«اجرام غير ستاره‌اى» میهمان این هفته آسمان شب

مجله نجوم «آسمان شب» شبکه چهار سیما، جمعه 13 اسفند به اجرام غیرستاره‌ای می پردازد.

«اجرام غير ستاره اى » میهمان این هفته آسمان شببه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما؛ برنامه «آسمان شب» این هفته به بهانه برگزارى «ماراتن مسيه» كه فعاليتى رقابتى آموزشى در ميان منجمان آماتور ايران است، همراه با محسن ايرجى مدرس نجوم به اجرام غير ستاره‌اى آسمان شب مى‌پردازد.

ماراتن مسیه رقابت رصدی میان منجمان آماتور است که از سال 1380 در اسفند یا فروردین هر سال به طور پیوسته برگزار می‌شود. در این رقابت، منجمان آماتور با تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی متعلق به خود از شامگاه تا بامداد در کنار ده‌ها رصدگر از سراسر کشور به رصد 110 جرم غیر ستاره‌ای در فهرست شارل مسیه می‌پردازند. این اجرام عمدتا شامل کهکشان‌ها، سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای باز و کروی هستند. اجرام مسیه نام ۱۱۰ جرم غیرستاره‌ای است که توسط شارل مسیه اخترشناس فرانسوی گردآوری شده است.

هدف مسیه از این اقدام جلوگیری از اشتباه رصدگران کاشف دنباله‌دارها بود. به پاسداشت تلاش‌های علمی این ستاره شناس فرانسوی از سوی مجله نجوم «ماراتون مسیه» برای رصد 110 جرم فهرست مسیه برگزار می‌شود و این رقابت صلح آمیز نیز امسال از پنج‌شنبه 12 اسفندماه برگزار خواهد شد.

برنامه «آسمان شب» به تهیه کنندگی و کارگردانی سیاوش صفاریان پور، هر هفته جمعه شب‌ها ساعت 11 شب به مدت 60 دقیقه و به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.
 
 
انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار