی واردات و وارد كننده دریافت می شود و از خریدار دریافت نمی شود.

وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه بیان کرد: اتفاق مهم دیگر در سال های گذشته مالیات بر ارزش افزوده است و در ساختار مالیاتی كشور عمده درآمد مالیاتی، مالیات بر درآمد است و پایه درآمد  ٦٤ درصدی مشمول مالیات قرار می گرفت و مالیات بر ارزش افزوده سهم مصرف را در مالیات افزایش می دهد.

طیب نیا افزود: در مطالعات صورت گرفته مالیات بر ارزش افزوده اهمیت فراوانی دارد، چون از روش فاكتور و استرداد استفاده می كنیم معاملات را قاعده‌مند می‌كند واطلاعات را ارتقاء  و تعاملات را افزایش می دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: تأمین نیازهای دولت نیاز به درآمدهای مالیاتی دارد و تحریم ها موجب نمایان شدن ضعف ها شده و آن وابستگی به نفت بوده و متوجه شدیم مجرای اصلی وابستگی به نفت است و برای رشد اقتصادی پایدار ارتقای بهره وری و مهار تورم با ثبات و برای باقی ماندن تورم تک رقمی و ثبات در بازار ارز بدون قطع وابستگی به نفت و قطع رشد درآمدهای نفتی مهم ترین پروژه در نظام اقتصادی اصلاح نظام مالیاتی است و سعی كردیم این طرح را به عنوان یک پروژه با اهمیت دنبال كنیم و این هدف از سال های گذشته مورد اهمیت قرار گرفته بود.

طیب نیا در ادامه افزود: در سه سال گذشته با توجه به شرایط متفاوت كشور بعد از برجام و كاهش برخی از تعاملات طرح جامع مالیاتی را سرعت بخشیدیم تا با این روش رابطه مودیان  مالیاتی كاسته شود و تشخیص مالیاتی در درون سیستم پخش شود.

طیب نیا اظهار داشت: ارتقای بهره وری برای تلاش و كوشش در راستای تولید كالای بهتر به رشد منجر نمی شود و دسترسی به رانت ها عامل موفقیت است.

وی در ادامه بیان کرد: در اقتصاد نفتی چیزی به عنوان سیاست پولی مستقل وجود ندارد، نفت،قیمت نفت و نوسانات نفت عامل مؤثر در بهره وری بوده است.

طیب نیا گفت: دولت در شرایط كاهش بودجه نفت از منابع بانک مركزی كمک می گیرد، بودجه ای كه پایه مهم آن از نفت است رشد اقتصادی در آن تداوم نمی یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: مالیات دارای درآمدهای سوء استفاده ای است، چه از طریق نفت، استقراض و چه مالیات تأمین می شود.

طیب نیا در ادامه بیان کرد: برقراری امنیت نظام دادگستری مناسب و تأمین نظام آموزش و پرورش وظیفه دولت ها است و این‌ها نیاز به منابع دارد مالیات كم ترین زیان را برای نظام اقتصادی كشور دارد.

وی افزود: برای جبران كسری بودجه باید اقدامات مؤثری در این زمینه نیاز به منابع مالی و تأمین آن از طریق نظام مالیاتی داریم.

طیب نیا گفت: درآمدهای نفتی بایستی در صندوق توسعه ملی تمركز پیدا كند و صرف مصارف مولد اقتصادی شود و این امر می تواند موجب رشد اقتصادی شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار