سلماس؛

برگزاری مانورمقابله با زلزله وآسیب های احتمالی به تاسیسات گاز سلماس

مانور آمادگی مقابله با بحران زلزله با حضور دستگاه های عضو ستاد بحران ارومیه ،سلماس وخوی با محوریت آسیب زلزله به تاسیسات گاز شهری در سلماس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ رییس بهره برداری شهرستان های شرکت گاز استان آذربایجان غربی و فرمانده عملیات این مانور در ارتباط با چگونگی برگزاری اين مانور ،گفت: این مانور که در مدت يك روزاجرا شد، شرکت گاز، شرکت آب و فاضلاب ، شرکت برق، نیروی انتظامی، اورژانس، فوریت های پزشکی، هلال احمر، راهنمایی و رانندگی، شبکه بهداشت و آتش نشانی حضور داشتند.

حسن مددی افزود: تمرین و آمادگی نیروهای کمک کننده در بحران و چگونگی عملکرد آنان، اجرای فرآیند مقابله با بحران، بررسی مدیریت بحران در هنگام بحران و بعد از آن، تعامل بیشتر و ارتباط ارگان های خدمات رسان با همدیگر، چگونگی ارتباط درون سازمانی در بحران و تمرین واکنش سریع در زمان بحران باتوجه به حساسیت موضوع گاز در جهت ایمنی مشترکین از اهداف این مانور بود.

به گفته وی اجرای فرآیند امداد و نجات، بررسی مدیریت امداد در شرایط بحران، تمرین شرایط مدیریت بحران، تمرین انجام واکنش سریع در صورت وقوع حادثه و سرعت عمل در قطع گاز منطقه آسیب دیده، تمرین جهت وصل مجدد گاز به رفع بحران، تمرین ترمیم نواحی آسیب دیده و هماهنگی جهت تامین قطعه اضطراری از انبار دیگر نواحی گازرسانی از دیگر اهدافی بود که اداره گازرسانی سلماس با همکاری ادارات گاز ارومیه و خوی به منظور آمادگی کامل در بحران در این مانور دنبال کرد.

وی به جزییات سناریوی این مانور اشاره کرد و گفت: براثر زلزله 5/5 ریشتری که در منطقه به وقوع می پیوندد تعدادی از ساختمانهای شهر تخریب می گردند و بر اثر ریزش ساختمان ها بر روی وسایل گاز سوز شاهد آتش سوزی در منازل و شکستن عملک ها در سطح شهر خواهیم بود.

به گفته وی، گاز با فشار بالا از علمک و شبکه به صورت زیرزمینی به داخل منازل نفوذ می کند و به علت وجود شعله بخاری یکی از واحدهای مسکونی باعث آتش سوزی می شود و نشست گاز با صدای مهیبی از علمک مجاور به گوش می رسد.

وی گفت: گروه های امدادی و تعمیرات مستقر در موقعیت آژیرکشان وارد محل حادثه می شوند.

وی با اشاره به اینکه در این مانور پنج گروه از اکیپ های ادارات گاز شهرستان های ارومیه،سلماس و خوی حضور داشتند، گفت: گروه اول اقدام به قطع گاز از شیر اصلی، گروه دوم با همکاری اکیپ آتش نشانی اقدام به خاموش کردن آتش، گروه سوم با همکاری نیروهای هلال احمر اقدام به انتقال مصدومان حادثه دیده به محل امن و گروه چهارم اقدام به باز نمودن شیر اصلی پس از نشت یابی و اطمینان از سالم بودن شبکه می کنند و گروه پنجم باتوجه به وصل جریان گاز اکیپ های قطع و وصل گاز اقدام به وصل گاز مشترکین و تحویل گاز می نمایند.

وی با یادآوری اینکه حادثه هیچ گاه خبر نمی کند، گفت: هماهنگی و انسجام بین دستگاه ها و میزان آمادگی نیروها در مقابله با هرحادثه بسیار مهم است و دستگاه های مرتبط باید با برگزاری مانورهای مستمر و متوالی سطح آمادگی نیروهای خود را بالا ببرند.

رئیس اداره گاز سلماس نیز در حاشیه این مانور گفت: شناسایی حالات و وضعیت های اضطراری بالقوه، تعیین مسوولیت ها و وظایف افراد و نحوه آمادگی، مقابله و واکنش با حوادث و وضعیت های اضطراری ناشی از عملیات ، اقدامات انسانی و یا ناشی از بلایای طبیعی به منظور کاهش و به حداقل رساندن اثرات جانبی، مالی، محیط زیستی و عملیات را از جمله وظایف کارکنان اداره گاز سلماس در مواقع بروز حوادث و سوانح اعلام کرد.

محمد مومنی از حضور و مشارکت فعال ناحیه گازرسانی شهرستان های ارومیه و خوی در برگزاری مانور و کمک به اجرای هرچه بهتر قدردانی کرد و گفت: مانور مقابله با زلزله و آسیب احتمالی به تاسیسات شهری سلماس ، با همکاری نهاد های این شهرستان با موفقیت و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده به پایان رسید .

وی بیان کرد: با وجود 33 هزار مشترک گاز خانگی، صنعتی و عمومی در شهرستان سلماس، احتمال وقوع حوادث به دلایل مختلف وجود داشته، ضمن اینکه وقوع هر حادثه غیر مترقبه در حوزه گازی علاوه بر قطع گاز، خسارات جبران ناپذیری را نیز به دنبال دارد که این مانورها می تواند تمرین عملی خوبی برای آمادگی و مقابله با چنین بحران هایی باشد.

انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.