در حاشیه نشست هیات دولت؛

نجفی: امیدواریم روحانی در انتخابات آینده کاندیدا شود/تاکنون ستاد انتخاباتی تشکیل نشده است

مشاور اقتصادی رییس‌جمهور گفت: روحانی تاکنون صراحتا درباره ورود به عرصه انتخابات مطلبی را نگفته است.

نجفی: امیدواریم روحانی در انتخابات آینده کاندیدا شود
به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی نجفی مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در حاشیه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات اقتصادی دولت گفت: با توجه به شرایط پیش آمده در اقتصاد کشور اقدامات دولت کاملا قابل دفاع است.

وی افزود: از حدود 4 سال گذشته آثار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در بخش اقتصاد ظاهر شد و در موضوع تورم دومین تورم بالای اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی در سال 91 اتفاق افتاد که بیش از 35 درصد می‌شود.

نجفی تأکید کرد: با ورود به دوره رکود و جهش قیمت ارز 3 برابر شدن قیمت آن دولت شرایط سختی را داشت و یک بد شانسی گریبان‌گیر دولت شد و آن افت قیمت نفت از سال 92 بود.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: فاصله قیمت نفت در گذشته که 100 دلار در هر بشکه بود به 36 درصد قیمت قبلی رسید، لذا این مسائل شرایط را برای اقدامات اساسی اقتصادی برای معیشت مردم که قابل لمس بود بسیار سخت کرد، اما دولت با برنامه و سیاست‌های خود در راستای اصلاحات اساسی اقتصادی و گذران امور معیشتی مردم اقدام قابل قبولی کرد. 

وی با اشاره به اصلاحات اقتصادی دولت گفت: دولت در مقابله با تورم با ابزارهای اصلاح نظام بانکی و بازار سرمایه اقداماتی انجام داد و در رابطه با رکود اقدامات خوبی کرد اما به نتایج کامل نرسیده است.

نجفی اضافه کرد: دولت در سال 93 در بخش صنعت با نگرانی جدی‌ روبرو بود مخصوصا در صنعت خودروسازی که یک صنعت پیشران در حوزه صنعت است، اما امروز از رکود خارج شدیم و حدود 1 میلیون و 100 هزار خودروی داخلی در کشور تولید می‌شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: در صنایع فولاد ورق‌های فولادی و میل‌گردها در انبارها انباشته شده بود و هیچ تقاضایی نداشت که اگر امروز از کارخانه‌های تولید خودرو سوال کنید می‌گویند که نوبت 45 روزه برای مشتریان قرار دادند.

وی با تأکید براینکه در بخش صنعت و مسکن مشکلاتی همچنان وجود دارد اما در بخش کشاورزی جهشی رو به جلو داریم اظهار کرد: تولید گندم در طول سالهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده به گونه‌ای که دولت در یکسال 11.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد که این می‌تواند به عنوان یک اقدام بزرگ تلقی شود؛ در همین راستا بالا بردن بهره‌وری و کاستن از مصرف بی‌رویه آب از اقدامات دیگر دولت است.

نجفی پیرامون میزان اشتغال ایجاد شده از سال 92 تا 95 اظهار کرد: دولت در 2 سال اخیر از نظر ایجاد شغل جدید کم و بیش موفق بوده اما میزان نیاز به شغل جدید خیلی بیشتر از دو سال گذشته شده است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: از سال 94 و 95 دولت به طور متوسط در هر سال به طور خالص حدود 700 هزار شغل ایجاد کرده اما ورودی بازار کار یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار نفر بوده است که این امر فاصله‌ای را میان مشاغل ایجاد و تقاضای بازار کار ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: علت به وجود آمدن این فاصله تقاضای انباشته شده از سالهای گذشته است چرا که یک مقدار از ورودی بازار کار در گذشته به تأخیر افتاد، براین اساس یکی از پرچالش‌ترین مسائلی که از نظر اجتماعی و اقتصادی پیش‌روی دولت است موضوع ایجاد اشتغال است.

نجفی ادامه داد: این مهم در برنامه ششم  توسعه و سیاست‌های کلی نظام ذکر شده بود که باید متوسط رشد 8 درصد مورد هدف باشد که یک بخش از آن پاسخگویی به نیاز بازار کار بود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور تأکید کرد: براساس محاسبات ما در طول برنامه ششم توسعه می‌توانستیم با رشد متوسط اقتصادی 6.5 درصد 630 هزار میلیارد تومان سرمایه ‌گذاری کنیم اما متأسفانه سرمایه داخلی برای این حجم سرمایه گذاری کافی نیست.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در کشور به سرمایه‌های داخلی، فعالیت‌های دولت، طرح‌های عمرانی، بخش خصوصی و فعالیت بانک‌ها تقسیم می‌شود گفت: در سالهای آینده آنچه که از سرمایه داخلی می‌توان تأمین کرد حدود 480 هزار میلیارد تومان است که بخشی از این باید از سرمایه‌های خارج از کشور تأمین شود که برای این مهم می‌توان از سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج از کشور تأمین منابع مالی فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استفاده کرد.

نجفی افزود: برای این مهم تعامل ما با دنیا در این زمینه تقویت شود که این مسئله می‌تواند در برجام و نتایج حاصل از آن دیده شود، در این ارتباط میزان سرمایه‌های خارجی نیز تأثیرگذار است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور درباره کاندیداتوری روحانی در سال آینده تصریح کرد: امیدواریم و تقاضا داریم رئیس جمهور مجددا وارد میدان انتخابات شوند، چراکه دولت در 4 سال گذشته اقدامات و زیرساخت‌های حقوقی، قانونی و فیزیکی ایجاد کرده که در 4 سال آینده به نتیجه می‌رسد.

وی افزود: اگر خط و سیاست‌های دولت تغییر کند قطعا در دوره بعد بخش عمده‌ای از این اقدامات و منابع به نتیجه نخواهد رسید، تاکنون رئیس جمهور صراحتا درباره ورود به عرصه انتخابات چیزی نگفته است و بیشتر در حد گمانه زنی‌هاست.

نجفی درباره این موضوع که اصلاح طلبان گزینه پوششی را مطرح کردند اظهار داشت: در این مورد اختلاف نظر وجود دارد، برخی‌ها معتقدند تا روز انتخابات اتفاقات زیادی رخ می‌دهد و یک عده معتقدند که باید در کنار روحانی یک الی دو نفر نیز وارد صحنه شوند، برخی هم می‌گویند لزومی بر حضور برخی کاندیداها در کنار رئیس جمهور نیست و تنها کاندیداتوری روحانی برای دفاع از عملکرد دولت و پاسخگویی به منتقدانش کفایت می‌کند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: امروز استراتژی رقبا و مخالفان دولت روحانی تخریب است چرا که کاندیداهای احتمالی با ورودشان در این عرصه درباره اقداماتشان چیزی نمی‌گویند و بیشتر به دنبال تخریب هستند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این پروژه برخی بر این امر اعتقاد دارند چند نفر در کنار روحانی کاندیدا شوند تا او تنها نماند، اما روحانی به تنهایی می‌تواند پاسخ منتقدین را بدهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
یعنی بازم میخواد کاندید بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
جناب نجفی این دولت برای امثال شماها گل بلبل بود بایدهم سنگشو به سینه بزنید ولی برای امثال من بدبخت باسه جوان مجرد وبیکار هشتمون گرو نهمونه خداکنه دوباره رای نیاره که دیگه بیچاره میشه ملت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
ایشالله این دولت رای نیاره
تاشاهد مشکلات تکراری مردم نباشیم
Germany
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
انشالاه که رای بیاره. تو این 4 سال نمیشد کار خیلی زیادی کرد من فک کنم 4 سال اینده فرصت بیشتری برای بهبود وضعیت ایجاد بشه.
United States of America
حسین
۱۹:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
مثل اینکه خیلی وضعت خوب شده؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
چه گلی به سرمون زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
در چهارسال بعدی هم هروقت گفته شد چرا اوضاع خرابه بگید دولت دو دور قبل تقصیرکاره
آخرین اخبار