گزارش/

لفاظی حامیان تروریسم در سایه سکوت مجامع بین‌المللی

مثلث تلاویو- ریاض- آنکارا ائتلاف منطقه‌ای‌ جدیدیست که با دستور کار کشیدن ترمز محور مقاومت استراتژی خود را از آن سوی جهان می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا منطقه غرب آسیا را با تغییرات سیاسی جدیدی مواجه کرد. در حقیقت کشورهایی که در زمان "باراک اوباما" کمتر فرصت اتحاد می‌یافتند با ظهور پدیده "ترامپیسم" وارد صحنه شدند و علیه جمهوری اسلامی ایران لفاظی‌های تندی را مطرح کردند.

تشکیل مثلث تلاویو- ریاض- آنکارا با محوریت ترامپ آنهم علیه محور مقاومت از زمره همگرایی‌های منطقه‌ای است که اتاق فکرش آنسوی جهان قرار دارد. اگر نگاهی به سخنان وزرای خارجه رژیم صهیونیستی، ترکیه و عربستان سعودی بیندازیم می‍‌بینیم همه آن‌ها در یک نقطه اشتراک نظر دارند و آن ادعای بی ثبات کردن منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران است.

لفاظی‌هایی که تاکنون مطرح شده از سوی وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و عربستان تازگی ندارد؛ اما اینکه چرا وزیر خارجه ترکیه در این کنفرانس به این تندی علیه ایران حمله کرد جای سوال جدی است.

برخی تحلیلگران منطقه معتقدند که حملات لفظی "آنکارا" علیه "تهران" تازگی دارد و این تازگی به دلیل روی کار آمدن رئیس جمهور تندرو آمریکاست. در حالی ائتلاف خود خوانده "ریاض-آنکارا-تل آویو" ایران را به بی ثباتی متهم می‌کنند که آن‌ها خود بزرگترین حامی تروریسم در سوریه و عراق بوده اند.

**اهداف ترکیه  در منطقه غرب آسیا

ترکیه در سوریه اهدافی را دنبال میکند که بخشی از آن ها با عملیات نظامی محقق می شود که نمونه آن‌ها حمایت تسلیحاتی از تروریست‌های ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره است. "آنکارا" به چند استان در سوریه و عراق چشم طمع دارد که از جمله آن ها می توان به "ادلب"، "حلب"، "نینوا"، "کرکوک" اشاره کرد.

**اهداف عربستان در منطقه غرب آسیا

از سوی دیگر سعودی ها به دنبال آن هستند تا با ایجاد ناامنی در "عراق" و "سوریه" سیاست‌های خصمانه خود را در منطقه پیش ببرند. سعودی‌ها در منطقه به داعش سفید معروفند یعنی در حقیقت ریاض مساوی و موازی با داعش عمل می کند اما با راهبردهای متفاوت.

عربستان از سال 2004 میلادی و با تاکتیک "شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود" بذرهای تروریسم را در سوریه کاشت و در سال 2012 تاکنون در حال برداشت محصولات ترور خود در سوریه است. استراتژی  پادشاهی عربستان در سوریه این است که آن‌ها ابتدا نظام سوریه را سرنگون کنند و بعد برای آینده این کشور تصمیم بگیرند که گروه های معارض قدرت را در دست داشته باشند که تاکنون این راهبرد محقق نشده است.

امروز رژیم سعودی نقش داعش سفید را در منطقه غرب آسیا ایفا می کند و حمایت از تروریست های تکفیری داعش، جبهه النصره ، احرار الشام، جیش الاسلام و ... گویای این موضوع است که تروریست ها و  پادشاهی سعودی مشی واحدی دارند.

البته سعودی ها با توجه به آزادی قریب الوقوع موصل تلاش کردند به دولت عراق نزدیک شوند. "حسن کاظمی قمی" سفیر سابق ایران در عراق در این زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سفر اخیر جبیر به عراق در آستانه عملیات آزادسازی موصل صورت گرفت و این نگرانی برای سعودی‌ها ایجاد شده که همه حرکاتی که در حمایت از تروریست‌ها انجام دادند شکست خورده است.

** اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا

رژیم صهیونیستی همواره در بلندی‌های جولان در فشار گروه‌های مقاومت بوده است ؛ لذا کمک به تروریست های تکفیری موجب می شود تا فشار به این رژیم در جبهه جنوبی کاهش یابد.  ارتش رژیم اشغالگر قدس در جبهه جنوبی حمایت های گسترده ای را از تروریست های جبهه النصره و جیش الاسلام داشته و این حمایت ها نشان از نوعی تعامل بین دو طرف است.

نکته قابل تامل این است که  آن هایی که به دنبال سرنگونی نظام سوریه بودند اکنون چه جایگاهی دارند. پادشاه عربستان و نخست وزیر ترکیه و وزیر خارجه پیشین عربستان و رئیس جمهور سابق فرانسه همه در راهبردهایشان شکست خوردند؛ چرا که ملت سوریه راه مقاومت را انتخاب کرد و پیروز شد.

"حسین شیخ الاسلام" مشاور وزیر امور خارجه در این زمینه می گوید: در عالی‌ترین سطح رئیس جمهور فرانسه، رئیس جمهور آمریکا، شاه عربستان، امیر قطر، نخست وزیر قبلی ترکیه همه گفتند که حکومت سوریه باید برود و این موضوع را هم علنی گفتند. اما دیدید که این موضوع افتضاح بزرگی برای غرب بود. نظام سوریه  تغییر نکرد و افتضاح بزرگی در عالی‌ترین سطح ائتلاف علیه نظام سوریه شد.

وی افزود: شش سال همه نوع جنایتی کردند اما نتوانستند به نتیجه برسند. سارکوزی و آقای اوباما و خانم کلینتون که به دنبال نابودی سوریه بودند الان کجا هستند. همین‌ها مانند پیرزن‌ها در مونیخ جیغ می‌زدند.

قدرت مقاومت موجب شده تا لفاظی های برخی کشورهای منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران شیب تندتری داشته باشد. اقدامات ائتلاف خود خوانده "آنکارا-ریاض-تل آویو" و لفاظی های تندشان در کنفرانس مونیخ این نکته را یادآور می شود که آن هایی که فریادشان بلندتر است ترسوترند.


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار